کد خبر: ۶۵۹۵۷
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
روایت یک پایگاه خبری از وضعیت بی‌سروسامان مسئولین فنی بهداشتی:
مسئولین فنی و بهداشتی به راحتی هرچه‌تمام از سوی کارفرماها تحت فشار قرار می‌گیرند و اگر درمقابل برخی اقدام‌ها مقاومت کنند، کار تا اخراج هم پیش خواهد رفت ...

حکیم مهر: بی‌سرو سامانی مسئولان فنی بهداشتی دامپزشکی که خط مقدم نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مربوط به کشتار دام، طیور و... هستند، موجب شده است تا برخی کارفرماها به هر شیوه‌ای چه کاهش حقوق و چه تهدید به اخراج، آن‌ها را تحت فشار قرار دهند و عملاً در برخی بخش‌ها سربازان این خط مقدم بدون سلاح و پشتوانه قوی به جنگ متخلفان و سودجویان فرستاده شده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از قدس آنلاین، چند روز پیش از طریق تماس یکی از مسئولان فنی بهداشتی شاغل در یک واحد کشتار طیور در استان، در جریان فشارهای روحی روانی که روی این دست افراد وجود دارد قرار گرفتم.

این خانم که سال‌هاست به عنوان مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی به مراکز مختلف کشتارگاهی، قطعه‌بندی مرغ و گوشت و... فرستاده شده، در توصیف حواشی پشت پرده به‌کارگیری یک نیرو با سطح سواد کاردان تا دکترا، بیان کرد: براساس قانون ما نماینده شبکه دامپزشکی در کشتارگاه‌های دام و طیور و هر جایی که این‌گونه کالاها را قطعه‌کاری و بسته‌بندی می‌کنند، هستیم.

وی افزود: ما وظیفه داریم با هرگونه تخلفی که در مسیر تولید این موارد سلامت‌محور وجود دارد برخورد کنیم، حتی کارفرماها این حق را ندارند بدون تأیید ما گوشت دام را راهی بازار و یا بسته‌بندی کنند.

این مسئول فنی بهداشتی ادامه داد: اما گرفتاری‌های ما یکی دو تا نیست و ماجرا به سال‌های دور برمی‌گردد. اصلاً می‌توان گفت وجود ما در کشتارگاه‌ها به منزله مبارزه با تخلفات بهداشتی است اما خوب است بدانید حقوق ما را کارفرما می‌دهد!

وی خاطرنشان کرد: شما خودتان قضاوت کنید حقوق از متخلف بگیری و بخواهی تخلفاتش را هم گزارش کنی، مگر می‌شود این‌گونه رفتار کرد. درگذشته حقوق ماهیانه ما را مستقیم کارفرما می‌داد که با حضور مدیرکل جدید دامپزشکی خراسان رضوی و حمایت‌های ویژه این مقام مسئول، گرفتاری‌های ما به مراتب کمتر شد. اما درحال حاضر حقوق ماهیانه ما به حساب واسطه‌ای واریز می‌شود تا ما مستقیم با مدیر واحد درگیر نباشیم. اما این ماجرا هم دور زدن‌های قانونی دیگری را رقم زده و دست ما زیر ساطور کارفرما مانده است.

این مسئول فنی بهداشتی در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر در برخی واحدها که مدیران آن متخلف هستند به واسطه همین شیوه پرداخت حقوق مسئول فنی بهداشتی از سوی کارفرما، همکاران ما تحت فشار قرار می گیرند که مبادا گزارش تخلف به شبکه دامپزشکی ارسال شود، در غیراین‌صورت با اخراج و یا تهدید به اخراج روبه‌رو خواهیم شد.

با شنیدن این گلایه‌ها دست به کار می‌شویم و با تعدادی از مسئولان شبکه دامپزشکی استان که نمی‌خواستند نامی از آن‌ها برده شود، صحبت و تمامی زیر و بم کار را استخراج می‌کنیم و این‌گونه بود که گلایه‌های مطرح شده نیز مورد تأیید قرار می‌گیرد.

