کد خبر: ۶۶۵۴۲
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در سال نزدیک به ۱۴ میلیون نوبت سر واکسیناسیون در حوزه دام در استان اصفهان انجام شده است، گفت: از مهر ماه سال گذشته تا مهر امسال، ۳۴ میلیون دلار ارزش صادرات فراورده های خام دامی از استان اصفهان به سایر کشورها صادر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر شهرام موحدی» امروز (دوشنبه-۱۹ مهرماه) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ۶۰ درصد بیماری ها مشترک بین دام‌ و انسان است، گفت: ۱۸۰۰ عامل عفونی موجب ایجاد بیماری مشترک بین انسان ‌و دام می شود، از سوی دیگر ۷۵ درصد بیماری های جدید انسانی که آخرین آن کووید ۱۹ است، منشا حیوانی دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر از پنج بیماری جدید که در انسان دیده می شود سه بیماری منشا حیوانی دارد و در حال حاضر ۶۰ بیماری مهم مشترک بین انسان و دام توسط سازمان دامپزشکی در حال کنترل و رصد است

وی به بیماری تب کریمه کنگو به عنوان یکی از بیماری های مشترک بین انسان ‌و دام اشاره کرد و گفت: از عوامل انتقال این بیماری ترشحات گوشت در کشتارگاه ها است که برای مقابله با این بیماری بیش از ۹۰ درصد گوشت ها در کشتارگاه ها پیش سرد می شوند، از سوی دیگر در مراکز دامی سم پاشی انجام می شود و در حال حاضر  هیچ گزارش از ابتلا به تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده است.

موحدی به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و گفت: در سال های ۹۶-۹۵ طوفان شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های استان شکل گرفت، اما در چهار سال گذشته با ممیزی، حل مشکلات بهداشتی ‌و نظارت های انجام شده، هیچ مورد آنفلوآنزای فوق حاد ‌پرندگان در استان اصفهان مشاهده نشده است، درحالیکه اصفهان قطب تولید مرغ و دیگر طیور است؛ البته این به معنای از بین رفتن این ویروس نیست

وی‌ با بیان اینکه کنترل یک بیماری ویروسی مشکل است و دامپزشکی در سکوت کامل خبری این کار را انجام داده است، گفت: برای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هر مرغداری در هر نقطه صعب العبور ‌ و هر ساعت شبانه روز موارد تلفات خود را به دامپزشکی اطلاع می دهد و این اداره به صورت رایگان اکیپ دامپزشکی را برای بررسی و گرفتن نمونه اعزام می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان همچنین به کنترل و پیشگیری بیماری لمپی اسکین در دام های بزرگ استان که توسط پشه ها منتقل می شود اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیماری سل گاوی نیز در استان اصفهان تحت کنترل است.

وی‌ همچنین با اشاره به افزایش واکسیناسیون هاری در استان، گفت: در سال ۱۵ هزار قلاده سگ گله در استان اصفهان واکسیناسیون شده اند و به نوعی بیماری هاری در استان تحت کنترل است

به گفته موحدی، در حوزه بیماری دامی طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار راس واکسیناسیون در استان انجام شده است.  

وی با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک بک بیماری ویروسی قابل انتقال در بین بز، گوسفند، آهو، کل، بزهای وحشی و ... است، تاکید کرد: کنترل و پیشگیری و مقابله با بیماری های حیات وحش بر عهده محیط زیست است، اما حوزه دامپزشکی در این خصوص همکاری های لازم را با این مجموعه انجام می دهد

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، سه میلیون راس دام را در کمربند مناطق حفاظت شده استان اصفهان واکسیناسیون کرده ایم.

