کد خبر: ۶۴۰
دکتر نیلی با بیان اینکه اگر می خواهیم با آنفلوانزا مقابله جدی کنیم، باید ردپای آن را در انواع طیور مهاجر، دریایی و صنعتی بررسی کنیم، سرچشمه تولید آنفلوانزا را پرندگان به ویژه پرندگان آبزی مثل اردک و غاز اعلام کرد و افزود: آنفلوانزای خوکی ویروس HINI از دسته ویروس‌های تیپ A است که مخزن آن پرندگان هستند و خوک به عنوان میزبان واسط و محملی برای انتقال این ویروس از پرنده به انسان مطرح است...
67901_297

اولین سمپوزیوم آنفلوانزای پرندگان به همت مرکز تحقیقات بیماری‌های پرندگان دانشگاه شیراز طی روزهای 29 و 30 مهرماه در دانشکده دامپزشکی این دانشگاه برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا - منطقه فارس، دکتر حسن نیلی، استاد دانشگاه و رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های پرندگان دانشگاه شیراز با اعلام این خبر و اشاره به ابعاد مهم بیماریهای آنفلوانزای پرندگان، خاطرنشان کرد: پرندگان مخزن ویروس‌های آنفلوانزای تیپ A هستند و نقش مهمی در اکولوژی و تولید ویروس‌های جدید ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم با آنفلوانزا مقابله جدی کنیم، باید ردپای آن را در انواع طیور مهاجر، دریایی و صنعتی بررسی کنیم، سرچشمه تولید آنفلوانزا را پرندگان به ویژه پرندگان آبزی مثل اردک و غاز اعلام کرد و افزود: آنفلوانزای خوکی ویروس HINI از دسته ویروس‌های تیپ A است که مخزن آن پرندگان هستند و خوک به عنوان میزبان واسط و محملی برای انتقال این ویروس از پرنده به انسان مطرح است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای طیور دانشگاه شیراز معتقد است آنفلوانزا یک بیماری ویروس مخصوص پرندگان نیست و ابعاد اجتماعی ـ اقتصادی و حتی ابعاد امنیتی در دنیا پیدا می کند.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی خاص وجود مسیر مهاجرت پرندگان در ایران اضافه کرد: پرندگان معمولاً علائم شدید بیماری را نشان نمی دهند اما ناقل بیماری هستند بنابراین پایش پرندگان اهمیت ویژه دارد.

دکتر نیلی با بیان اینکه بند بند بودن ژن‌های ویروس یکی از ویژگی های مهم آنفلوانزای پرندگان است ، ادامه داد: این ویژگی، این شرایط را به ویروس می دهد که در هر مرحله از تکثیر با ویروس آلوده بازآرایی کند و نوعی جدید ویروس را تشکیل دهد. بنابراین کشور همیشه باید برای شناسایی ویروس جدید آماده باشد.

دبیر اولین سمپوزیوم آنفلوانزای پرندگان با بیان اینکه دانشگاه شیراز حدود 12 سال قبل زنگ خطر بیماری آنفلوانزا را در کشور به صدا درآورد، ادامه داد: از 12 سال قبل تاکنون بخش عظیمی از توان مرکز تحقیقات پرندگان را به موضوع آنفلوانزا اختصاص داده و بخش‌هایی از نتایج به دست آمده را در این سمپوزیوم ارائه می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این سمپوزیوم بیش از 50 مقاله علمی ارائه خواهد شد و 6 مقاله توسط سخنرانان مدعو داخلی و خارجی ارائه می شود.

به گفته این استاد دانشگاه شیراز، محورهای مختلفی از جمله پاتوبیولوژی ویروسهای آنفلوانزای پرندگان، عوامل حدت بخش ویروس های آنفلوانزا، واکسیناسیون، ارزیابی استراتژی مقابله با آنفلوانزای پرندگان H9N2 و نیز آنفلوانزای خوکی در این سمپوزیوم مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سمپوزیوم می‌توانند به سایت اینترنتی  www.ADRC.ir مراجعه کنند.

 

 

نظر شما
ادامه