کد خبر: ۶۴۱۳

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه‌ی مرکزی دامداران تصریح کرد: واردات گوشت قرمز بازار تولید را لطمه می‌زند و از سوی دیگر واردات دام زنده به صورت قاچاق از مرز‌های شرقی، سلامت دام‌های کشور را تهدید و وضعیت صنعت دامپروری را بحرانی‌تر کرده است.

سعید سلطانی اظهار کرد: واردات گوشت قرمز منجمد با کیفیت پایین، بازار تولید‌کنندگان را به مخاطره انداخته و افزایش واردات این محصول و قرار‌ گرفتن از صنایع گوشتی به سبد مصرف خانوار، تولید داخلی را با بهترین کیفیت تحت تاثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: درحالیکه دام پروار‌بندی شده روی دست دامداران مانده و دامداران مجبورند دام خود را بدون دریافت وجه و به صورت مدت‌دار به چوبداران و واسطه‌ها بفروشند، سال گذشته مجوز قانونی واردات 200 هزار تن گوشت منجمد قرمز صادر شد.

سلطانی افزود: دام زنده نیز به صورت غیرقانونی از مرز‌های شرقی کشور وارد می‌شود که منابع دامی را به مخاطره انداخته و تاکنون خسارات مالی و بیماری‌های گوناگونی برای واحد‌های دامپروری به همراه داشته است.

مدیرعامل اتحادیه‌ی مرکزی دامداران خاطرنشان کرد: به دلیل نپرداختن مطالبات شیر فروخته شده به کارخانه‌ها، دامداران از فروش و عرضه‌ی شیر به کارخانه‌های لبنی خودداری کرده و شیر تولیدی را به شیر خشک تبدیل یا صادر می‌کنند که این امر باعث فشار به کارخانه‌های لبنی شده و کارخانه‌های لبنی مقابل وزارت بازرگانی تجمع کرده‌اند.

سلطانی یادآور شد: دامداران به دلیل پایین‌بودن قیمت خرید شیر و بالا‌بودن هزینه خوراک دام، نپرداختن پول شیر تحویل داده شده از سال گذشته تا کنون و ... با شیوه کاهش تغذیه‌ی دام، شیر تولیدی واحدها را نیز کاهش داده‌اند.

گفتنی است؛ کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این هفته وضعیت واردات دام زنده از استان سیستان و بلوچستان را با حضور مسوولان مربوطه بررسی خواهد کرد.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه