کد خبر: ۶۵۵۶
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - دکتر محمدرضا وفا ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران از هواپز می گوید : "این روزها دستگاهی دیگر برای طبخ غذا به بازار آمده با نام هواپز که ادعا می‌شود غذا در آن سالم بوده و طبخ غذا با این روش بر سایر روش‌ها ارجحیت دارد. درباره این دستگاه باید گفت که هواپز به کمک المنت‌های برقی هوای داخل و خارج را گرم و به پخت‌ غذا می‌پردازد.

مکانیسم عمل آنها نیز دقیقا مثل بخاری‌های برقی است که با المنت برقی محیط کوچک را به سرعت گرم می‌کردند. در این دستگاه‌ها غذا به‌طور غیرمستقیم و با تبخیر آب موجود در موادغذایی به شکل بخارپز پخته می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی هواپز این است که غذا در آن به روشی طبخ می‌شود که نیازی به استفاده از روغن یا آب اضافه ندارد و با محتویات خود پخته و آب حاصله نیز دور ریخته نمی‌شود بنابراین غذا با کیفیت مناسبی طبخ شده و ترکیبات مضر نخواهد داشت. خوشبختانه در این دستگاه‌ها با مشکل‌هایی که در روش‌های دیگر نظیر سرخ‌کردن مواجهیم، روبرو نمی‌شویم. مثلا، در روش سرخ‌کردن مجبوریم روغن را داغ کنیم و ماده‌غذایی را در آن بپزیم که در این حالت ممکن است سوختگی‌های موضعی روی ماده‌غذایی پیش آید که بسیار مسمومیت‌زا و خطرناک هستند در حالی که در شرایط کنترل‌شده براساس نوع ماده‌غذایی انتخاب شده در هواپزها شاهد سوختگی‌های موضعی روی غذا نیستیم.

در ضمن، تقریبا تمام موادغذایی را می‌توان در این دستگاه‌ها طبخ کرد ولی براساس نوع غذا، میزان حرارت موردنیاز و مدت زمان طبخ تفاوت دارد. البته بهتر است صیفی‌جات و سبزی‌ها را با مدت زمان کم و با حرارت پایین‌تر و غذاهای گوشتی را براساس نوع گوشت با حرارت بالاتر و زمان بیشتر طبخ کنیم تا کاملا مغزپخت شوند."

 

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
samaneh
|
-
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
1
1
بجای هواپز از وازه ی ....پز استفاده کنید البته ... پز عطر و طعم خاصی به غذا میده ولی غذاهای هواپز بسیار بی مزه است
مریم
|
-
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
4
6
باسلام
من به تازگی هواپز گرفتم ولی موقع استفاده ازش اگر دماشو پایین بیارم لامپ هالوزنش هر 1 یا 2 دقیقه خاموش میشه ولی اگر دماش بالاتر باشه نورش ضعیف و کم میشه حالا میخواستم راهنماییم کنید ببینم هواپزم مشکل داره یا نه .
با تشکر
رش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
3
10
میخواستم ببینم استفاده از هواپز ضرر داره یانه
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
1
0
ظرف پیرکس هواپزم ی ترک کوچیک خورده ایا قابل استفاده هست
نظر شما
ادامه