کد خبر: ۶۵۶۰۱

حکیم مهر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: وقوع خشکسالی و تنش آبی در سال جاری سبب افزایش بیماری‌های متابولیک دام‌ها شده و مراجعه به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های بخش خصوصی دامپزشکی استان را بیش از ۳۰ درصد زیاد کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی اکبر دلیرصحرایی» روز پنجشنبه اظهار داشت: در سال های خشکسالی دام در روستاها بویژه عشایر که دام با تنش آبی روبه رو است و بعضا آب به موقع در دسترس نیست و علاوه بر این علوفه و خوراک کمتر و با کیفیت پایین تری در اختیار دام قرار دارد، بدن حیوان دچار ضعف شده و مستعد بیماری می شود.

وی با اشاره به اینکه در استان  سه بیمارستان دامپزشکی، ۲۸ پلی کلینیک، درمانگاه عمومی و دفاتر اشتغال به درمان دامپزشکی بخش خصوصی فعال است گفت:  در چهار ماه امسال هشت هزار و ۲۵۵ مورد مراجعه به بیمارستان ها و کلینیک های دامپزشکی استان ثبت شد است که بیشتر این بیماری ها در دام شامل بیماری های تغذیه ای، انگلی و مدیریتی است که بخشی از آن ارتباط مستقیم به کیفیت خوراک دام و دسترسی به آب با کیفیت دارد

دلیرصحرایی اظهار داشت: خشکسالی و کاهش میزان تعلیف دام که با کاهش میزان جذب ویتامین و عناصر ضروری در بدن حیوان همراه است، سبب ضعف جسمانی شده و حتی می تواند در دام های ماده سبب سقط جنین شود که در این صورت خسارت های اقتصادی زیادی به دامدار تحمیل می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سال های خشکسالی، احتمال انتقال بیماری از طریق پشه، مگس یا انگل و کنه ها هم افزایش می یابد که در این زمینه نیاز به سمپاشی جایگاه های نگهداری دام وبدن دام بیشتر می شود.

وی افزود: برای کاهش اثرات خشکسالی در بخش دامپزشکی، این اداره کل درخواست تامین اعتبار به میزان ۲۰۰ میلیارد ریال داشته است که هنوز محقق نشده است، این اعتبار به منظور انجام اقدامات چون سمپاشی جایگاه های دام، توزیع مکمل های درمانی مورد نیاز دام میان دامداران و واکسیناسیون دام مورد نیاز است.

دلیرصحرایی خاطرنشان کرد: البته انجام اقدامات همچون سمپاشی و یا تامین مکمل ها بر عهده دامدار است اما با توجه به وضعیت اقتصادی دامداران استان این اداره کل آمادگی دارد تا برای حمایت از این تولید کنندگان، در صورت تامین اعتبار خدمات را به صورت رایگان در اختیار قرار دهد.

وی درباره شیوع بیماری واگیردار و یا بیماری مشترک میان انسان ودام گفت: امسال با توجه به اقدامات پیشگیرانه، شمار کانون های بیماری های استراتژیک کاهش داشته است، این کانون ها در چهار ماهه سال گذشته ۱۵۰ مورد و در چهارماهه  امسال ۶۱ مورد بوده است.

دلیرصحرایی با بیان اینکه این کاهش کانون بیماری مربوط به کاهش بیماری تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان دام کوچک است افزود: امسال میزان پوشش واکسیناسیون دام علیه بیماری تب مالت در دام ماده  و طاعون نشخوار کنندگان کوچک به ۹۰ درصد رسیده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه یکی از مناطق پرخطر و دارای اهمیت برای انجام واکسیناسیون روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده است گفت: این مناطق به واسطه نزدیک بودن به زیستگاه های حیات وحش در اولویت واکسیناسیون قرار داشته که این مهم نیز محقق شده است.

خراسان شمالی قطب دامپروری کشور است و در این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.

 

نظر شما
ادامه