کد خبر: ۵۹۸۹

حکیم مهر - مدیرتضمین کیفیت پگاه تشکیل خانه شیر را بسیار مفید دانست و گفت: بعد از تصویب قانون در خانه‌ی شیر، راهکارها و همچنین اختیارات و مسوولیت‌ها باید معلوم شوند.

دکتر شهریار دبیریان در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه خانه‌ی شیر تشکلی است که دامداران، کارخانه‌ها، اتحادیه‌های لبنی و سازمان دامپزشکی به عنوان متولیان آن هستند و همچنین بخش خصوصی و دولتی می‌توانند تصمیمات کارساز بگیرند، ایجاد آن می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

عضو کمیته‌ تخصصی فدراسیون بین‌المللی شیر (IDF) با بیان این‌که با تشکیل خانه‌ی شیر همه کسانی که به نوعی در تولید این محصول نقش دارند، می‌توانند تشریک مساعی داشته باشند، عنوان کرد: اگر این خانه نباشد، ممکن است دامداران تصمیماتی بگیرند که کارخانه‌ها قبول نداشته باشند یا برعکس که این باعث می‌شود روند حل مشکلات کند شود.

دبیریان درباره‌ی لزوم حضور دامپزشکان در کارخانه‌ها و نظارت بر تولید شیر، تصریح کرد: اگر همکاران بر تولید نظارت داشته باشند می‌توانند ردیابی کنند مثلا اگر در شیر آنتی‌بیوتیک باشد آنها توانایی این را دارند که دامدار را آگاه کنند و به او راهکار دهند.

این دامپزشک با اشاره به این‌که در حال حاضر بعضی از کارخانه‌ها در قسمت دریافت شیر، متخصص دامپزشک دارند، افزود: انجام آزمون‌های شیرخام متخصص نمی‌خواهد، ولی ردیابی آزمایش‌ها مهم است که دامپزشک می‌تواند این کار را انجام دهد. به همین دلیل بهتر است کارخانه‌ها در قسمت بهبود شیر حداقل از یک دامپزشک به عنوان مسئول فنی استفاده کنند. درحال حاضر سازمان دامپزشکی در حال پیگیری است تا در مراکز جمع‌آوری و دریافت شیر از دامپزشکان استفاده شود.

عضو کمیته‌ی تخصصی فدراسیون بین‌المللی شیر درباره‌ی استفاده از شیر دام بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک، عنوان کرد: نمی‌شود پس از مصرف آنتی بیوتیک شیر دام دوشیده نشود. البته باید به‌جای انسان به مصرف گوساله‌ها برسد. اگر آزمایش آنتی‌بیوتیک مثبت باشد، کارخانه‌ها نباید شیر را دریافت کنند. در کارخانجات بزرگ این موضوع رعایت می‌شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر شیری که آنتی‌بیوتیک آن مثبت است از سیکل مصرف خارج نمی‌شود، گفت: میزان آنتی‌بیوتیک در شیر هیچ‌گاه صفر نمی‌شود، بلکه یک حد مجازی دارد که باید رعایت شود. اگر شیر خامی که وارد یک کارخانه شد آنتی‌بیوتیک مثبت داشت، باید با نظارت سازمان دامپزشکی و اداره‌ی نظارت مواد غذایی معدوم شود.

 

 

نظر شما
ادامه