کد خبر: ۶۵۵۴۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان و دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
«دکتر امیر امیرخانی» اظهار داشت: در مرحله نخست طراحی این نرم‌افزار، داده‌های مرتبط با دامپزشکی محوریت کار قرار گرفت و در دومین سامانه با افزودن امکان پردازش تصویر، امکان استفاده از این سامانه‌ها در شناسایی گیاهان سمی نیز فراهم شد...

حکیم مهر: محققان یک شرکت دانش بنیان در چهارمحال و بختیاری با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان موفق به طراحی سامانه‌های نرم‌افزاری تشخیص عامل مسمومیت، کمک در تشخیص و درمان و اعلام پیش‌آگاهی با استفاده از هوش مصنوعی برای استفاده در دامپزشکی شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر امیر امیرخانی» رییس هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه تاکنون ۲ سامانه نرم‌افزاری تشخیص عامل مسمومیت با محوریت دامپزشکی توسط این گروه طراحی شده است، گفت: این سامانه‌های هوشمند برای نخستین بار در این حوزه طراحی شده‌اند و مشابه خارجی نیز برای آن‌ها وجود ندارد.

امیرخانی درباره ایده اولیه این طرح و کارکرد سامانه‌ها افزود: چالش‌های پیش روی پزشکان در مواجهه با بیمارانی که دچار مسمومیت شده‌اند به دلیل شبیه بودن علائم ناشی از مسمومیت و همپوشانی آن‌ها، پایین بودن دقت و صحت شرح حال دریافتی از بیمار و یا بروز بی‌هوشی در مسموم‌شدگان، بسیار گسترده بود و اندوخته علمی پزشکان در همراهی با تجربه بالای آن‌ها می‌تواند به تشخیص صحیح و به موقع منتهی شود که این مورد در شرایط بحرانی و کم‌تجربگی پزشکان جوان با دشواری‌های خاصی روبه‌رو خواهد شد.

وی تصریح کرد: از این‌ رو به همراه داشتن یک دستیار با تجربه در قالب یک نرم‌افزار هوشمند که قادر به تحلیل اطلاعات و ارائه راه حل است، می‌تواند زمینه لازم را برای تشخیص و درمان به موقع افراد مسموم شده فراهم کند که بر همین اساس طراحی سامانه نرم‌افزاری تشخیص عامل مسمومیت با استفاده از هوش مصنوعی در نظر گرفته شد.

امیرخانی یادآور شد: با توجه به لزوم بررسی نتایج به‌ دست‌ آمده در طی فرآیند استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند، بنا به نظر تیم تحقیقاتی، در مرحله نخست طراحی این نرم‌افزار، داده‌های مرتبط با دامپزشکی محوریت کار قرار گرفت و در دومین سامانه با افزودن امکان پردازش تصویر، شرایط برای استفاده از این سامانه‌ها در شناسایی گیاهان سمی نیز فراهم شد.

رییس هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان به ترجمه ۲ کتاب مرجع برای استفاده در نرم‌افزارهای هوشمند تشخیص عامل مسمومیت نیز اشاره کرد و گفت: نرم‌افزارهای طراحی شده قابلیت اجرا در فضای اندروید و IOS را دارد و قادر است علاوه بر ارائه اطلاعات عمومی موثق همچون انواع مواد و گیاهان سمی، علائم مسمومیت‌های شایع و غیر شایع هر یک از مواد و چگونگی درمان و رفع خطر در موارد دامپزشکی، در صورت دریافت اطلاعات جدید از سوی کاربران با استفاده از روش‌های تحلیلی و برقراری ارتباط میان تجربه‌های پیشین به تشخیص جدید در این حوزه نیز بپردازد.

امیرخانی درخصوص تفاوت‌های سامانه‌های طراحی شده با کتاب‌های الکترونیک و دیگر نرم‌افزارهای جستجوگر اطلاعات اظهار داشت: این سامانه‌ها به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی به طور پی در پی اطلاعات پایه و دریافتی را پردازش کرده و تطبیق دهند و نوع استفاده از سامانه و رفتار کاربران را نیز تحلیل کنند تا به مرور زمان تجربه لازم را در روند تشخیص کسب کرده و در این زمینه به عنوان یک دستیار مجرب، بهترین نتیجه را به کاربر آنلاین ارائه کنند.

این محقق سم‌شناسی ادامه داد: هر ۲ سامانه طراحی شده به صورت رایگان و با هدف جذب فعالان حوزه دامپزشکی به ویژه دانشجویان به استفاده از نتایج کتاب‌های هوشمندسازی شده در اختیار این قشر قرار گرفته است که تاکنون بازخوردهای مطلوبی در مورد استفاده از سامانه مسمومیت‌های شایع در سگ و گربه با توجه به ارزیابی تیم تحقیقاتی به دست آمده است.

امیرخانی افزود: سامانه گیاهان سمی برای اسب نیز در تیرماه ۱۴۰۰ با همکاری هیات سوارکاری چهارمحال و بختیاری در اختیار جمعی از سوارکاران و پرورش دهندگان اسب در این استان قرار گرفت تا آن‌ها بتوانند علاوه بر آشنایی با ۹۸ ماده و گیاه سمی و علائم مسمومیت‌ها، در مواردی که گیاهی ناشناخته را در پیرامون اسطبل یا گشت‌های سوارکاری مشاهده کردند با افزودن عکس آن به نرم‌افزار متوجه سمی یا غیر سمی بودن آن بشوند و از بروز مسمومیت احتمالی برای حیوانات جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه به طور معمول تلفات ناشی از مسمومیت در میان اسب‌ها بالاست و خسارت‌های زیادی را به پرورش‌دهندگان و دارندگان باشگاه‌های سوارکاری وارد می‌کند، یادآور شد: گروه تحقیقاتی در فرآیندهای طراحی سامانه‌ها در آینده سعی خواهد کرد با شناسایی و رفع اشکالات احتمالی و بهینه‌سازی نرم‌افزارها زمینه لازم  را برای کاربرد آن‌ها در حوزه پزشکی انسانی نیز فراهم کند.

امیرخانی همچنین امکان افزوده شدن اطلاعات ‌پایه مرتبط با گیاهان دارویی و معطر را از دیگر برنامه‌های در دست اجرای گروه تحقیقاتی بیان کرد و گفت: سامانه‌های هوشمند طراحی شده امکان توسعه در همه زمینه‌های پزشکی، کشاورزی و علوم انسانی را دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ساخت این سامانه‌ها با همکاری «دکتر سمیه کرمی مهاجری» و طراحی و برنامه‌نویسی «اسماعیل جوادی» در گروه سم‌شناسی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شده است و به شماره ۱۳۹۹۵۰۱۴۰۰۳۰۰۹۸۸۱ در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده‌اند.

به گزارش ایرنا، هوش مصنوعی یا artificial intelligence شاخه‌ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌ها و یا سامانه‌های هوشمندی است که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آن‌ها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
9
آخ آخ الانه که سیل انتقاد و تنگ نظری نابودت کنه ! هر چه سریعتر از این سیستم فکری دامپزشکی فرار کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
1
9
درود به دکتر امیرخانی عزیز
یادمه سال‌های ۸۲ و ۸۳ هم سایت وت ایران را راه اندازی کردند و سال ۸۴ یا ۵ هم وت نیوز به نام خبرنامه دامپزشکان ایران زمین
افتخار همکاری و دوستی با این نابغه برای من بسیار با ارزش است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
9
نماد کامل یک دامپزشک با سواد هستند ایشان ولی متاسفانه الان جزو افتخارات دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت ثبت می شود این اختراع
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
1
6
جای دامپزشکی وزارت بهداشت است نه علوم همین اقای دکتر اگر در وزارت علوم بود و وزارت بهداشت پشتش نبود چکاری از دستش بر می اومد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
7
افرین به این جوانان خلاق ایرانم. ای کاش مسئولین قدر این سرمایه های ملی رو بدونن و از دستشون ندن.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
6
0
خبرهای الکی !
نظر شما
ادامه