کد خبر: ۶۵۵۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: عضو هیات علمی گروه علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه «وسعت صدمات خشکسالی بسیار زیاد است به‌طوری که نمی‌توان آن را با بلایای دیگر مقایسه کرد»، گفت: در این شرایط حمایت از دامدار به صورت خرده وام‌دهی و همچنین توزیع یونجه، شیرخشک، دارو و واکسن برای اینکه هسته‌ زاینده گله‌ها حفظ شود، ضروری بوده و اهمیت اساسی دارد. اگر می‌خواهیم که در زمستان گوشت داشته باشیم، هم اکنون باید به فکر باشیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر کامران شریفی» در رابطه با چالش‌ها و مشکلات موجود در حوزه دام و مشکلات دامداران در کشور اظهار کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در این حوزه، مسئله تامین علوفه هم در بخش سنتی و هم در بخش صنعتی برای دامداری‌ها است. یعنی امروز یکی از نگرانی‌های دامدار صنعتی و سنتی مسئله تهیه علوفه و خوراک دام است

وی افزود: ما در بخش سنتی دامدارانی را داریم که شأن و اعتبار آن‌ها و آن چیزی که به آن‌ها حس اشتغال می‌دهد، در داشتن چند گوسفند خلاصه می‌شود. همچنین این دغدغه در رابطه با دامداری‌های صنعتی نیز وجود دارد که چطور یک دام را بعد از سال‌ها اصلاح نژاد ژنتیکی و رسیدن به بازدهی مناسب در زمینه شیردهی بتوان از لحاظ غذایی تامین نمود

عضو هیات علمی گروه علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد: مسئله تامین علوفه با قیمت مناسب بسیار دور از دسترس به نظر می‌رسد. همچنین فروش محصولات تولید شده توسط دامدار از جمله مشکلات دامداران است. البته این موارد در سطح ساده است. در سطح کلان ما در مرحله‌ ورشکستگی آبی قرار داریم و خشکسالی در کشور حاکم شده است.

شریفی با بیان اینکه «اگر بخواهیم برای حل این مشکلات اقداماتی را در نظر بگیریم، اولین اقدامی که باید انجام شود واردات یونجه خشک است»، تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد به واسطه هر تن یونجه خشک نزدیک ۸۰۰ متر مکعب آب وارد کشور می‌شود. برای کشوری که  در مرحله ورشکستگی آبی قرار دارد، واردات محصولاتی که بتواند در مفهوم آب مجازی آب وارد کشور بکند، اهمیت استراتژیک دارد؛ چراکه فشار را از این لحاظ برروی کشور کمتر می‌کند.

وی افزود: در بخش دامداری‌ سنتی برای اینکه روند حاشیه‌نشینی شهرها را کم کنیم مسئله‌ "خردهوام‌دهی" در اولویت است؛ چرا که به لحاظ استراتژیک دامداری‌های صنعتی و آن‌هایی که درآمد و دسترسی به بانک دارند، دو محصول استراتژیک خود یعنی یونجه را حدودا در ۶ ماه اول سال و ذرت علوفه‌ای را حدودا در شهریور و مهر برای ادامه کار و بقا، خریداری و ذخیره می‎‌کنند.

عضو هیات علمی گروه دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تاکید بر لزوم کمک به دامدار سنتی، بیان کرد: دامدار سنتی به دلیل کم بودن منابع درآمدی مجبور است این دو محصول را به صورت کم و خرده خریداری کند. بنابراین اگر در بهار و تابستان امسال یونجه را هر کیلو ۶۰۰۰ تومان بخرد، در پاییز و زمستان مجبور است همین محصولات را به چند برابر قیمت خریداری کند و از این بابت دچار ورشکستگی خواهد شد.

شریفی خاطر نشان کرد: بنابراین حمایت به صورت خرده وام‌دهی و همچنین توزیع یونجه، شیر خشک، دارو و واکسن برای اینکه هسته‌ زاینده گله‌ها حفظ شود، ضروری است و اهمیت اساسی دارد. شیرخشک برای نوزادانی است که مادرشان را از دست داده‌اند یا نوزادانی که مادرشان به اندازه کافی شیر ندارند

وی با اشاره به اینکه «اگر می‌خواهیم که در زمستان گوشت داشته باشیم، هم اکنون باید به فکر باشیم، تصریح کرد: وسعت صدمات خشکسالی بسیار زیاد است به‌طوری که نمی‌توان آن را با بلایای دیگر مقایسه کرد.

عضو هیات علمی گروه علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد ورود نیروهای ارتش، بسیج و سپاه را برای حل این چالش‌ها ضروری دانست و گفت: صحبت از این است  که حجم امداد رسانی در خشکسالی امسال از بابت خدمات دامپزشکی و خدمات دامپروری آنچنان وسیع است که تنها در استعداد و توان لجستیکی و برنامه‌ریزی نیروهای نظامی است. برای سرزدن به مناطق روستایی و توزیع یونجه‌های وارداتی، تزریق دارو و واکسن، توزیع شیر خشک برای نوزادان و ارائه خدمات امدادی باید نیروهای نظامی وارد عمل شوند تا طیف قابل توجهی از مردم روستایی در شرایط خشکسالی امسال ورشکست نشوند و به حاشیه شهرها مهاجرت نکنند. در غیر این صورت، به علت افزایش آسیب‌های ناشی از گسترش حاشیه‌نشینی، فشار زیادی به نیروهای انتظامی در شهرها وارد خواهد آمد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Australia
|
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
1
0
ایا وارداتچی ها از این همه سود و منفعتی که در دوران روحانی بردند سیر نمی شوند؟ چرا تفکر ما این همه استقلال گریز شده؟ وقتی نخبگان ما تفکر استقلال گریزی داشته باشند چه انتظاری از شاگردان انها میرود؟ یک روز تفکر داروینیسم را در کلاسهایشان ترویج میدهند روز دیگر واردات ساده ترین محصولات را. خدا به دادمان برسد.
دامپزشک
|
United States of America
|
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
1
0
حالا یک فصلم گوشت نخورین .نمیمیرین که؟
نظر شما
ادامه