خانمی که مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی بود، در قسمتی از صحبت‌هایش مدعی شد «اگر آن‌ها در برخی موارد با کارفرمای متخلف همراهی نکنند، در بحث پرداخت حقوق و حتی تغییر آن‌ها دردسر ایجاد می‌شود» که برای شفاف‌تر شدن موضوع این نکته را از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم و به گلوگاه تخلفات می‌رسیم؛ جایی که برخی کارفرماها زمانی که نیرویی از سوی شبکه دامپزشکی معرفی می‌شود، می‌توانند او را قبول کنند یا بگویند فرد دیگری معرفی شود، این امر راه بروز تخلفات را مانند اتوبان دو بانده‌ای باز گذاشته است.

کلک کارفرماها برای کم کردن حقوق

از سوی دیگر بررسی‌های رسانه‌ای نشان داد مدیران برخی واحدها در بدو ورود کارشناس فنی بهداشتی، به آن‌ها اعلام می‌کنند حقوق ماهیانه شما به عنوان مثال جای ۶ میلیون، سه میلیون تومان است، فرد متخلف برای آنکه در این مسیر بتواند حقوق قانونی واریزی به حساب‌های تعریف شده را پس بگیرد، در ازای هر ماه حقوق و به میزان مابه‌التفاوت (مثلاً ۳ میلیون تومان) از مسئول فنی بهداشتی چک می‌گیرد و به محض اینکه حقوق قانونی به حسابش واریز شد، چک را برداشت می‌کند. با این کار عملاً صورت مسئله قانونی جلوه داده می‌شود، اما حقوقی که دست این افراد زحمتکش می‌رسد نصف آن هم نمی‌شود.

بیشتر ناظران فنی بهداشتی دامپزشکی که این‌گونه توسط برخی کارفرمایان تحت فشار قرار دارند زن هستند. دلیل آن‌هم نیاز مادی، سرپرست خانواده بودن و تهدید به اخراج است که موجب می‌شود در مقابل این ماجرا سکوت کنند.

از سوی دیگر درحالی که در بخشنامه‌های ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور، عنوان شد متصدیان و صاحبان مکان‌ها باید حقوق این‌افراد را پرداخت کنند و حق دخالت در وظایف مسئولان فنی بهداشتی را ندارند، اما در عمل این‌گونه نیست و آن‌ها به راحتی هرچه‌تمام تحت فشار قرار می‌گیرند و اگر در مقابل برخی اقدام‌ها مقاومت کنند، کار تا اخراج هم پیش خواهد رفت.

پیشنهاد «قدس» چیست؟

با تمامی این اوصاف، وجود بخشنامه‌هایی که به صاحبان کشتارگاه‌ها، واحدهای بسته‌بندی، قطعه‌کاری و... این اجازه را می‌دهد هر مسئول فنی را که دوست دارند برای همکاری انتخاب کنند، خودبه‌خود سبب می‌شود این افراد هرچند اندک بین نظارت بهداشتی و حراست از سلامت مردم و دریافت حقوق به سمت مادیات سوق داده شوند. باید فکری هم برای دور زدن قانون در زمان پرداخت حقوق مسئولین فنی بهداشتی شود و نگذارند حقی از آن‌ها ضایع شود و راهکار آن هم ایجاد شرکت‌های خصوصی است که به صورت سالیانه با واحدها قرارداد ببندند و خیال نماینده‌ها از حقوق راحت باشد. حتی مسئولان فنی بهداشتی را به صورت دوره‌ای و با تصمیم خودشان عضو کنند، نه اینکه کارفرما هر کس را بخواهد به کار بگیرد. با این کار طرف حساب شبکه دامپزشکی هم یک بخش خواهد بود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مسئولان شرکت باید پاسخگو باشند تا این چرخه معیوب از بین برود.

