کد خبر: ۵۹۸۷

حکیم مهر - سرپرست سازمان شیلات ایران از در نظر گرفتن بسته حمایتی از سوی ریاست جمهوری برای صنعت میگو خبر داد و تاکید کرد: معاونت نظارت راهبردی قول جدی برای حمایت از صنعت میگو داده است که حتی اگر اعتباری در بودجه هم برای حل مشکلات این صنعت در نظر گرفته نشود، از منابع در اختیار معاونت ریاست جمهوری مشکلات صنعت میگو را حل خواهند کرد.

دکتر سید امین‌الله تقوی در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که تولید میگوی پرورشی در سال گذشته هزار و 200 تن نسبت به سال ماقبل آن افزایش یافته است، گفت: امسال در پرورش میگو رونق خواهیم داشت، چراکه بانک کشاورزی آمادگی دارد 100 میلیارد ریال از منابع اعتباری خود را با نرخ سود 11 درصد در اختیار پرورش‌دهندگان قرار دهد که این طرح در استان هرمزگان توافق شده است.

تقوی در پاسخ به این‌که با توجه به بدهی پرورش‌دهندگان میگو به بانک‌ها این اعتبارات به آنها تعلق نمی‌گیرد، اظهار کرد: بانک‌ها هیچ‌گونه اقدام اجرایی علیه پرورش‌دهندگان نداشته و هیچ وثیقه‌ای از آنها را مصادره نکرده است؛ این اعتبار به کسانی تعلق می‌گیرد که نهاده مورد نیاز پرورش‌دهندگان را تامین کنند تا زمانی که مشکل بدهی پرورش‌دهندگان حل شود و به عنوان یک اقدام میانبر است.

پرداخت بدهی معوق پرورش‌دهندگان از بودجه امسال

وی با اشاره به این‌که 124 میلیارد تومان بدهی پرورش‌دهندگان به بانک‌ها است، تصریح کرد: امسال در قانون بودجه یک میلیارد دلار بابت صندوق محصولات کشاورزی، کمک به سیل و پرورش میگو و ماهی به روش مدار‌بسته در قانون بودجه در نظر گرفته شده است که بخشی از بدهی معوق میگو‌کاران پرداخت خواهد شد.

سرپرست سازمان شیلات ایران اظهار کرد: با توجه به این‌که بخشی از مشکل میگو بازار است، باید با فرهنگ‌سازی بتوانیم مصرف میگو را در داخل کشور افزایش دهیم.

تقوی درباره این‌که مشکلات میگو طی پنج - شش سال اخیر و در مدیریت‌های مختلف سازمان شیلات وجود داشته و همچنان هم باقی‌مانده است، گفت: صنعت میگو دارای مصوبه هیات دولت است، اما اعتبار آن در اختیار وزارت کار و امور اجتماعی بود که آنها هر باره اعلام می‌کردند این بودجه کفاف بدهی‌های شیلات را نمی‌دهد، لذا امسال این اعتبار در قانون بودجه‌ در نظر گرفته شده که در صورت پرداخت با نظر و اختیار سازمان شیلات مشکل پرورش‌دهندگان میگو را برطرف می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سه استان ساحلی جنوبی کشور مصوبه‌ی هیات دولت را برای بخشودگی سود و جرایم پرورش‌دهندگان میگو را دارند و فقط استان سیستان و بلوچستان مصوبه‌ی دولت را ندارد که در آنجا هم مشکلی وجود ندارد. اعتباری که در قانون بودجه در نظر گرفته شده، شامل همه استان‌ها است و با مدیریت و نظر سازمان شیلات مشکلات پرورش‌دهندگان هر چهار استان قابل حل خواهد بود.

بسته حمایتی ریاست جمهوری برای صنعت میگو

سرپرست سازمان شیلات ایران از در نظر گرفتن بسته حمایتی از سوی ریاست جمهوری برای صنعت میگو خبر داد و گفت: طی سفر اخیر دولت به استان بوشهر مصوب شد بسته حمایتی برای صنعت میگو در نظر گرفته شود که در معاونت پیگیری معاون اول رییس جمهوری درحال پیگیری است؛ پیش‌نویس این کارگروه تهیه شده که با تصویب هیات دولت ابلاغ خواهد شد.

به گفته وی، نحوه استمهال وام‌های تسهیلات بانکی، ترسیم آینده روشن‌تر برای صنعت میگو، حمایت از صنایع پسین و پیشین در این صنعت و جبران زیان‌های همه بخش‌های مرتبط در این صنعت طی سال‌های اخیر از مواردی است که در این بسته حمایتی در نظر گرفته شده است.

تقوی تاکید کرد: معاونت نظارت راهبردی حمایت از صنعت میگو را قبول کرده و در این راستا قول جدی داده است که حتی اگر اعتباری در بودجه هم برای حل مشکلات این صنعت در نظر گرفته نشود، از منابع در اختیار معاونت ریاست جمهوری مشکلات صنعت میگو را حل خواهند کرد.

سرپرست سازمان شیلات ایران با اشاره به این‌که سال گذشته شش هزار تن میگو در کشور تولید شده است، گفت: بازار مصرف داخلی میگوی پرورشی در سال گذشته به سقف 50 درصد رسید و همچنین صادرات محصولات شیلاتی با 39 درصد افزایش در فروردین ماه امسال به 10 میلیون دلار رسیده است که 87 درصد از صادرات مختص ماهیان گرم‌آبی، 9 درصد میگو و 2.5 درصد شامل کنسرو آبزیان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال 20 درصد افزایش سطح زیرکشت در پرورش میگو خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود که سطح زیرکشت از دو هزار و 600 هکتار به سه هزار هکتار افزایش یابد.

