کد خبر: ۶۰۲۴۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
همزمان با روز ۱۴ مهر:
«دکتر امید مرادی» افزود: آنها که دنبال حاشیه سازی در عرصه دامپزشکی هستند بدانند که دامپزشکان و مراکز بسیاری سالهاست به صورت داوطلبانه و رایگان اقدام به درمان و جراحی حیوانات وحشی ارجاعی سازمان محیط زیست می کنند...

حکیم مهر: یکی از جراحان دامپزشک کشور همزمان با روز ۱۴ مهر ابراز کرد که حیوانات اهلی و وحشی بسیاری را در چند سال گذشته با عمل جراحی، زیبا کرده است؛ او مردم و رسانه ها را دعوت کرد درباره این جراحی ها قضاوت کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اینتیتر، «دکتر امید مرادی» درباره ادعاها و حاشیه هایی که چندی قبل راجع به عمل های زیبایی حیوانات مطرح شده بود توضیح داد: ما اعتراف می کنیم در یازده سال گذشته حداقل ۲۵۰ فرد از گونه های مختلف حیات وحش و صدها جانور اهلی دیگر را با عمل جراحی، پروتز، ایمپلنت و ابزارهای تکنولوژیک زیبا کرده ایم؛ زیبایی حق این جانوران بود. اگر ساخت منقار برای کرکس ها و پای مصنوعی برای فلامینگوها یا برداشتن تومور از کالبد جانوران جرم است ما مرتکیب شده ایم.

این متخصص جراحی دامپزشکی ادامه داد: حیواناتی که ما دامپزشکان جراحی میکنیم عموما دچار عوارض خاص، تروما و آسیب دیدگی های وحشتناکی هستند. به همین خاطر ما معتقدیم با انجام این عمل ها زیبا می شوند و تقریبا به حالت اولیه طبیعی شان که خلق شده اند باز می گردند؛ این یعنی زیبایی. خداوند حیوانات را زیبا خلق کرده و متاسفانه آنها در همزیستی کنار جوامع انسانی دچار سوانح و تصادفات می شوند.

رییس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران اظهار کرد که ما تاکنون هیچ حیوان اهلی یا وحشی را به خاطر زیبایی مد نظر اشخاص و انسان ها جراحی نکرده ایم؛ بلکه مفهوم ما از زیبایی، بازگرداندن سلامتی به حیوان و حضور مجدد او در قالب و پیکره پیش از حادثه است.

وی با یادآوری منع اخلاقی و حقوقی انجام جراحی های زیبایی انسانی بر روی حیوانات گفت: سعی می کنیم علم و حرفه دامپزشکی را همپای پزشکی برای خدمت مشترک به حیوانات و بهداشت انسان توسعه دهیم. ما همان آزمایشات، اقدامات تشخیصی، رادیوگرافی ها، معاینات و جراحی های پیچیده را به منظور کشف بیماری و پایان درد در حیوانات انجام می دهیم.

دکتر مرادی تصریح کرد: بیش از ۲۵۰ فرد از گونه های مختلف حیات وحش شامل پرندگان وحشی، پستانداران بزرگ، گربه سانان، خزندگان و علف خواران را در سال های اخیر تحت درمان و جراحی قرار داده ایم. به نظر ما اغلب آنها پس از این جراحی ها زیبا شده اند و به شکل و سلامت اولیه و طبیعی شان برگشته اند.

رییس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران افزود: آنها که دنبال حاشیه سازی در عرصه دامپزشکی هستند بدانند که دامپزشکان و مراکز بسیاری در حمایت از سرمایه های ملی و ذخایر طبیعی کشور، سالهاست به صورت داوطلبانه و رایگان اقدام به درمان و جراحی حیوانات وحشی ارجاعی سازمان محیط زیست می کنند. گاهی مشابه این جراحی ها در انسان ها به لحاظ تکنیکال، ابزاری و دستمزد تیم متخصصین برای نجات یک بیمار تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد لکن درباره حیوانات با وجود شرایط مشابه درمان، چنین چیزی وجود ندارد و دامپزشکان هم به دنبال دریافت چنین هزینه هایی نیستند.

وی همچنین با اشاره به انجام جراحی ها و درمان هایی که منجر به ساخت و نصب اندام مصنوعی در حیوانات وحشی و اهلی برای بقاء می شود تصریح کرد: در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته ایم. برای نمونه انجام عمل جراحی بر روی کرکسی که منقار بالای خود را از دست داده بود نمونه بسیار مورد توجه و منحصر به فردی در کشور و منطقه بود. این کرکس بدون آن منقار بعد از مدتی تلف می شد اما با انجام پروسه درمانی ، طراحی و ساخت عضو مصنوعی و شبیه سازی منقار از مرگ نجات یافت و هم اینک حدود سه سال است که تغذیه و زندگی عادی دارد.

دکتر مرادی یادآوری کرد: تعدادی از گونه های درمان شده حیات وحش بعد از جراحی و درمان به مراکز نگهداری موقت، عده ای به مراکز نگهداری دائم، تعدادی همان موقع رهاسازی و بخشی هم پس از بازتوانی رهاسازی می شوند. شیرین ترین لحظه برای یک جراح دامپزشک، زمانی است که گونه وحشی مورد جراحی و درمان پس از سپری کردن دوره توانبخشی و بازگشت به شرایط عادی در طبیعت رهاسازی می شود.

در ادامه تصاویری از حیوانات اهلی و وحشی که مورد درمان قرار گرفته اند را مشاهده می کنید.

 


انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
5
3
با سپاس از توضیحات، کرکس متعلق به باغ پرندگان تهران بود گونه حیات وحش نبود. ضمن اینکه گوشت لای پروتز گیر می کرد و خود موجب عفونت و تاخیر در التیام زخم می‌ شد.

جراحی فقط جراحی نیست. بعدش هم مهمه...
پاسخ ها
دکتر امید مرادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
نظر شما در مورد مالکیت کرکس را تائید می کنم. در واقع این کرکس گونه حیات وحشی در اسارت بود. همچنین پروتز منقار این کرکس حدود دوماه بعد تریم شد و هیچگونه غذایی در آن گیر نمی کند و احتمالا اطلاعات شما مربوط به آن موقع می باشد. اکنون با گذشت قریب به سه سال بدون هرگونه مشکل به این پرنده در غذا خوردن کمک می نماید.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
یعنی چون کرکس الان طبق مجوز سازمان محیط زیست در باغ پرندگان هست گونه وحشی محسوب نمیشه؟!! :) ضمنا همین هفته قبل ویزیت شده است و کاملا سالم هست و عادی تغذیه می کند. سعی کنیم خوبی ها را هم ببینیم دوست گرامی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
گونه های حیوانات حیات وحش (wildlife) با حیوانات اهلی (domestic) متفاوت است. اهلی کردن ( taming) ، گونه ی جانوری را از وحشی به اهلی تغییر نمی دهد پس یک کرکس در اسارت اهلی شده (tamed)
یا "دستی=رام" می گردد ولی کماکان یک گونه ی وحشی ست و هیچگاه حیوان اهلی (domestic) مانند مرغ و خروس نمی باشد. تمام حیوانات وحشی در اسارت (tamed wildlife) مانند همین کرکس ذخیره ی ارزشمند ژنتیکی حیات وحش یک کشور هستند، هرچند قابلیت رها سازی و بازگشت به اکوسیستم بیولوژیک خود را نداشته باشند.
اینها جزو اصول بسیار ساده ی جانورشناسی و طب حفاظت از حیوانات حیات وحش است که
متاسفانه در دانشکده های دامپزشکی تدریس نمی گردد.
همکار متخصص داخلی مازندران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
6
با سپاس و خداقوت، اجرتان با خداوند یکتای بی همتا در خدمت به مخلوقاتش، ولی باید در انتخاب واژگان خبری در رسانه های غیرتخصّصی دقّت کرد تا واژۀ جراحی زیبایی حیوانات آسیب دیده، نادرستانه، جور دیگری تفسیر نشود. (بدین معنی که حیوان سالم بوده و یک جراحی زیبایی (cosmetic) دریافت کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
3
این آقای دکتر محترم اب پاکی را روی دست منتقعدان ریخت بله اگر بخواهیم دنبال ابن حرفها بروین باید تمام پزشکان‌گوش وحلق وبینی راهم به‌محاکمه بکشانند انها با تحصص خود فقط جراحی زیبایی میکنند اگر آنها مورد التراض نیستند دامپزشکان که عمل زیبایی حیوانات از هر نوع یک عمل فانتزی است هیچ تنا بندی بعنوان حیوان دوستی وحمایت از حیوانات که باید دنبال ریشه یابی آن از نظر اجتمایی وروانشناسی بگردند حق ندارد اعتراضی نسبت بان داشته باشند زیرا حیوانات چه پرورشی که از گوشت وفراورده آن انسان استفاده میکند وجه خانگی وچه پرندگان‌وحبوانات محبط زیستی آزاد بدنبا آمده اند وباید آراد رندگی کندپس انسان حق ندارد هبچ‌کار یا مانور تغذیه ای روی ان یا نگهداری علاقه ای یاسواری وذوقی وغیره داشته باشد خداوند بعداز آنکه انسان را روی گره زمین آفرید اورا حاکم زمین وسایر موجودادت قرارداد‌پس مجوز برفتارتغذیه ای وغیره را باو داده است پس اعتراض احساسی وارد نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
3
اینها جراحی زیبایی نیستند برای سلامت حیوان هست که دامپزشک سوگند خورده حافظ سلامتشون باشه
رودحله
|
Germany
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
4
خدمات ارزنده شما جناب آقای دکتر مرادی بعنوان یک دامپزشک جراح متعهد، عالم و‌پایبند به اصول اخلاقی حرفه ای در این صنعت بویژه در زمینه حیات وحش بر همگان ثابت شده است خداقوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
1
با سلام
یکی از راه های شناساندن درست و علمی رشته ی دامپزشکی به عموم مردم بیان حقایقی از این دست است که با صراحت توسط این همکار خوبمان بیان شد.
بیان اهداف غایی یک رشته و هدف اصلی یک جامعه ی علمی مانند دامپزشکی که از راه های مختلف که یکی از انها کمک به حیوانات حیات وحش (چه در اسارت و چه آزاد در طبیعت که در هر دو صورت یک گونه ی وحشی است) است از مصداق های بارز اظهار نظر های هوشمندانه و مفید در رشته ی ماست که کمتر در این روز ها شاهد آن هستیم. معرفی درست یک رشته به علاقه مندان، دانشجویان و عموم مردم از راه بیان خدمات قابل لمس به مردم و معرفی زیبایی های بصری این رشته است.
درود بر شما
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
2
5
بله، یک خبر با تیتر جنجالی برای دیده شدن!!!

اگه تعریف عمل زیبایی به این صورته، پس درمان شکستگی های باز، تمام جراحات پوستی، عفونت ها و انواع و اقسام مشکلاتی که عوارض پوستی دارن هم جراحی زیبایی محسوب میشن!!!!

لطفاً برای دیده شدن و حاشیه سازی برای معروفیت بیشتر مخاطب رو بی سواد فرض نکنید و به شعور ملت توهین نکنید.

جراحی حیوانات آسیب دیده که ادامه زندگی با اون وضعیت واسشون دشوار یا غیرممکنه جراحی زیبایی نیست!

اگر هم من بدبین هستم و این مطلب جهت دیده شدن نیست، پیشنهاد میکنم بزرگواران قبل از دست به قلم شدن حداقل یه سرچ توی گوگل بزنن و در ارتباط با معنی و مفهوم عباراتی که میخوان به کار ببرن یه حداقل اطلاعاتی داشته باشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
3
7
مخاطب وقتی عنوان خبر را می‌بیند بلافاصله اعتراف به فعل غیر اخلاقی و غیر قانونی از طرف یک فرد یا گروهی از افراد در ذهنش نقش می‌بندد. اما آنچه که در متن خبر آمده، عمل یا اعمال غیر قانونی یا غیر اخلاقی یا غیر مجاز نیست. واژه "اذعان" به معنی "اعتراف کردن" است و از این فعل برای اعمال مجرمانه، غیر قانونی، غیر اخلاقی یا غیر مجاز استفاده می‌شود. این مورد نخستین موردی نیست که دست اندرکاران حکیم مهر از واژگان یا عناوین نامناسب یا نامتناسب برای خبر استفاده می‌کنند. بنابراین ویرایش ادبی و رسانه ای خبر توسط کارشناسان ذی ربط قبل از انتشار ضروری به نظر میرسد تا از وزن و اعتبار و جایگاه حکیم جان کاسته نشود یا بدان لطمه ای وارد نگردد.
میترا رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
2
2
با سلام خدمت سایت وزین حکیم مهر
از اطلاع رسانی هاتون سپاس گزارم
پیشنهادم به دلواپسان همیشگی اینه که به جای ایرادگیری و متوقف کردن دیگران, کمی به خودشون زحمت بدهند. متن کاملا صریح و کنایه آمیز بود. مسلما هر کس فارسی و ادبیات فارسی خونده با مفهوم کنایه و استعاره... آشناست. خب شما هم زحمت چنین جراحی هایی رو بکشید و اینجوری تبلیغ کنید...مخاطب شعور دارد و معنای کنایه و نقد را خوب میفهمد....احتمالا شما خیلی اهل خواندن و مطالعه اخبار و رسانه نیستید. درود بر تمام دامپزشکان خدوم و آزاده بخصوص خانم ها
همکار متخصص داخلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
3
به جای عبارت «جراحی زیبایی» باید عبارت «جراحی ترمیمی» در عنوان خبر، استفاده شود.
نظر شما
ادامه