کد خبر: ۶۴۶۹

حکیم مهر - با پرداخت حق عضویت توسط دولت، ایران به عضویت فدراسیون بین المللی زنبورداران درآمد که می تواند با استفاده از تجارب و یافته های جدید علمی به بسیاری از مشکلات زنبورداری کشور نظیر شیوع انواع آفتها و بیماریهای موجود خاتمه دهد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان زنبور عسل با اعلام این مطلب گفت: با تصویب لایحه عضویت ایران در فدراسیون بین المللی زنبورداری و پرداخت حق عضویت توسط دولت، بخش زنبورداری کشورمان به عضویت یکی از بزرگترین فدراسیونهای تخصصی زنبور عسل درآمد.

عفت رییسی سرحدی افزود: عضویت در این فدراسیون به معنای حضور تشکلهای تولیدی در سمینارها و همایشهای پژوهشی است که می تواند منجر به افزایش اطلاعات پرورش دهندگان زنبور عسل ایرانی در استفاده از تکنولوژیهای روز باشد.

وی خاطرنشان کرد: در سمینارهای برگزارشده، جدیدترین دستاوردهای علمی برای افزایش راندمان تولید، جلوگیری از شیوع آفتها و بیماریها در زنبورستانها و همچنین راههای مقابله با بیماریهایی نظیر بیماری CCD که بنیه زنبورداری کشور را به شدت مختل کرده است، ارائه می شود.

رییسی سرحدی ادامه داد: حضور تشکلهای تخصصی به عنوان NGOهای بخش خصوصی در فدراسیونهای تخصصی، پتانسیل بسیار مناسبی برای کشور محسوب می شود که باید از آن استفاده کرد.

برداشت عسل آغاز شد

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان زنبور عسل یادآور شد: برداشت عسل از هفته گذشته در زنبورستانهای کشور آغاز شده و تا 10 روز آینده به اوج خود نزدیک خواهد شد.

رییسی سرحدی تاکید کرد: امسال به علت آب و هوای مناسب و بارش کافی مراتع سرسبز و گلزارهای زیادی برای تغذیه زنبورها وجود داشت، اما بیماری CCD جمعیت زنبوری کلنیها را کاهش داده بود، به طوری که در صورت وجود جمعیت زنبوری امکان رکوردزنی برداشت عسل وجود داشت.

وی اظهار داشت: سال گذشته میانگین برداشت عسل از کلنیهای کشور به کمتر از 5/2 کیلوگرم رسید که بدترین آمار ممکن در طول 10 سال گذشته است. اما امسال با همراهی طبیعت و مراتع، امکان برداشت عسل از هر کلنی 10 تا 15 کیلوگرم وجود دارد.

گفتنی است در لایحه عضویت ایران در فدراسیون بین المللی زنبور عسل آمده است: یکی از اهداف سازمان ارتقای جنبه های علمی، اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی زنبورداری در تمام کشورها (با همکاری انجمنهای زنبورداران، مراکز علمی و افراد شاغل در عرصه زنبورداری و تسهیل تبادل اطلاعات و بحث و تبادل نظر بین اعضا) است که تنها با برگزاری کنگره ها، کنفرانسها و سمینارها تحقق می یابد. در این برنامه ها زنبورداران، دانشمندان، تجار و قانونگذاران با هم ملاقات می کنند تا به بحث و تبادل نظر بپردازند و از یکدیگر بیاموزند.

یکی دیگر از اهداف سازمان کمک و هدایت افرادی است که بتوانند در عرصه زنبورداری وارد شوند و در بهبود عملیات زنبورداری و افزایش بهره وری و سوددهی محصولات آن کمک کنند.

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه