کد خبر: ۶۲۳۰

حکیم مهر - طرح تولید واکسن تب برفکی با ظرفیت تولید سالانه 80 میلیون دوز که بزرگترین طرح واکسن سازی در خاورمیانه به‌شمار می‌رود، فردا 20 تیرماه توسط مقامات عالی کشور افتتاح می شود.

مهرداد صباغی - معاون توسعه صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، با اعلام این‌که طرح تولید واکسن تب برفکی یکی از مهمترین طرح های زیست فناوری ایدرو بوده که در منطقه کمتر توسعه‌یافته مهاباد اجرا شده است، افزود: سرمایه‌گذاری این طرح 18 میلیارد تومان بوده و اشتغال 120 نفر را به طور مستقیم در پی داشته است.

به گفته وی، هدف اجرای این طرح، تولید و عرضه انواع واکسن ها از جمله واکسن تب برفکی به عنوان یکی از مهم‌ترین واکسن‌های دامی مورد نیاز کشور است که جهت کنترل بیماری تب برفکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق اعلام ایدرو، بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی واگیردار دام بوده که بر اساس آمارهای بین المللی بطور متوسط سبب تلف شدن 10 درصد دام ها و نیز کاهش 25 درصدی تولید محصولات دامی می شود.

ایران به علت در اختیار داشتن دانش فنی تولید واکسن تب برفکی و اجرای برنامه‌های کنترل بیماری تب‌برفکی در قالب واکسیناسیون، مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی بوده و در حال حاضر به عنوان راهبر منطقه آسیا در طرح ریشه‌کنی تب برفکی انتخاب شده که همین امر، امکان صادرات این فرآورده را به کشور‌های منطقه فراهم می‌کند.

 

 

نظر شما
ادامه