کد خبر: ۶۳۱۲۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

اداره کل دامپزشکی استان گلستان در واکنش به انتشار خبری با عنوان «تعطیلی کشتارگاه اینچه برون و نگرانی گرگانی ها از توزیع گوشت غیربهداشتی در مراکز عرضه»، اعلام کرد: تعطیلی کاملاً براساس مشکلات صنفی و کارگری و کارفرمایی است و هیچگونه ارتباطی با موازین بهداشتی ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، گزارشی با عنوان «تعطیلی کشتارگاه اینچه‌برون و نگرانی گرگانی‌ها از توزیع گوشت غیر بهداشتی در مراکز عرضه» روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت تا همواره به سلامت مردم بیش از پیش توجه شودکه با واکنش اداره کل دامپزشکی استان گلستان در راستای پاسخ به مطالبه‌گری عمومی مواجه شد که در ذیل به آن اشاره می‌شود.

به استحضار می‌رساند برحسب قانون وظیفه نظارت بهداشتی بر سلامت گوشت استحصالی از کشتارگاه‌های دام و طیور برعهده سازمان دامپزشکی و ادارات کل دامپزشکی استان‌ها است، بر همین اساس اداره کل دامپزشکی استان به عنوان دستگاه متولی این امر از ابتدای تاسیس هر کشتارگاه نسبت به استقرار دامپزشک و بازرس خط کشتار اقدام می‌کند که بر همین اساس کارشناسان مستقر در کشتارگاه نیز نسبت به تمام مراحل ذبح  دام، اعم از بازرسی قبل، حین و بعد از کشتار نظارت دارند و تمامی محصولات کشتاری و استحصالی از کشتارگاه‌ها ممهور به مهر دامپزشکی و دارای برچسب مشخصات بر روی لاشه بوده و قابلیت رهگیری و پیگیری دارند.

بخش قابل توجه گوشت موردنیاز گرگانی‌ها از مازندران تامین می‌شود

در استان گلستان هشت کشتارگاه وظیفه تامین گوشت مصرفی شهروندان را بر عهده دارند که از این تعداد هفت کشتارگاه نیمه‌صنعتی و یک کشتارگاه صنعتی است، علاوه بر این بخش قابل توجهی از گوشت مصرف شهروندان به ویژه گرگانی‌های عزیز نیز از استان مازندران تامین می‌شود.

در خصوص موضوع توقف چند روزه کشتار در کشتاگاه صنعتی دام اینچه‌برون به عنوان تنها کشتارگاه استان به عرض می‌رساند که این تعطیلی کاملاً بر اساس مشکلات صنفی، کارگری و کارفرمایی است و هیچ‌گونه ارتباطی با موازین بهداشتی ندارد و در همان ابتدای امر به منظور جبران روزهای عدم کشتار در این کشتارگاه با هماهنگی صورت گرفته تعداد کشتار دام در سایر کشتارگاه‌های استان اعم از کشتارگاه نیمه‌صنعتی دام گنبدکاووس افزایش یافته که بتواند مشکل احتمالی کمبود گوشت شهر گرگان از این مسیرها مرتفع شود.

فلذا ما در استان از بابت تامین گوشت در حال حاضر مشکل خاصی نداریم و از طرفی نیز به منظور مشکلات احتمالی از سال گذشته مراحل احداث یک واحد کشتارگاه صنعتی دیگر نیز در استان شروع شده و در آینده‌ای نزدیک، قریب به چهار ماه دیگر افتتاح خواهد شد.

عدم تخلف بهداشتی در مراکز عرضه فرآورده‌های دامی گرگان

 اما در خصوص موضوع گزارش آن خبرگزاری معروض می‌دارد آنچه که براساس رصد و پایش کارشناسان واحد نظارت دامپزشکی استان از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و قصابی‌های مجاز سطح شهرستان گرگان به‌دست آمده است موردی از تخلف بهداشتی و ذبح غیرمجاز مشاهده نشده است که چنانچه موردی نیز مشاهده شود برحسب قانون به صورت جدی با واحد متخلف برخورد خواهد شد و اداره کل دامپزشکی استان در این خصوص و بحث سلامت شهروندان عزیز هیچگونه مماشاتی با هیچ فردی نخواهد داشت.

