کد خبر: ۶۵۳۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - امروز ایران به عنوان کشوری خودکفا در تولید شیر به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید آن با کاهش 40 تا 50 درصدی تولید شیر خام مواجه شده و در این میان بازاریابان عربستانی و ترکیه‌ای به دنبال نمایندگی در ایران برای فروش محصولات لبنی خود هستند.

سیروس روستا – رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران، با ابراز تاسف از کاهش تولید شیر به دلیل افزایش چند برابری هزینه‌های خوراک دام و کنترل بازار محصولات لبنی، تصریح کرد: علیرغم سرمایه‌گذاری بالا در صنعت دامداری و وجود گاوهای شیری اصیل در کشور، به دلیل عدم حمایت از تولید، کنترل بازار فروش محصولات و در برابر آن آزاد بودن قیمت خوراک دام و علوفه از سال گذشته دامداری‌های کشور رو به ورشکستگی سوق یافته‌اند.

وی تصریح کرد: به دلیل افزایش یکباره قیمت علوفه و پایین بودن قیمت خرید هر کیلو شیر از دامدار، دامداران فقط دام‌هایشان با خوراک ضروری زنده نگه داشته‌اند و به دنبال تولید شیر نیستند، چراکه تولید شیر برایشان ضررده است.

رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران تاکید کرد: طی چهار سال اخیر قیمت خرید شیر از دامداران ثابت بوده، اما قیمت خوراک و علوفه دام بدون هیچ نظارتی به صورت روز افزون رو به افزایش است که ادامه این روند باعث می‌شود تا دو ماه آینده گاوهای شیری اصیل ایرانی که اصلاح ژنتیک بر آن‌ها انجام شده، روانه کشتارگاه شوند؛ کما این‌که اکنون هم گاو شیری بالای 30 کیلو تولید روانه کشتارگاه‌ها هستند که فاجعه برای کشور است.

وی درپاسخ به اینکه به گفته صنایع لبنی قیمت هر کیلو شیر خام افزایش یافته و 450 تا 520 تومان از دامدار خریداری می‌شود، گفت: مسئولان امر باید در این زمینه نظارت کنند که شیر به چه قیمتی خریداری می‌شود؛ در حالیکه هر کیلو شیر 400 تا 450 تومان از دامداران خریداری می‌شود صنایع اعلام می‌کنند این قیمت تا 520 تومان است.

روستا از بازاریابی کشورهای عربستان و ترکیه برای فروش محصولات لبنی در ایران خبر داد و گفت: این شرکت‌ها به دنبال گرفتن نمایندگی در ایران هستند و دولت‌هایشان نیز با دادن یارانه حمل و نقل آن‌ها را حمایت می‌کنند تا بتوانند در بازار رقابت داشته باشند.

رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران، ورود کشورهای دیگر برای تامین نیاز محصولات لبنی ایران را تاسف‌آور عنوان و اظهار کرد: ایران با تولید سالانه بیش از 9 میلیون تن شیر خام طی چند سال اخیر کشوری خودکفا در تولید شیر و فرآورده‌های لبنی بوده است که از بین رفتن این خودکفایی، دام‌های اصیل، بیکاری، هدر رفت سرمایه‌گذاری‌های کلان در صنعت دامپروری و لبنی و وابستگی به کشورهای دیگر را مسئولان امر باید پاسخگو باشند.

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
dr.mortazavi
|
-
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
0
0
ey vay bar ma .................??/?/
دکتر مرتضوی
|
-
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
0
0
در طی سال گذشته که در کشور عراق بودم .همه نوع مارک پنیر شیر و کلا لبنیات و انواع و اقسام گوشت مرغ قرمز ماهی ...حتی پیتزای آماده برزیلی می دیدم به اتفاق دوستان به عراقی ها می خندیدیم و می گفتیم بابا اینها که هیچ چی برای تولید ندارند .الان همین بلا سر خودمان می اید تولیدات داخلی بی کیفییت حاوی انواع پسماند های شیمیایی و البته گران است .این بلا سر ما هم می اید .
به خدا اگر اولویت به کشاورزی و دامداری مدرن و حمایتی ندهیم از این هم بدتر خواهد شد
ناصر
|
-
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
0
0
بسمه تعالي
چه زنگ خطري؟؟ اي كاش زودتر اين اتقاق بيفتند. شما يك سري به فروشگاههاي بزرگ كه انواع ماست را ميفروشند بيندازيد و به مواد تشكيل دهنده آنها دقت فرمائيد. همه آنها بدون استثناء حاوي شير خشك هستند. آنهم نه شير خشك انساني، بلكه شير خشك دامي قاچاق كه از كردستان عراق مي آيد. آنهم نه در حد مجاز كه حداكثر 20% است،‌بلكه تا 70% . تازه بيشتر جواب نميدهد وگرنه بيشتر ميزدند!!. امتحان آنهم ساده است، سابقا ماست با ماندن ترش ميشد اما ماست هاي جديد در اثر ماندن ترش نميشوند و پس از مدتي تلخ ميشوند.
همين داستان در بستني هاي پاستوريزه صادق است و پنير و .... خيلي چيزهاي ديگر.
حالا بماند از انواع باقيمانده هاي غير مجاز مانند آنتي بيوتيكها، دترجنت ها،‌ آفلا توكسينها و اكراتوكسينها و چيزهاي ديگر.
دکتر رضویان
|
-
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
0
0
در صورتی که دولت از تولیدات داخلی حمایت نکند این دوستانی که آرزوی واردات لبنیات خارجی را دارند باید بدانند که هزاران شغل از بین خواهد رفت و حتی خود شما و بسیاری از دامپزشکان بیکار خواهند شد.
لبنیات کشور معایبی دارد ولی با کمک دولت انشاالله بهبود خواهد یافت.
نظر شما
ادامه