کد خبر: ۶۰۱۶۵

مدیرکل دامپزشکی استان قم از نظارت بهداشتی اداره کل متبوع خود بر باغ در حال احداث پرندگان قم و همکاری و همیاری خوب شهرداری قم در این زمینه خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مهدی رفیعی محمدی» در نشست خبری مجازی خود با خبرنگاران که دیروز به مناسبت چهاردهم مهر ماه، روز ملی دامپزشکی انجام شد با اشاره به نامگذاری روزهای هفته دامپزشکی، گزارشی از اقدامات اداره کل دامپزشکی استان قم ارائه و اظهار کرد: این اداره کل وظیفه خود می‌داند که نظارت حداکثری بر دام‌ها را از دامداری تا عرضه به مصرف کنندگان دنبال کند.

وی افزود: آمارهای اخیر نشان می‌دهد که اداره کل دامپزشکی استان قم در مبارزه با بیماری‌های دام، چه در کاهش کانون‌های بیماری و چه در افزایش حجم عملیات واکسیناسیون و تست‌ها، رشد و پیشرفت خوبی را تجربه کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم سپس به واکسیناسیون حدود یک میلیون و 900 هزار رأس دام در 6 ماه اول سال جاری اشاره و اظهار کرد: این امر نشان دهنده افزایش 35 درصدی این عملیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

وی اضافه کرد: در نیمه نخست امسال، 136 میلیون دُز انواع واکسن طیور در مرغداری‌ها استفاده شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد رشد را نشان می‌دهد.

رفیعی محمدی در ادامه به انجام دو مرحله واکسیناسیون طیور روستایی استان علیه بیماری نیوکاسل در سال جاری پرداخت و گفت: واکسیناسیون طیور روستایی علیه نیوکاسل با هماهنگی اتحادیه مرغداران در تمام روستاهای استان انجام شده که این امر نقش مهمی در کاهش تلفات و ایجاد ایمنی در مرغداری‌ها داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطر نشان کرد: میزان تلفات مرغ گوشتی در 6 ماهه اول سال 99 نسبت به سال قبل، 36 درصد، در مرغداری‌های تخم‌گذار 31 درصد و در مرغداری‌‌های پرورشی پولت (جوجه مرغ تخم‌گذار) ‌81 درصد کاهش ‌داشته است.

کاهش کانون‌های بیماری دام در استان قم

رفیعی در عین حال از مایه کوبی رایگان سگ‌ها همزمان با واکسیناسیون دام‌های استان خبر داد و گفت: افزایش واکسیناسیون و مایه کوبی‌ها و همچنین کاهش کانون‌های بیماری دام در استان سبب شده تا تعداد تلفات دام در سال 99 نسبت به 98 کاهشی باشد و حتی برخی بیماری‌ها به صفر برسد.

وی همچنین به فعالیت همزمان بخش دولتی و بخش خصوصی در فعالیت‌های دامپزشکی استان قم اشاره کرد و افزود: ما در بخش خصوصی توانسته ایم اشتغال زایی خوبی ایجاد کنیم و در این زمینه معرفی مراکز بخش خصوصی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در موضوع احداث باغ پرندگان در قم و نقش اداره کل دامپزشکی در این زمینه گفت: صدور پروانه بهره برداری این پروژه بر عهده محیط زیست استان است که البته این امر نیاز به ارائه پروانه بهداشتی از سوی دامپزشکی استان دارد.

وی افزود: ما در این زمینه همکاری خوبی با شهرداری قم داریم و حداقل‌ها را در این موضوع مانند بحث‌های قرنطینه ای، تغذیه ای و امور درمانگاهی باغ پرندگان اعلام کرده ایم و نظارت خود را ادامه خواهیم داد.

 
نظر شما
ادامه