کد خبر: ۵۹۳۱۸

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با تاکید بر اینکه دو تا سه میلیون نهاده گم نشده است و این مسئله را تکذیب می کنم، گفت: تفاوتی در مقدار وارد شده و توزیع شده نهاده ها وجود دارد ولی این مقدار سه میلیون تن نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مرتضی رضایی» در نشستی که امروز به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد با  اشاره به در نظر گرفتن تسهیلات برای تولیدکنندگان  مرغ لاین آرین اظهار کرد:برای تمام مرغدارانی که مبادرت به جوجه ریزی مرغ لاین می کنند تمام نهاده ها را به صورت ۱۰۰ درصد تامین می کنیم و موافقت نامه ای  با بانک کشاورزی منعقد شده است که هشت ماه به مبلغ ۲۰۰هزارتومان به ازای هر قطعه تسهیلات با سود شش درصد در اختیارشان قرار می‌ گیرد. همچنین تضمین خرید و امکان صادرات برای تولیداتشان هم وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تا سال قبل تمام گله‌های اجداد به کشور وارداتی بود،  با اقدامات انجام شده امسال ٥٠ درصد آن در داخل تولید شده و  تا پایان سال ۱۴۰۰ در تولید گله های اجداد مرغ گوشتی به خود کفایی در این بخش خواهیم رسید.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود دو تا سه میلیون تن نهاده های دام و طیور در سیستم توزیع گم شده است و آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ گفت: دو تا سه میلیون نهاده گم نشده است و  آن را تکذیب می کنم، تفاوتی در مقدار وارد شده و توزیع شده نهاده ها وجود دارد ولی این مقدار سه میلیون تن نیست.

تولیدکنندگان تخلفات را گزارش دهند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی بیان کرد: دولت و دستگاه های نظارتی حتی از یک گرم این نهاده هایی که با ارز دولتی وارد شده، نمی گذرد و باید واردکننده و مصرف کنندگان آن مشخص باشد،  همچنین نظارت هایی نیز در این زمینه صورت می گیرد و از تولیدکنندگان هم درخواست داریم اگر ‌مواردی تخلف  در زمینه نهاده ها مشاهده کردند حتما گزارش دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تولیدات محصولات پروتئینی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲، ۷۵۵ هزار تن گوشت قرمز تولید شد که امسال این میزان به ۸۸۰ هزار تن رسیده است که در این زمینه رشد 2.5 درصدی را تجربه می‌کنیم.

همچنین در سال ۹۲، تولیدات شیر خام هشتمیلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده که امسال به ۱۱ میلیون و ۳۰۰هزارتن رسید و رشد ۵.۵ درصدی داشت. گوشت مرغ و سایر ماکیان نیز یک میلیون و ۹۷۰ هزارتن در سال ۹۲ تولید شد که پیش بینی می شود امسال میزان تولیدات به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن برسد.

رضایی اضافه کرد: تولیدات تخم مرغ نیز در سال ۹۲، ۸۹۳ هزارتن بود که امسال به یک میلیون و ۵۰ هزارتن رسید، تولیدات عسل در سال ۹۲، ۷۴ هزارتن بود که به بیش از ۱۱۳ هزارتن رسید، تولیدات پیله تر ۹۰۰ هزارتن بود که در سال جاری به یک میلیون و ۹۸۰هزارتن رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به سرانه مصرف این محصولات در سال اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۱۲.۵ کیلوگرم، شیرخام ۱۲۴ کیلوگرم، گوشت مرغ ۳۱ کیلوگرم، تخم مرغ ۱۱ کیلو و ۷۲۰ گرم و عسل یک کیلو و ۳۵۰ گرم است‌، همچنین سرانه مصرف روزانه پروتیین حیوانی ۳۶.۵ گرم است‌.

وی همچنین به بحث تولید و ترکیب ژنتیکی دام اشاره کرد و با بیان اینکه از چندی پیش بهبود ژنتیکی دام ها آغاز شده است، گفت: چند قلو زایی و بهبود صفات اقتصادی از اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است

به گفته رضایی در جمعیت بز شیری پر تولید از سه هزار راس در سال ۹۲ به ۹۳ هزار راس در سال ۹۸ رسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۹۹ این تعداد به ۶۰ هزار راس برسد،  در جمعیت گوسفند پربازده از دو هزار راس در سال ۹۲ به ۱۹۰ هزار راس در سال ۹۸ رسیدیم و پیش‌بینی می‌کنیم با فراهم آوردن شرایط مناسب این تعداد به ۳۷۰ هزار راس دام مولد برسد. همچنین جمعیت گاوهای آمیخته در سال ۹۲ از ۵۰۰۰ راس ترکیب ژنتیکی به  ۳۰۰ هزار راس در سال ۹۸ رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۴۵۰ هزار راس ترکیب نژادی گاو آمیخته و دو منظوره داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین به پرورش شتر نیز اشاره کرد و گفت : با توجه به دستورالعمل های ابلاغ شده ، استان‌ها می توانند با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی شان پرورش شتر انجام دهند.