در اینجا از همه شهروندان و مردم عزیز استان به ویژه شهرستان گرگان خواهشمندیم  چنانچه با هر مورد مشکوک تخلف بهداشتی اعم از کشتار و حمل غیرمجاز لاشه دام برخورد داشتند در اسرع وقت مراتب را از طریق شماره تماس 1512 به اطلاع کارشناسان دامپزشکی استان برسانند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسئول فنی کشتارگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
1
با سلام و عرض ادب
اینجانب مسئول فنی و مدیر کشتارگاهی در تهران هستم ، متاسفانه سیاستهای اشتباه سازمان در فشار حداکثری بر واحدهای کشتارگاهی نه تنها جواب مثبتی در پی ندارد بلکه از نظر بهداشتی مغایر با رخدادهای حقیقی در کشتارگاها هست ، به عنوان مثال اینجانب به عنوان مسئول فنی می بایست تمام ساعت کشتار را پای کامپیوتر نشسته و آمار روزانه(هفتگی ، ماهیانه جدا)، آمار GIS ، فرم روزانه شیوه نامه اقتصادی 17 ، آمار نهاد ریاست جمهوری و چندین آمار مختلف دیگر را تا صبح تنظیم کنم که مبادا در این آمار اختلافی باشد که جوابگوی همکاران سازمان شوم ... حال سوال اینجاست با این همه آمار چرا وضعیت مدیریتی کلان و خورد سازمان اینگونه است ؟؟

فشارهای بی مورد سازمان دامپزشکی از یک طرف ، فشار سازمان محیط زیست از طرف دیگر که انتظار دارد پساب کشتارگاه قابل آشامیدن باشد از یک طرف ، جریمه های متعدد اداره کار برای بیمه و اتباع ( چندصد میلیونی ) از طرف دیگر ... همه یک طرف و اداره امور مالیاتی طرف دیگر ...

فشار بر روی تولید زیاد است ، ای کاش کمی بروکراسی را کم کنیم ، نیروها را برای کارهای عملکردی چابک کنیم ، به خروجی کار اهمیت بیشتری دهیم تا بتوانیم غذای سالمتری داشته باشیم ، ناظر بهداشتی که 5 ساعت پای سیستم بنشیند و بر اساس برگه باسکول ورود و خروج مجوز بزند مساوی است با یک اپراتور باسکول + نیروی اداری ... نه ضامن سلامت مردم ...
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ضمن عرض خدا قوت
ضمن تایید صحبتهای همکار عزیز، در تکمیل دغدغه های این همکار، باید این نکته ها رو هم اضافه کنم که:
_کشتارگاهها اصولا واحد تولیدی نیستند و بیشتر یه بنگاه اقتصادی و دلالی محسوب میشوند، و بخش عظیم نابسامانی در وضعیت گوشت سفید و گوشت قرمز به عهده ایشان است و صرف تسهیلات کلان تولیدی برای این قشر ضمن اینکه گره ای از مشکل را حل نخواهد کرد قدرت آقایون برای ......... دامدار و مرغدار بیشترخواهد کرد، بیت المال را حرام نکنند.
_تعداد نیروهای مستقر در کشتارگاهها باید بیشتر شود تا مسئول فنی به دغدغه بهداشت برسه و از اونجایی که دغدغه بهداشت دغدغه مسئولین نیست، دکتر پای سیستم باشه بهتره تا نره سر خط کشتار،
_نکته اصلی اینه که سازمان زورش به کشتارگاهها نمیرسه مخصوصا همین اینچه برون

یه نکته همکار عزیز، راستی مگه همکار ندارین، تکنیسین چندتا داره اونجا؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
1
واقعأ
وضعیت کشتار مرغ گوشتی کنار جاده و افزایش تعداد آنها و شروع به کار کشتارگاه های سنتی با تعویض تابلو به اسم نیمه صنعتی نشون میده دامپزشکی اصلاً کاری به اونا نداره،
دارن ناز میکنن
نظر شما
ادامه