کد خبر: ۶۲۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی نظام دامپزشکی استان تهران:
«دکتر محسن مشکوة» افزود: کسانی هم که در بخش خصوصی مراکزی را به‌عنوان پانسیون یا تربیت سگ‌ها دایر می‌کنند، از جایی پروانه ندارند و مجاز به انجام این کار نیستند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: آیا فعالیت پانسیون نگهداری از حیوانات خانگی در کلینیک‌های دامپزشکی قانونی است؟ این سوالی است که پاسخ روشن و قاطعی در مورد آن وجود ندارد و به نظر می‌رسد که قانون، توجه زیادی به آن نکرده است. معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان نظام دامپزشکی استان تهران معتقد است که در مورد مراکز درمانی جایی را به عنوان پانسیون نداریم، اما در بیمارستان‌های دامپزشکی علاوه‌بر امور درمانی، امکان بستری کردن دام هم وجود دارد.

«دکتر محسن مشکوة» ضمن انتقاد از اینکه در مورد پانسیون هیچ دستورالعمل یا شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد و شاهد یک خلاء قانونی در این حوزه هستیم، می‌گوید: «کسانی هم که در بخش خصوصی مراکزی را به‌عنوان پانسیون یا تربیت سگ‌ دایر می‌کنند، از جایی پروانه ندارند و مجاز به انجام این کار نیستند و یک عمل خلاف قانون انجام می‌دهند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، آیا بر اساس قانون، کلینیک‌ها یا بیمارستان‌های دامپزشکی می‌توانند پانسیون داشته باشند؟

طبق تعریف، پانسیون به مکانی اطلاق می‌شود که مرکز نگهداری، تربیت یا آموزش حیوانات خانگی است و این اماکن عمدتا به‌منظور استفاده سگ‌ها در نظر گرفته می‌شود. اما آن چیزی که در عمل وجود دارد این است که ما در درمانگاه‌ها، پلی کلینیک‌ها، مجمتع‌های درمانی یا بیمارستان‌ها اساسا جایی به عنوان پانسیون نداریم.

بر اساس تعریفی که سازمان دامپزشکی ارائه کرده و ما در نظام دامپزشکی آن را برای صدور پروانه ملاک عمل قرار می‌دهیم، درمانگاه دامپزشکی یا کلینیک دامپزشکی به محلی اطلاق می‌شود که در واقع به صورت سرپایی برای پذیرش، معاینه، آزمایش و تجویز دارو برای دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مساله بسته به نوع درمانگاه ممکن است درمانگاه عمومی باشد که همه نوع دامی را پذیرش می‌کند یا تخصصی و اختصاصی باشد و صرفا دام‌های کوچک را پذیرش کند. کمااینکه در مورد پانسیون بیشتر بحث دام‌های کوچک مطرح است.

ما معمولا در مورد مراکز درمانی جایی را به عنوان پانسیون نداریم. اما در بیمارستان‌های دامپزشکی علاوه‌بر امور درمانی، امکان بستری کردن دام هم وجود دارد. چون معمولا در این اماکن ممکن است حیوانات تحت عملیات جراحی قرار گیرند که نیازمند مراقبت‌های خاص باشند، لذا امکان بستری کردن را دارند، اما این بستری کردن صرفا برای دام‌هایی است که در آن بیمارستان تحت درمان هستند و نه پذیرش حیواناتی از بیرون و استفاده از یک فضا به‌عنوان پانسیون در محل بیمارستان. قانونا مراکز درمانی دارای مجوز از ادارات کل دامپزشکی استان‌ها یا از نظام‌های دامپزشکی، دارای چنین مجوزی نیستند.

حکیم مهر: خب اگر احیانا کیسی در یک کلینیک دامپزشکی و نه بیمارستان، نیاز به بستری شدن داشته باشد، تکلیف چیست؟

ما در کلینیک‌ها و پلی کلینیک‌ها درمان سرپایی داریم. حالا ممکن است یک کیس نیازمند تزریق سرم یا درمان جراحی کوچک باشد و چند ساعتی در آن مرکز درمانی توقف داشته باشد، اما امکان بستری کردن به شکل شبانه‌روزی نیست. بیمارستان‌های دامپزشکی چون به صورت شبانه‌روزی اداره می‌شوند و ممکن است در آنها عمل جراحی صورت گیرد، امکان بستری کردن دام را دارند. ولی مجاز به پذیرش دام به عنوان پانسیون نیستند.

حکیم مهر: آیا در قانون مجازاتی برای این کار در نظر گرفته شده است؟

متاسفانه دستورالعمل یا سیاست مشخصی برای پانسیون وجود ندارد. ما در سازمان نظام مجری سیاست‌ها و ضوابطی هستیم که از طرف وزارت جهاد و سازمان دامپزشکی اعلام می‌شود. در مورد پانسیون هیچ دستورالعمل یا شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد. کسانی هم که در بخش خصوصی مراکزی را به‌عنوان پانسیون یا تربیت سگ‌ها دایر می‌کنند، از جایی پروانه ندارند و مجاز به انجام این کار نیستند. پس باید دقت کرد که حتی اماکنی که صرفا به‌عنوان پانسیون نگهداری حیوانات فعالیت‌ می‌کنند هم مجاز به این کار نیستند و درواقع یک عمل خلاف قانون انجام می‌دهند.

حکیم مهر: آیا از نظر شما این به مثابه یک خلاء در قانون نیست؟

احتمالا همین است و باید گفت که در سیاست‌ها و دستورالعمل‌های موجود یک خلاء وجود دارد. چون بالاخره در این زمینه نیاز و تقاضا وجود دارد و شاهد وجود تعدادی پانسیون به خصوص در کلان‌شهرهایی مثل تهران هستیم. طبیعی است که وقتی نیاز وجود دارد، خدماتی هم عرضه می‌شود. لذا وقتی قرار است چنین اتفاقی بیفتد، قاعدتا باید دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌ها، سیاست‌ها و ضوابطی هم داشته باشد و این افراد بتوانند مجوزهایی را از بخش‌های مختلف دریافت کنند که این مشکل برطرف شود. پس عملا یک خلاء وجود دارد.

حکیم مهر: این خلاء قانونی در کجا باید رفع شود؟

نظام دامپزشکی استان تهران برای مراکز نگهداری یا پرورش حیوانات و دام، مجوز یا پروانه صادر می‌کند. دام هم یک تعریف گسترده دارد و شامل همه نوع حیوانات اعم از حیوانات خانگی تا حیوانات بزرگ مثل گاو، اسب، طیور یا آبزیان است. پس ما براساس سیاست‌ها و ضوابطی که سازمان دامپزشکی یا وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند، برای مراکز نگهداری و پرورش دام مجوز صادر می‌کنیم. تاکنون نیز سیاست‌ها و ضوابطی برای پانسیون‌ها توسط وزارتخانه یا سازمان دامپزشکی کشور اعلام نشده است.

حکیم مهر: قانون در مورد فعالیت پت‌شاپ‌ها در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دامپزشکی چه نظری دارد؟

متاسفانه در مورد پت‌شاپ هم چنین مشکلی وجود دارد. وقتی می‌گوییم پت شاپ، منظور ما محل فروش حیوانات خانگی است. اما عملا می‌بینید که مکان‌ها، مغازه‌ها یا فروشگاه‌هایی در سطح شهر تحت عنوان پت شاپ دایر شده که در آنها معمولا خوراک یا غذای حیوانات خانگی، ملزومات حیوانت خانگی مثل قفس، لانه، لوازم آموزشی و ... عرضه می‌شود. در اینجا نیز باید بگوییم که برای پت‌شاپ‌هایی که درسطح شهر دایر هستند، از نظر دریافت مجوز یک خلاء قانونی داریم.