 

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
26
حقوق مسئول فنی بهداشتی باید توسط دولت مثل مالیات از کارفرما گر فته شود و هر ماه براساس طرفه قانونی پرداخت گردد تا این امر محقق نگرد نظارت مسئول فنی یعنی کشک
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
13
12
اگر تعداد دامپزشک کم باشد هیچ کارفرمایی جرات استثمار دامپزشک را نخواهد داشت مجبور خواهد شد با هر نرخی که دامپزشک بخواهد قرار داد ببندد . در مراکز فروش مدرک را ببندید ببینید هیچ کدام از این کلک زدن ها و دور زدن ها رخ نمیدهد .
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
7
13
واقعا دلم برای دامپزشک های عزیزمون می سوزه. من به شخصه با اسنپ خیلی بیشتر از این سربازان زحمت کش خط مقدم سلامت در میارم.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
به نظرم‌اون چیزی که فکر میکنی بقیه هستن خودت هستی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
اقای ساعت 00:27 بشن سره جات و حد و حدودت رو بدون .طرف نظرش رو گفته به تو و امثال تو هم هیچ ارتباطی نداره کسی برای امرار معاش چکار میکنه ! حکیم مهر عزیز از کی تابحال این ........ مدرک به دست رو راه دادی اینجا نظر بچگانه بدن؟؟؟ مردم هزار مدل گرفتاری مالی و غیره دارن چجوری اجازه میدی یکی بیاد از ذهن کودکانه خودش با مشکلات مالی همکارا اینجوری برخورد کنه ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
20
حقوق زیر ۱۰ تومن معنا ندارد. عملا هیچ است.
سیب زمینی پیاز پشت وانت بریزی بغل خیابون وایسی ماهی ۱۲ داری
دامپزشک
|
United States of America
|
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
4
چند مورد وجود داره: اول اینکه این چه عادت و رسم غلطیه که همه واحدهای تولیدی و صنعتی متخلف نامیده میشن و از واژه های نابجایی مثل استثمار و ظلم و... نام برده میشه. این حرف دقیقا به حدی غیرمنطقیست که بگوییم همه ما دامپزشکان و مسئولین فنی لایق و کاردان هستیم. دوم اینکه تعیین حقوق به عهده شورای عالی کار بوده و هست و حقوق من مسئول فنی بر همان اساس محاسبه و ابلاغ شده. حالا اینکه من مسئول انجمن صنفی استان یا من رییس نظام دامپزشکی استان یا من مدیرکل دامپزشکی استان قدرت، جرات و توانایی لازم در جهت اجرای حقوق قانونی رو ندارم بحث جداگانه ای ست و ننیجه میشود همین حقوق های ناچیز. حتی ماهی 10 م تومان هم ناچیز است. سوم اینکه بهتره بگیم دریافت حقوق ناظر بهداشتی از متصدی واحدهایی که آن ناظر بر آنها نظارت میکند به هیچ عنوان منطقی و صحیح نیست و شاعبه تخلف از سوی هر دو طرف وجود دارد. لذا سازمان دامپزشکی و ادارات کل نمیتوانند با شونه خالی کردن از حل این مشکل، توقع اجرای موازین بهداشتی را به نحو احسن داشته باشند.
در پاسخ به دامپزشک ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
10
هر واحد تولیدی و صنعتی که حقوق و بیمه مسئول فنی را کمتر از تعرفه نظام دامپزشکی می‌دهد متخلف است من تا حالا ندیدم کسی بگوید حقوق قانونی می‌گیرم آیا شما سراغ دارید اگر سراغ ندارید پس متخلف هستند
پاسخ ها
دامپزشک
| United States of America |
۰۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
بله.من زمانی هستم.رییس انجمن صنفی مسیولین فنی استان هرمزگان.از سال ۹۷ با تلاش انجمن وحمایت مدیرکل دامپزشکی استان تعرفه قانونی انجمن صنفی که مورد تایید اداره کار هم قرارگرفت اجرایی شده.درادامه با حل اختلاف نظام دامپزشکی وانجمن صنفی درخصوص تعرفه وحمایت بخش نظارت اداره کل،اجرای تعرفه دوقبضه شد و به جرات میتونم بگم هیچ مسیول فنی‌ای در استان کمتر از تعرفه قانونی که البته آن نیز ناچیز است حقوق دریافت نمیکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
