کد خبر: ۶۴۰۰

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تلفات دام ناشی از آلودگی کارخانه مس خاتون‌آباد در شهر بابک از زمان بروز آلودگی تاکنون را، بیش از 35 هزار راس اعلام کرد.

دکتر "غلامرضا زیدآبادی" در جمع خبرنگاران گفت: آلودگی ناشی از این کارخانه باعث ذخیره شدن مس در کبد دام و در نتیجه مسمومیت می‌شود و مرگ آن دام را به دنبال دارد.

وی با اشاره به وجود کارخانه مس خاتون‌آباد در شهرستان شهر بابک و آلودگیهای ناشی از فعالیت این کارخانه در منطقه، گفت: فعالیت این کارخانه باعث شده از ابتدای سال تاکنون بیش از 750 راس دام در این منطقه تلف شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: مسئولان استان باید در راستای کاهش آلودگی کارخانه مس خاتون‌آباد تدابیری را بیاندیشند.

زیدآبادی یادآور شد: به طور متوسط در منطقه مس خاتون‌آباد حدود 70 هزار راس دام به صورت ثابت وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در زمینه کشتارگاههای دام استان، گفت: بیشتر کشتارگاه‌ها در استان سنتی هستند و در قانون، مدیریت ساختمانی و تجهیز کشتارگاهها با شهرداریها است و در این راستا باید نگاه شهرداری‌ها به این بخش تغییر یابد و توجه به کشتارگاهها در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کشتارگاههای استان ایده‌آل و استاندارد نیستند، گفت: با این وجود سلامت گوشتهای ذبح شده در کشتارگاهها مورد تایید دامپزشکی است.

زیدآبادی گفت: در 4 ماهه ابتدای سال جاری، 9 کانون بیماری "طاعون" نشخوارکنندگان کوچک در استان شناسایی شده است این در حالی است که در 12 ماه سال گذشته 10 مورد کانون گزارش شده بود.

وی یادآور شد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری نگران‌کننده‌ و قابل انتقال به انسان نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: واردات دامهای قاچاق از مرزها به استان کرمان باعث بروز این مشکل شده است.

وی گفت:‌ وجود قرنطینه ویژه دامها در راستای کاهش انتقال آلودگیهای دامهای وارداتی به سایر دامها در استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

نظر شما
ادامه