کد خبر: ۶۴۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - صیادان کیلکا با مشاهده رسیدگی جنسی ماهیان کیلکا، صید را از 17 فروردین ماه سال جاری متوقف کردند و انتظار می رود از هفته آینده صید کیلکا در استان مازندران و گیلان آغاز شود.

مدیرعامل اتحادیه صیادان کیلکا با اعلام این مطلب گفت: برای نخستین بار طی 20 سال گذشته عملیات صید ماهی کیلکا که هرساله از اواسط فروردین تا خردادماه ادامه پیدا می کرد، به علت تخم ریزی و رسیدگی جنسی ماهیان کیلکا عملیات صید متوقف شده است.

مهرداد قلی پور افزود: با افزایش و آگاهی صیادان کیلکا بدون صدور بیانیه ای از سوی سازمان شیلات، صیادان به صورت خودجوش عملیات صید را متوقف کردند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود لنجهای صیادی از 20 مردادماه برای آغاز صید وارد دریا شوند.

قلی پور ادامه داد: با توجه به بارندگیهای اخیر استان مازندران و گیلان و تلاطم ایجادشده در بازار، بچه ماهیها از جداره ماهی جدا شده و وارد دریا می شوند. لذا صید امکان تحقق پیدا خواهد کرد.

 قیمت یک کیلوگرم کیلکا با یک چیپس برابر است

فعال بخش خصوصی با اشاره به قرار گرفتن کیلکا در سبد مصرف غذایی مردم تصریح کرد: ماهی کیلکا به عنوان غذای اصلی ماهیان خاویاری به شمار می رود که دارای حجم قابل توجهی از پروتئین است.

وی یادآور شد: میزان پروتئین موجود در ماهی کیلکا به اندازه ماهی سفید، کپور و کفال است. اما از آنجا که این نوع ماهی به علت کوچکی با سایر اقلام ماهی متفاوت است، نتوانسته جای خود را در سبد غذایی انسانی باز کند.

قلی پور تاکید کرد: سیاستهای سازمان شیلات و اتحادیه صیادان در سال 90 قرار دادن 50 درصد کیلکای تولیدی در سبد غذایی انسانی است.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر قیمت یک کیلوگرم کیلکا در بازار 700 تومان است که معادل قیمت یک چیپس است که سلامت و پروتئین موجود در کیلکا قابل مقایسه با هیچ کدام از تنقلات موجود در بازار نیست.

قلی پور همچنین گفت: قرار دادن کیلکا به صورت سوخاری در وعده غذایی کودکان می تواند ضمن تامین پروتئین مورد نیاز، به اصلاح الگوی مصرف غذایی مردم منجر شود.

وی پروتئین موجود در کیلکا را 100 درصد بیشتر از گوشت قرمز عنوان کرد و افزود: ماهی کیلکا یکی از منابع قوی پروتئین است که به علت قیمت مناسب آن می تواند به عنوان مکمل پروتئین مورد نیاز در سبد غذایی مردم قرار گیرد.

پیش بینی 20 هزار تن صید کیلکا

مدیرعامل اتحادیه صیادان کیلکا با اشاره به میزان صید این نوع ماهی در دو استان گیلان و مازندران خاطرنشان کرد: انتظار می رود حجم صید این ماهی در طول فصل برداشت به 20 هزار تن برسد.

قلی پور زمان صید را از 20 مرداد تا اواخر شهریور عنوان کرد و ادامه داد: پس از زمان یادشده با مشاهده تخم ریزی ماهیان کیلکا عملیات صید برای دومین بار در سال متوقف شده و در زمستان بار دیگر لنجهای صیادی وارد دریا خواهند شد

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
|
-
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
0
0
سلام. خیلی ممنون از مطلب خوبتام. انشاالله موفق شوید.
نظر شما
ادامه