کد خبر: ۶۶۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

ضرورت ساماندهی سگهای بیصاحب

دکتر علی اوسط حسینی

مدتی است که هر از گاهی از گوشه و کنار خبر های ناخوشایندی از نحوه برخورد خشونت آمیز برخی افراد با حیوانات و خصوصا سگ های بی صاحب شنیده می شود و انتشار آن ها در فضاهای مجازی باعث جریحه دار شدن احساسات مردم و علاقمندان به حقوق حیوانات می شود.

سگ از اولین حیوان اهلی شده به دست انسان است و هزاران سال به عنوان یک حیوان وفادار و فداکار همدم انسان بوده است، بنابر این طبیعی است چنین شکنجه و ازاری به حیوانات بی پناه برای اکثر آحاد جامعه قابل قبول نبوده و باعث ناراحتی واعتراض آن ها می شود. خوشبختانه در سال های اخیر فوانین مناسبی برای مجازات افراد حیوان آزار به تصویب رسیده است، امیدوارم با برخورد جدی با این افراد دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم. بدون شک تا وقتی که به موضوع سگ های بی صاحب به طور جدی رسیدگی نشود در آینده نیز شاهد چنین صحنه های ناراحت کننده ای که مصداق بارز حیوان آزاری است خواهیم بود.

اما مطلب مهمی که توسط شهروندان محترم باید مورد توجه قرار گیرد این است که در سال های اخیر تغییر فرهنگ و دیدگاههای مردم نسبت به حیوانات و توجه بیشتر مردم به این قبیل حیوانات بی پناه از یک طرف و عدم ساماندهی سگ های بی صاحب از طرف دیگر، افزایش بی رویه جمعیت آن ها را موجب شده تا جاییکه گسترش و پراکندگی آن ها به سمت حیات وحش در آینده ممکن است تهدیدی برای محیط زیست باشد. نتیجه اینکه این قبیل حیوانات که از هر گونه مراقبت های بهداشتی مانند واکسیناسیون و درمان های ضد انگلی محروم هستند مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی زیادی را موجب می شوند، که سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می دهد.

بیماری های کشنده و مهمی مانند بیماری هاری، کیست هیداتید و برخی آلودگی های انگلی دیگر می توانند از طریق این قبیل حیوانات به انسان سرایت نموده و برخی آلودگی های میکروبی که از طریق مدفوع در کوچه و خیابان پخش می شود باعث ایجاد مخاطرات بهداشتی می شود.

باید توجه داشت که همه ساله موارد زیادی ناشی از گازگرفتی حیوانات به شبکه بهداشت مراجعه می نمایند و هزینه زیادی را جهت پیشگیری از بیماری هاری تحمیل می کنند و در عین حال موجبات اضطراب و نگرانی خانواده ها را فراهم می نمایند.

یکی دیگر از مخاطراتی که در سال های اخیر از نظر زیست محیطی اهمیت یافته است و یکی از دلایل احتمالی آن افزایش جمعیت سگ های بی صاحب می باشد معضلی به نام ظهور گرگ سگ ها یا گرگاس می باشد که گونه جانوری جدید حاصل ترکیب سگ و گرگ می باشد که علاوه بر به خطر انداختن جان انسان‌ها، باعث برهم زدن اکوسیستم می شود و در حال حاضر در برخی از استان ها به عنوان یک بحران زیست محیطی مهم مطرح می باشد. از طرفی گسترش و هجوم جمعیت سگ ها به سمت مناطق جنگلی و حیاط وحش باعث انتقال بیماری ها به حیاط وحش شده و مرگ و میر حیوانات وحشی و در نهایت تغییرات اکوسیستمی را موجب می شود. بنابر این اگر ساماندهی سگ های بی صاحب صورت نگیرد با بحران های بهداشتی و زیست محیطی مواجه خواهیم شد که پدیده شوم حیوان آزاری را هم باید به آن اضافه کرد.

بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در سال ۱۳۸۷ در زمینه ساماندهی و کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب، شهرداری ها موظفند در محدوده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نسبت به زنده‌گیری سگها اقدام نمایند و در مراکز ویژه ای تحت عنوان پناهگاه که تحت نظارت دامپزشکی از شرایط بهداشتی و قرنطینه ای مناسبی برخوردار می باشد نگهداری شوند و پس از سالم سازی و قلاده دار کردن ، در اختیار علاقمندان به نگهداری از این حیوانات قرار دهند.

بنابر این همانطور که در مواقع حیوان آزاری آحاد مردم و علاقمندان به حیوانات وارد صحنه می شوند و اعتراض و نگرانی خود را ابراز می نمایند برای ساماندهی آن ها نیز از خود همت و علاقمندی نشان دهند و به مسئولین امر در این رابطه کمک کنند تا این معضل به طور ریشه ای و علمی حل شود.
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضارضایی
|
Poland
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
0
با سلام خدمت دکتر حسینی استاد بنده و پیشکسوت دامپزشکی با پیشنهاد ایشان موافق بوده و برای ایشان آرزوی سلامتی دارم
نظر شما
ادامه