رضایی همچنین به وضعیت تامین مواد ژنی اسپرم اشاره کرد و با بیان اینکه کشور در زمینه تامین اسپرم  وابسته بود، گفت : در سال ۹۲ یک میلیون و ۹۳۷ هزار دوز اسپرم تولید شد. در حال حاضر دو میلیون و ۳۵۰ هزار دوز تولید شده است و پیش بینی ها این است که پتانسیل تولید پنج میلیون دوز اسپرم در کشور وجود دارد.

وی به تنوع سبد محصولات پروتئینی اشاره کرد و گفت : در سال ۹۲، ۲۵ هزار تن گوشت بوقلمون تولید شد که این مقدار در سال ۹۹ به ۴۱ هزار تن رسید و رشد ۶۴ درصدی داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه زنجیره ها از مزرعه تا سفره باید توسعه یابند، گفت: تولید ۱۶ درصد گوشت مرغ کشور و ۳۱.۶ درصد جوجه در زنجیره ها صورت می گیرد، همچنین قرار است بزرگترین زنجیره تخم مرغ خاورمیانه دراستان گلستان با دستور رئیس جمهور افتتاح شود که  با ظرفیت تولید ۱۱۸ هزار تن  تخم مرغ در سال آغاز به فعالیت می کند.

 وی افزود: در گوشت قرمز هشت زنجیره با تولید هفت هزار و ۶۰۰ تن و در شیر خام ۱۵ زنجیره با تولید ۳۰۰ هزار تن در سال تشکیل شده است.

رضایی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: واگذاری امور تصدی گری به تشکل ها یکی دیگر از اقدامات و سیاست‌های در دستور کار است و تا پایان دولت چیزی به نام تصدی گری در معاونت امور دام وجود نخواهد داشت.

باید الگوسازی کنیم تا مردم به دنبال مرغ درشت نباشند

وی با اشاره به اینکه در کشور ما متاسفانه گرایش به مرغ درشت پیدا شده و این نیاز از سوی مصرف کنندگان به بازار القا شده است، گفت: در حالی که این موضوع کاملا اشتباه است، باید به دنبال این باشیم که طرح مرغ سایز و استاندارد را پیاده سازی کنیم، باید به نوعی الگوسازی کنیم که مردم به دنبال مرغ درشت نباشند، مرغ درشت نهاده بیشتری مصرف می کند که اقتصادی نیست، درصد آب لاشه و تردی آن کمتر و ضایعات آن هم بسیار بالاست.

 به گفته رضایی در اجرای طرح مرغ سایز، وزن مرغ حداکثر یک کیلو و ۷۰۰گرم است.

صادرات ۷۰۰میلیون دلاری در حوزه دام  و طیور

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت صادرات و واردات در حوزه دام و طیور اظهار کرد: در سال ۹۸ جمع صادرات در حوزه دام و طیور ۷۰۰ میلیون دلار و واردات نیز یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار بوده است.

رضایی افزود: در هفته دولت ۴۰۱ طرح دام و طیور و صنایع مرتبط با آن افتتاح می‌شود؛ سرمایه گذاری برای این طرح ها ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده است و ۵۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با افتتاح این طرح ها مشغول به کار خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایرادات سامانه بازارگاه برطرف شده است و آیا توزیع نهاده ها در میان تولیدکنندگان عادلانه  صورت می‌گیرد؟ گفت: کشور در تحریم است و با شرایط سختی که وجود دارد دولت توانسته تا به امروز نهادهای مورد نیاز را تامین کند اما کمبودهایی وجود دارد و این قابل کتمان نیست. سامانه بازارگاه به هیچ عنوان مشکلی ندارد البته این سامانه در حال اصلاح و بروزرسانی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تمام تراکنش ها در این سامانه ثبت و ضبط  می شود، گفت: در حقیقت کسانی که می خواهند مشکلات این سامانه را پررنگ کند واسطه‌گران هستند، مشکل سامانه بازارگاه نیست بلکه مشکل دلالان و واسطه گران هستند.

 
نظر شما
ادامه