ما این را اعلام کردیم که مراکز دامپزشکی حیوانات خانگی مثل داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های اختصاصی حیوانات خانگی مجاز هستند به تهیه، نگهداری، خرید و فروش خوراک و ملزومات حیوانات خانگی در یک مکانی در مجموعه خودشان به صورتی که مزاحمتی برای کار اصلی خود که فعالیت درمانی است ایجاد نکند. اما پت شاپ‌هایی که به شکل مستقل در سطح شهر دایر هستند، معمولا یا دارای مجوز از اتحادیه‌های کشارورزی یا موارد مشابه هستند یا اینکه اصلا چنین مجوزی را هم ندارند. اینجا هم می‌توان گفت که یک خلاء یا مشکل در عمل و اجرا وجود دارد. چه بسا بعضی از این پت‌شاپ‌ها یک سری کارهای غیر قانونی هم می‌کنند.

حکیم مهر: مثلا چه کارهایی؟

مثلا ممکن است به حوزه خرید و فروش حیوانات یا داروهای دامپزشکی ورود کرده یا اقدام به ارائه خدمات مشاوره‌های دامپزشکی کنند که پت‌شاپ‌هایی که مستقلا دایر شده‌اند، مجوز این کار را ندارند. برای اینها هم این مشکل وجود دارد و باید فکری به حال آنها شود.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

این مشکلاتی است که در عمل و اجرا وجود دارد و باید برای آنها چاره‌اندیشی شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
1
بله کسانیکه یک مدرک قانونی بعنوان حداقل کلینک دارند همیشه زیر سوال قرار میگیرند. غیر مدرک داران در دامپزشکی چه نظام چه ادرات سازمان دامپزشکی تحت تعقیب قرار نمیگیرند چون‌تابلو ندارند و همه کارهایکه در ارتباط با دامپزشکی هست انجام میدهند درمان مشاوره خریدو فروش جیوان‌پانسیون آرایش پت شاپ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
2
مجوز پت شاپ باید به دامپزشک داده شود که در کنار کار درمان کسی را هم آنجا بگذارد و خودش هم نظارت داشته باشد . وگرنه اگر به دست دیگران داده شود هر قانونی هم بگذارید اقدام به فروش دارو و انجام امور درمان نادرست و مشاوره های من درآوردی میکنند . هیچ کاری نمیتونید بکنید . چن تا شو میخاین جریمه کنید . مگ دارو رو میارن تو پت شاب که بخاید ببینید . طرف قرار میذاره بیرون و داروشو میده به مشتری هم میگه اینجا جا ندارم واقعا شلوغ میشه اینجا بیارم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
همه این امورات روبه دامپزشک واگذارکنند که یکی روبزاره نظارت روش انجام بدهند مگر تا کنون برای اموراتی مثل واکسیناسیون تزریقات وادامه درمان کردید همش خودتون انجام میدین اگر نتونستین دارووواکسن میدین دست دامدارخودش انجام بده اینهمه کسی آنژیوبه دست با کلی داروروانه میشن کاراشو کی وکجا دنبال میکنن ازهر دامداری یه پیرادامپزشک ساختین واکسنهاروفلاکنی میدین دستشون این کجا قانونی هست هرچی خلافه از شماهاست خجالت بکشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
0
..... از تجارب چند ساله برای قانونی کردن این موضوع استفاده کنید
تجارب چندین ساله شما در دامپزشکی می طلبد که بشتر به سازمان دامپزشکی و رشته دامپزشکی مساعدت کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
2
در همه دنیا کلینیک های دامپزشکی در سطح محدود مجاز و حتی موظف یه بستری کردن بیماران خود هستند و وجود امکانات بستری حداقلی جز الزامات کلینیکهای دامپرشکی است . بر عکس اینجا .
اما پانسیون در یک کلینیک و یا بیمارستان موضوعی است متفاوت ، زیرا این دو سیستم محل رفت و آمد حیوانات بیمار بوده و میتواند برای یک حیوان سالم مخاطراتی داشته باشد .
البته شکی نیست که یک پانسیون حتما باید تحت نظارت دامپزشک حاذق بطور دائمی بوده و از تکنسینها و پرستاران با تجربه و ماهر بهره مند باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
1
0
با تشکر از دکتر مشکوة عزیز برای تلاش های بی وقفه چهل ساله در امر خدمت رسانی به بخش خصوصی و حل معضلات صنف دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
1
آقای دکتر مشکوة عزیز شما پیگیر اجرای قانونهایی که به طور مثال بعضی هاشون رو در زیر لیست کردم باشید، ...................
قانون برخورد با کار درمانی توسط افراد فاقد پروانه درمانی ، مامورین تلقیح مصنوعی ، تکنسینها ، کارمندان ادارات دامپزشکی
قانون ممنوعیت فروش دارو بدون نسخه در داروخانه های دامپزشکی
قانون برخورد با تبلیغات غیر حرفه ای و غیر مجاز و تخریبی در دامپزشکی
قانون برخورد با فروش واکسن در داروخانه ها
قانون ماده ۱۹ و تامین حقوق مادی و معنوی و شغلی شاغلین مسوول فنی در این بخش
و.......
دکتر مشکوة یا از دست شما کاری بر میاد که بسم الله شروع کنید مردانه به مشکلات رسیدگی کنید .............................