افزایش صادرات آبزیان به 160 میلیون دلار

به گفته تقوی، در سال گذشته 44 هزار و 500 تن آبزی به ارزش 160 میلیون دلار صادر شده است که از لحاظ وزنی 33 درصد و از نظر ارزشی 61 درصد رشد داشته است.

سرپرست سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: از این میزان صادرات هزار و 900 تن میگوی پرورشی بوده است.

تقوی با اشاره به ساخت 72 مرکز تخلیه و بندر صیادی طی 30 سال گذشته با اعتبار بیش از سه هزار و 860 میلیارد ریال، گفت: سال گذشته 250 میلیارد ریال اعتبار برای بنادر صیادی در نظر گرفته شده بود که 66 درصد آن تخصیص داده شد و امسال نیز 260 میلیارد ریال برای احداث و بهسازی بنادر صیادی کشور نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته 660 هزار تن آبزی در کشور تولید شده که 10 درصد نسبت به سال ما قبل آن افزایش داشته است، افزود: 4.5 درصد در بخش صیادی و 19.8 درصد در بخش آبزی‌پروری افزایش تولید داشته‌ایم. همچنین سرانه مصرف در سال گذشته 13.2 درصد افزایش یافته است.

بالاخره مجوز پروش تیلاپیا صادر شد

سرپرست سازمان شیلات ایران از اخذ مجوز پرورش گونه تیلاپیا از سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت: هفته آینده دوره پرورش این‌گونه به صورت رسمی در آب‌های استان یزد آغاز خواهد شد و با توجه به این‌که از گونه‌های پرتولید است، با همکاری محیط زیست در کوتاه‌مدت به بالاترین تولید خواهد رسید.

تقوی همچنین یادآور شد: براساس تفاهم‌نامه با وزارت نیرو از آب‌های پشت سد‌ها استفاده دومنظوره از چاه‌های آب کشاورزی در همه استان‌ها در نظر گرفته شده و منابع اعتباری برای ترویج استفاده از این شیوه‌ی آبیاری در آبزی‌پروری از منابع شیلات استفاده خواهد شد.

تقوی تصریح کرد: با توجه به اینکه بهره‌برداری از فانوس‌ماهیان تا سقف 100 هزار تن وجود دارد از متقاضیان بهره‌برداری از این گونه استقبال می‌شود و سازمان شیلات آمادگی هرگونه همکاری و صدور مجوز را در این زمینه دارد.

تخصیص اعتبار برای تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه شیلات با بانک کشاورزی به منظور تامین اعتبار برای تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری در آینده نزدیک اظهار کرد: با توجه به این‌که تا سه سال به گوشت نمی‌رسند، سود دوران مشارکت را براساس تفاهم‌نامه با بانک مرکزی پرداخت خواهیم کرد.

به گفته تقوی بیمه شخص ثالث برای صیادان و ناظران و بیمه سرمایه صیادی در نظر گرفته شده و کلیه‌ی صیادانی که بیمه تامین اجتماعی هستند از 27 درصد مبلغ بیمه 17 درصد را صیادان می‌پردازند و 10 درصد از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها پرداخت خواهد شد.

از برداشت غیرقانونی ماهیان زینتی هنوز چیزی اعلام نکرده‌اند

سرپرست سازمان شیلات ایران درباره‌ی این‌که مجوز برداشت ماهیان زینتی از آب‌های جنوبی که غیرقانونی است داده شده، گفت: در این راستا به ما هنوز چیزی اعلام نکرده‌اند و برای برداشت ماهیان زینتی مجوزی نداده‌ایم؛ تنها یک نفر تحت کنترل شیلات هرمزگان در حال بهره‌برداری ماهیان زینتی از آب‌های جنوبی است.

وی درباره‌ی اعلام نشدن علت مرگ کفال‌ماهیان در شمال کشور گفت: وظیفه سازمان شیلات نیست که علت مرگ این ماهیان را پیگیری و اعلام کند. این امر وظیفه دامپزشکی، محیط زیست و موسسه تحقیقات شیلات است که هنوز گزارش رسمی در این راستا به شیلات اعلام نشده و براساس گفته موسسه شیلات مرگ کفال‌ماهیان در شمال کشور بیماری نکروز عصبی بوده است.

اگر با سومالی توافق کنیم، بسیاری از مشکلات امنیتی صیادان حل می‌شود

تقوی درباره‌ی مرگ دو صیاد و امنیت صیادی در آب‌های دور اظهار کرد: یگان حفاظت سازمان شیلات موظف است که در سواحل حفاظت داشته باشد و حفاظت از آب‌های دور جزو وظایف یگان حفاظت شیلات نیست و ستاد نیروهای مسلح این امر را انجام می‌دهند که در این راستا با توجه به اقدامات انجام شده بخشی از امنیت ایجاد شده اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که اگر بتوانیم با کشور سومالی توافق کنیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

سرپرست سازمان شیلات درباره‌ی ممنوعیت صید ماهیان خاویاری گفت: قرار شد ظرف سه ماه ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در دریا اعمال شود و در نشست مشترک پنج کشور در قزاقستان الزاماتی توسط پنج کشور تنظیم شده، اما به دلیل عدم حضور کشور ترکمنستان، ایران این توافقات را امضا نکرده است، چراکه شیلات ایران تنها توافقات پنج جانبه را امضا می‌کند.

وی افزود: احتمالا در نوامبر در آذربایجان نشستی بدین منظور امضا می‌شود که صید ماهیان خاویاری ممنوع شود.

 

 

نظر شما
ادامه