کد خبر: ۶۴۴۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

بیماری انگلی «لرنه آ» موسوم به کرم قلابدار برای دومین سال متولی درماهیان غیر پرورشی سد بیداوز اسفراین در جنوب خراسان شمالی شیوع یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، رییس شبکه دامپزشکی شهرستان اسفراین با تایید شناسایی مجدد این بیماری انگلی در ماهیان سد بیدواز در این شهرستان گفت که این بیماری قابل انتقال به انسان نبوده و از لحاظ بهداشتی مشکلی برای آب داخل سد نیز ایجاد نمی کند.

«حسین صفایی» روز دوشنبه افزود: این بیماری از چند سال قبل تاکنون در ماهیان خودرو (غیر پرورشی) داخل سد بیدواز شناسایی شد و به نوعی به صورت اپیدمی و جزء اکوسیستم این سد در آمد و جای هیچ نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: هیچ گونه پرورش رسمی ماهی در سد بیدواز انجام نمی شود و ورود بچه ماهی از داخل رودخانه های بالادست و با رها سازی بچه ماهی از سوی مردم  به داخل سد، پرورش و زاد و ولد می کنند و صرفا نیز ماهی گیرانی که به صورت تفریحی به این سد مراجعه می کنند به احتمال با قلاب آنها را  صید می کنند.

وی به صیادان توصیه کرد تا با وجود این که این بیماری قابلیت انتقال به انسان را ندارد، از مصرف گوشت این گونه ها از ماهیان خودداری کنند.

رهاسازی ماهی عامل رشد بیماری کرم قلابدار در سد

معاون طرح و توسعه اداره کل دامپزشکی و متخصص بیمارهای آبزیان دلیل شیوع این بیماری را در ماهیان غیر پرورشی در سد بیدواز ناشی از حضور پرندگان وحشی ، رها سازی ماهیان قرمز و کپور سفره هفت سین به داخل این سد اعلام کرد.
«دکتر حسین یاری» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیماری "لرنه آ"  یک بیماری انگلی شایعه در بین ماهیان گرمسیری است و در فصل گرم سال با علایم قرمز رنگ بر روی پوست ماهی ظاهر می شود و سرایتی به گوشت ماهیان ندارد.

وی با اشاره به استفاده از آب سد بیدواز برای شرب بخشی از مناطق شهرستان اسفراین اظهارداشت : این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و از لحاظ بهداشتی نیز مشکلی برای آب شرب شهروندان ایجاد نمی کند.
معاون اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی به دلیل وسعت زیاد آب و تعدد ماهیان موجود در آب امکان مبارزه شیمیایی رای از بین بردن این بیماری غیر ممکن دانست و بهترین شیوه ریشه کنی این بیماری را صید ماهیان موجود در داخل سد اعلام کرد.

«لرنه آ» نوعی بیماری  انگلی در ماهیان است که سبب ایجاد علائم و ضایعات پوستی در ماهی شود. عامل ایجاد این بیماری نوعی سخت پوست از راسته پاروپایان (Copepode) به نام لرنه آ (Lernaea) است که که برای زندگی انگلی کاملا تغییریافته و بـرای ماهیان با زندگی آزاد (وحشی) و همچنین برای ماهیان پرورشی آبهای شیرین بیماری زا است.

سید بیدواز یکی از هشت سد بزرگ استان خراسان شمالی با ظرفیت حدود 53 میلیون متر مکعب است که در سال 83 برای تامین آب شرب شهر اسفراین و کشاورزی در این شهرستان افتتاح شد.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید جوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
0
0
استفاده از واژه خودرو برای ماهیان وحشی (غیر پرورشی) مصطلح نیست. ضمنا مصرف گوشت ماهیان مبتلا به لرنه آ هیچ محدودیتی ندارد.
hamideh1985
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
0
0
همین ماه ما ماهی گرفتیم از سد و خوردیم نمیریم؟؟؟
نظر شما
ادامه