وی‌ تصریح کرد: در سال نزدیک به ۱۴ میلیون نوبت سر واکسیناسیون در حوزه دام در استان اصفهان انجام شده است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان همچنین افزود: در حوزه کاهش مستمر تلفات بیماری های دام و طیور ۶۰۰ میلیون دوز واکسن طیور در استان اصفهان استفاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه خشکسالی به شدت حوزه طیور را تحت تاثیر قرار داده، چراکه کمبود نهاده ها، جابجایی آب با تانکر و … موجب انتقال راحت ویروس از یک مرغداری به مرغداری دیگر می شود، اضافه کرد: خشکی زاینده رود نیز موجب حرکت پرندگان آزاد پرواز به سمت مرغداری و انتقال ویروس به طیور آنها می شود

موحدی توضیح داد: زمانی که زاینده رود جاری باشد، پرندگان آزاد پرواز به سمت رودخانه می روند و اگر ویروسی هم باشد در همان محدوده خواهد بود، اما با خشکی رودخانه پرندگان آزادپرواز با پرواز به سمت آبخورهای اطراف مرغداری ها، بمب ویروس را به همه جا منتقل می کنند.

 وی به فعالیت اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی اشاره کرد و گفت: در این اداره تمام گواهی های بهداشتی برای صادرات بین المللی صادر می شود و در یک سال گذشته بیش از ۱۱۹ هزار مجوز حمل فراورده های دامی در حوزه قرینطنه صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان همچنین گفت: از مهر ماه سال گذشته تا مهر امسال، ۳۴ میلیون دلار ارزش صادرات فراورده های خام دامی از استان اصفهان به سایر کشورها صادر شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت ‌و نظارت بر فراورده های دامی، کل کشتارگاه های دام و طیور استان زیر نظر اداره دامپزشکی هستند، گفت: از مجموع کشتار دام و طیور در استان با نظارت های انجام شده، اجازه نداده ایم، در یک سال گذشته اجازه آمدن بیش از ۱۷۱ هزار کیلوگرم لاشه دام از کشتارگاه ها را بر سر سفره های مردم نداده ایم و تمام لاشه های دارای مشکل در کشتارگاه ها ضبط شد

موحدی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص نظارت دامپزشکی بر کلینیک های دامپزشکی سطح شهر، اظهار کرد: نظارت دامپزشکی بر این کلینک ها به صورت مستمر انجام می شود و در حال حاضر بیش از ۱۸۷ کلینیک دامپزشکی و ۱۱۸ داروخانه دامپزشکی در استان اصفهان فعال هستند و پزشکان این کلینیک ها تخصص بیماری های دام کوچک دارند و به نوعی اصفهان و تهران امروز مجرب ترین متخصصان دام کوچک را در کشور دارند.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
کلینسین دام کوچک
|
United States of America
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
1
3
بنده در تهران هستم و مالک ۳۰ درصد یک بیمارستان دام کوچک هستم. این روش که اعلام کنید تهران و اصفهان خوبند و بقیه فلان روش درستی نیست. اول که همه دامپزشکان دام کوچک در کشور تقریبأ در سک سطح هستند و‌ممکنه ۱۰ درصد تفاوت در کیفیت باشه که ناچیزه ولی تفاوت در امکانات زیاده که همین باعث به‌به و چه‌چه از این دو استان شده. مطلب بعد اینه که اگر افرادی ضعیفتر باشند هم نتیجه سیستم آموزشی غلط و توزیع نامناسب بوده و مقصر آن پشت میز نشین‌ها هستند. پس سعی کنید به حای این حرفها به همه جا کیفیت برسانید نا آنها را بکوبید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
باز جای شکرش باقیه که حداقل کلینسین های تهران را قبول داشت!!بقیه موها رو تو آسیاب سفید می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
البته اکثرا در یک سطح هستند ولی آن سطحی کاملا نامطلوب است !!
همیشه نرمال بودن به معنی سالم بودن نیست !!
اصفانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
0
من اصفانی ام آقای دکترموحد کمی به فکر مسول فنی هاتون باشید زشته مطالب را بنویسم تشکر ازحکیم عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
0
ایشان باید یه فکری به حال درمان های غیر مجاز استان اصفهان بکند
نظر شما
ادامه