کد خبر: ۶۱۵۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، ساوه و زنجان

 

توزیع رایگان داروی زنبور عسل توسط اداره کل دامپزشکی استان قزوین

 

در راستای اجرای مراقبت بیماریهای زنبور عسل ، توزیع داروی ضد جرب واروآ در بین زنبورداران استان قزوین توزیع می گردد .

بنا به اعلام دکتر کشاورز رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان قزوین با توجه به وضعیت زنبورستانهای استان بویژه گزارش مواردی از آلودگی کندوها با کنه واروآ با هماهنگی تعاونی زنبورداران استان توزیع داروی ضد واروآ از طریق شبکه دامپزشکی شهرستانهای تابعه از مورخ 5/4/90 انجام می گیرد.

اداره کل دامپزشکی قزوین از زنبورداران استان خواست با در دست داشتن دفترچه زنبورداری معتبر به شبکه یا اداره دامپزشکی محل صدور دفترچه زنبورداری خود مراجعه نمایند.

 

----------------------------

 

راه اندازی سامانه پایش بیماریهای طیور (GIS) در شهرستانهای تابعه استان قزوین

 

سامانه پایش و مراقبت بیماری طیور ، زنبور عسل و کرم ابریشم در استان قزوین راه اندازی شد.

بنا به اعلام دکتر وحید کشاورز رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان قزوین این سامانه با هدف پایش ، مراقبت و تجزیه و تحلیل بیماریهای پرندگان راه اندازی شده است.

لازم به توضیح است این سامانه از قابلیت های مختلفی از جمله درج وضعیت جوجه ریزی ، شرایط بهداشتی ، حمل و نقل و ارائه گزارشهای کاربردی مختلف برخوردار بوده که دسترسی به اطلاعات را براحتی امکان پذیر و مراقبت از بیماریها را تشدید می نماید.

 

----------------------------

 

برای نخستین بار در استان مرکزی اجرای طرح شناسنامه دار کردن گوشت قرمز در ساوه آغاز شد


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوه از اجرای طرح شناسنامه دار کردن گوشت قرمز در ساوه خبر داد.

'مرتضی میر اسلامی'  با اشاره به اینکه این طرح به صورت پایلوت در ساوه اجرا می شود، افزود: برچسب‌هایی حاوی مشخصات لاشه، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، نام کشتارگاه حک می شود.


وی اظهار داشت: این برچسب‌ها امکان بازکردن از یک لاشه و زدن روی لاشه دیگر را نداشته و شرایط نگهداری گوشت بر روی آنها درج شده است.
میر اسلامی گفت: این طرح بمنظور ارتقای سطح بهداشت عمومی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اجرا می شود.

---------------------------

 

آغاز به کار قرنطینه دامی در ورودی محور ساوه- قم


رییس شبکه دامپزشکی ساوه از راه اندازی و فعالیت قرنطینه دامی در ورودی محور ساوه- قم خبر داد.

'مرتضی میر اسلامی' افزود: با راه اندازی این قرنطینه خودروهای حمل دام زنده، طیور و فرآورده‌های خام دامی به دقت کنترل و نظارت می شوند.
وی اظهار داشت: کنترل بهداشتی این محموله ها برای جلوگیری از انتقال بیماریها و افزایش ضریب سلامت ضروری است.
وی بیان کرد: این قرنطینه فعالیت خود را با هماهنگی و همکاری ماموران نیروی انتظامی و مقاومت بسیج به صورت دائم و شبانه روزی انجام می دهد.

---------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:
با وجود احتمال شیوع تب‌برفکی، وضعیت آرامی در دامداری‌های استان حاکم است

 

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان، گفت: با وجود ورود نوع جدیدی از بیماری تب‌برفکی از طریق مرزهای شرقی کشور، وضعیت آرامی در دامداری‌های استان حاکم است.

محمد رشید کرمی با بیان این مطلب، اظهار کرد: با اقدامات پیش‌گیرانه اداره‌کل دامپزشکی استان و همکاری دامداران، بیماری تب‌برفکی در منطقه کاملاً تحت کنترل است و در این خصوص با مشکل خاصی مواجه نیستیم.

وی تصریح کرد: بیماری تب‌برفکی سالانه خسارت فراوانی به دامداری‌ها در سطح جهان وارد می‌کند و همه‌ساله نیز شاهد شیوع گونه‌های جدید از این بیماری دامی هستیم، به همین‌خاطر برای مواجه احتمالی با این بیماری، همیشه در شرایط آماده‌باش به سر می‌بریم.

این مقام مسوول با اشاره به این‌که احتمال شیوع تب‌برفکی در کشور وجود دارد، گفت: با وجود این احتمال، کارشناسان از قبل اقدامات پیش‌گیرانه را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا خسارت‌ها را به حداقل برسانند.

وی به ضرورت آگاهی کشاورزان و دام‌داران نسبت به انواع بیماری‌های رایج در بین دام‌ها اشاره کرد و یادآور شد: آگاهی از نشانه‌ها و مراحل بیماری باعث می‌شود تا صاحبان دام بلافاصله نسبت به بروز مشکل آگاهی یافته و مراتب را به دامپزشکان گزارش دهند که همین موضوع باعث کاهش خسارت می‌شود.

کرمی با بیان این‌که در شرایط فعلی برای اطمینان از سلامت دام، دامداران باید احشام را از دامداری‌های مطمئن خریداری کنند، خاطرنشان کرد: کارشناسان دامپزشکی آماده ارایه هرگونه مشاوره به دام‌داران هستند و در این خصوص اطلاعات لازم را در صورت نیاز به این افراد ارایه می‌دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، ادامه داد: هرچند در سال‌جاری شاهد کنترل و کاهش شدید بیماری تب‌برفکی در دام‌های استان هستیم، اما احتیاط شرط عقل است و باید به نکات مورد اشاره توجه شود.

 

 

نظر شما
ادامه