دکتر جان میدونید چرا اینهمه فشار روی کلینیسینها هست چون این بخش دامپزشکی اونقدر منزجر کننده و نا امیدانه هست که ..........................
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
2
کدام قانون؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
0
0
هر نظام صنفی مانند نظام دامپزشکی یا تظام پزشکی یا هر نظام دیگر برای حمایت و راهگشا بودن قانونی افراد آن نظام‌تشکیل میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
0
0
در ادامه کامنت قبل لازم است بگویم حال که تشکیل نظام دامپزشکی با الگوی نظام پزشکی شکل گرفته مانند آن نظام عمل شود یاد دارم چند سال گذشته در یک استان که کلینک داشتم یک روز افراد اداره اجتمایی آن استان با اجازه در کلینک اینجانب واردشدن چون اشراف بخانه کسی داشت به طبابت غیر مجاز میکرد بهرحال وقتی افرادی برای درمان به آن خانه رفتند آن گروه هم بآنجا ورود کردن تا در حین انجام‌کار صورتجلسه لازم را انجام‌دهند‌آیا در نظام دامپزشکی یا ادارات دامپزشکی باین شکل با غیر قانونیهای کار دامپزشکی برخورد میکتد یا فقط بر عکس ماموریت میگیرند که به بیمارستانها وکلینک ها مجاز سرکشی بکنند وایراد درست یا غلط گرفته وگزارش کار آخر ماه بدهند وچوب لای چرخ کار قانوتی همکاران‌خود بگذارند ودر مورد کار های غیر قانونی فقط باین پستده شود که قانون‌مدونی نداریم وقتی قانون دامپزشکی سال ۱۳۵۰‌را داریم هرکس بهرشکل در کارهایکه به کار های دامپزشکی وسلامت وبهداشت حیوان‌مربوط میشود میتوانیم وردکنیم‌ودفاع ولی فقط علاقه وحمایت لازم است عزیزان همکار با علاقه فرا وان به همه همکاران‌عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
0
1
با سلام خدمت ، اندیشمندان و پیشکسوتان و جوانان پرتوان عزیز . .....................................
خوب میدانید چرا بعضی قوانین فورا تصویب و بعضی ها اصلا نوشته نمی شوند .و با توجه به تحول شرایط و نیاز جامعه وقتی متولیان امر تدابیری اندیشه نکنن ارگانها و حتی افراد غیر مرتبط از خلاء موجود استفاده نموده و چنین می شود که هست .نمونه همین موضوع مورد بحث (پت شاپها و پانسیونها }که انجمن گل فروشان و دیگر صنف ها و حتی وزارتخانه های دیگر و دیگر سازمانهای غیر مرتبط در وزارتخانه خودمان ) که جنابعالی بهتر مستحضر هستید اقدام به صدور پروانه نموده بودند ولی همکاران خودمان از آن محرومند .
نظر شما
ادامه