6
جالبه که این مساله بدیهی که سالها گریبان گیر دامپزشکی بوده و هست الان مورد توجه و سوال قرار گرفته گویی تا الان همه در خواب خرگوشی بودید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
یه روز صبح جمعه که بیدار شدند قهمیدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
1
0
تا بوده وضع همینه درستم نمیشه
دامپزشک
|
United States of America
|
۰۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
0
4
وقتی قراردادی کمتر از تعرفه منعقد میشه وبه نظارت ونظام دامپزشکی تحویل داده میشه وتاییدمیشه دیگه چرا دامپزشک وواحد تولیدی رو مقصرنیدونید؟؟؟!!!!!سکوت نظارت ونظام دامپزشکی تخلف اصلیست نه عقد قرارداد که از روی اجبار ومشکلات معیشتی بسته شده
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
0
6
مسولین فنی شامل تمام دامپزشکانی می باشد که پروانه‌ از سازمان دامپزشکی دارند نه فقط کشتارگاه‌ها
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
0
3
سلام به همه دوستان
خیلی خیلی جالبه که یه همچین موضو ع بزرگی تازه داره راجع بهش سوال طرح میشه
اصلا پایه ترین موضوع همینه
آخه به بچه هم بگی دو ساعت برات ریسه میره
فک کن شما از کسی حقوق بگیری که قراره پا بزاری رو خرخرش
مهمتر و حساس تر از همه واحد ها هم که کشتارگاه همین وضعو داره
دامپزشک ........
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
0
3
چسبیدن به صندلی ریاست برای چند صباحی بیشتر از سوی مدیران کل وروسای نظام عمده مانع تحقق سروسامان دادن به ماده18و19 نظارت بهداشتی است والا چگونه است که ابلاغ تعیین تعرفه عضویت نظام وجدیدا امتیازبندی وامثالهم بدون هیچ قید وشرطی انجام واعمال میشه وبرای گرفتن پول از اعضا هیچ تردیدی به خودشون را نمیدن ولی مصوبه هیئت وزیران وتاییدیه دیوان عدالت اداری وروسای سازمان دامپزشکی وتاکید بر امنیت وسلامت غذایی این همه چه کنم چه کنم را انداخته رئیس نظامی که خودش بخش خصوصیه ولی از ترس اخم کارفرما هیچ اراده ای نداره چطور میتونه از اجرای قانون دفاع کنه مدیران کل هم که به قول مدیر کل استان ......... کارفرما میتونه مدیر کل را عوض کنه تکلیفش با خودش هم مشخص نیست وصندلی ریاست را به تامین بهداشت ارجح میدونه و....
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
0
0
بنظرم باید حق انتخاب از مالکیت گرفته بشه و مالکیت موظف باشه که یک ساعت بدون مسول فنی اجازه کار کردن نداشته باشه.و مسول فنی هم وظایف محوله را بنحو احسن پیگیری کنه و گزارشات بصورت روزانه به شبکه ارایه کند و در صورت غیبت توضیح خواسته شود.در صورت مشکلات فنی جلسات رفع نقص با اولویت برگزار شود.این راهکار قدمی رو به جلو است.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
0
0
گذشته از همه این مشکلات سختی کار شبانه کشتارگاههای مرغ را ظاهرا بیمه تامین اجتماعی قبول نکرده .کسی اخبار درستی داره ؟
جانبخش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
0
0
چقدر جالب کتاب کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
0
0
به نظر بنده اگر دولت ما را طبق ماده نوزده جذب کند و حقوق ما هر چند که سازمان برنامه و بودجه تعیین کند هم تعداد نیروهای تحت استخدام سازمان بیشتر میشود هم تخلف کارفرماها صفر می شود شک نداشته باشید به خاطر نون به خور و نمیری که میگیریم از ترس اخراج خیلی خلافها را نادیده می گیریم و پول اخذ شده ما حرام است
مسول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
0
0
والله همه شیرینی میخوان فقط پارتی من هم پسر کسی هستم !
نظر شما
ادامه