کد خبر: ۵۹۴۹۸

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سم زنبورعسل، می‌تواند سلول‌های سرطانی پستان که تهاجمی و مقاوم هستند را در موش‌ها از بین ببرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، نیش زنبورعسل، به طرز باورنکردنی دردناک است و در بعضی موارد می‌تواند زندگی را تهدید کند. در ایالات‌متحده، نیش زنبورعسل به دلیل شوک آلرژیکی که ایجاد می‌کند، کشنده‌ترین برخورد سمی در حیوانات است. اما محققان موسسه تحقیقات پزشکی هری پرکینز در شهر پرت استرالیا اظهار کردند: سم زنبورعسل می‌تواند نیروی درمانی داشته باشد که جان انسان‌ها را از سرطان نجات دهد.  

محققان استرالیایی دریافتند که ترکیبی در سم زنبورعسل وجود دارد که می‌تواند ۱۰۰ درصد از مقاوم‌ترین سلول‌های سرطانی پستان را در کمتر از ۶۰ دقیقه از بین ببرد و کمترین تاثیر را بر روی سلول‌های طبیعی بگذارد. علاوه بر این، ترکیبات موجود در سم زنبورعسل، عاملی برای افزایش موفقیت در شیمی‌درمانی است.

گروه محققان به سرپرستی «دکتر سیارا دافی» از کندوهای زنبورعسل در استرالیا، ایرلند و انگلیس زهر برداشت کردند. در ابتدا زنبورها با دی‌اکسیدکربن CO2  به خواب رفتند و بر روی یخ نگهداری شدند تا محققان زهر را برداشت و آن را به تومورهای سرطان پستان تزریق کنند.

محققان اثر سم را در زیرگونه‌های بالینی سرطان پستان، ازجمله سرطان پستان سه‌گانه منفی که گزینه‌های درمانی محدودی دارد، آزمایش کردند. به نظر می‌رسد، ترکیبی به نام ملیتین مسوول اثر سرطان‌زایی سم باشد. ملیتین، غشای پلاسمایی سلول‌های سرطانی را شکسته و منافذی ایجاد می‌کند که منجر به مرگ سلول‌ها می‌شود.

نتایج نشان داد که ملیتین، مسیرهای اصلی پیام‌رسانی که سلول‌های سرطانی برای برقراری ارتباط، رشد و تکثیر استفاده می‌کنند را مختل می‌کند.

دکتر دافی افزود: بررسی کردیم که چگونه زهر زنبورعسل و ملیتین بر مسیرهای علامت دهی سرطان تاثیرگذار است.

ملیتین با مهار فعال‌سازی گیرنده  HER2یکی از انواع گیرنده‌های عامل رشد اپیدرمی که تقویت یا بیان بیش‌ازحد این ژن، نقش مهمی در ایجاد و پیشرفت برخی از انواع تهاجمی سرطان پستان دارد که معمولا در سرطان پستان سه‌گانه منفی بیش‌ازحد است، علامت دهی در سلول‌های سرطانی را تعدیل می‌کند.

محققان دریافتند که ملیتین می‌تواند در ۶۰ دقیقه، غشای سلول‌های سرطانی را به‌طور کامل از بین ببرد و در ۲۰ دقیقه پیام‌های شیمیایی که سلول‌های سرطانی برای رشد سلول و تقسیم سلولی نیاز دارند را کاهش دهد.

یکی از اولین گزارش‌ها مربوط به اثرات سم زنبورعسل در سال ۱۹۵۰ در مجله  Nature منتشر شد که سم زنبورعسل، رشد تومور در گیاهان را کاهش داده است. البته تنها دو دهه است که علاقه به اثرات سم زنبورعسل بر روی سرطان‌های مختلف افزایش‌یافته است.

دکتر دافی همچنین بررسی کرد که آیا می‌توان از ملیتین برای تعامل با داروهای شیمی‌درمانی استفاده کرد تا منجر به تقویت مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی شود یا خیر.

نکته قابل‌توجه این است که منافذ و سوراخ‌های ایجادشده با ترکیب سم زنبورعسل، می‌تواند اجازه دهد تا داروهای شیمی‌درمانی به‌آسانی به سلول‌های سرطانی نفوذ کنند و رشد تومور در موش‌ها را کاهش دهند.

نتایج نشان داد که ترکیبی از ملیتین و دوسه تاکسل (نوعی داروی شیمی درمانی) در کاهش رشد تومور در موش بسیار کارآمد بود.

البته در آینده بررسی و تحقیق بیشتر برای ارزیابی این روش، عوارض و حداکثر دوزهای قابل‌تحمل نیاز است.

منبع: ساینس

نظر شما
ادامه