کد خبر: ۶۶۸۶۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: همایش غذای حلال استان کرمان با حضور «حجت‌الاسلام دکتر سید اسماعیل حسینی‌مقدم» مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر حسین مهرابی» معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان، «دکتر حسین رشیدی» مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، «مهندس عباس سعیدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، «دکتر اسماعیل عاقلی» مدیر کل استاندارد استان کرمان، «حجت الاسلام محمد قاسمی زاده» نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان، «حاج آقا رهبری نژاد» مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان کرمان و ناظران شرعی و مسئولان کشتارگاه های دام و طیور کل استان در محل جهاد کشاورزی استان کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، حجت‌الاسلام دکتر سید اسماعیل حسینی‌مقدم مسئول حوزه نمایندگی ولیفقیه در سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: حرکت فرهنگ سازی غذای حلال به برکت نظام جمهوری اسلامی به فعالیت ارزنده فرهنگی تبدیل شده است و حاصل این حرکت این است که امروزه در تمامی کشتارگاه ها، کارشناسان ناظر شرعی حضور دارند و برای تامین غذای حلال تلاش ستودنی انجام می دهند.

حسینی‌مقدم اعلام کرد: راه تعالی روح و تربیت صحیح هر فرد متوقف بر غذای حلال است.

وی با قرائت آیاتی از قرآن کریم، چنین گفت: اگر میخواهید هم خانه و اهل خانه و هم جامعه و اهل جامعه صالحانه عمل کند، غذای حلال مصرف نمایید.

وی همچنین اعلام کرد: حق فرموده اگر می‌خواهید شیطان پرست نباشید غذای حلال استفاده کنید.

 حسینی مقدم مهمترین حلقه پیوند کشاورزی و صنعت را غذای حلال اعلام کرد و گفت: امروزه غیر مسلمانان هم به این نتیجه رسیده اند که باید به سمت غذای حلال حرکت نمایند.

این مقام مسئول یکی از  معجزات فقه اسلامی را ذبح شرعی نامید و اعلام کرد: ذبح شرعی نماد تهیه غذای حلال میباشد.

وی به بیان مزایای ذبح شرعی پرداخت و گفت: در ذبح شرعی زمان ماندگاری گوشت ۸ الی ۹ برابر افزایش می‌یابد و فسادپذیری گوشت به کمترین حد خود می رسد و نیز احساس آرامشی که حیوان از طریق کشتار تجربه می‌کند با روش‌های دیگر کاملاً متفاوت است و کمترین استرس به حیوان وارد می‌شود که اینها از جمله مزایای ذبح شرعی می باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تمام تلاش بر این است که کشور ایران صادرکننده گوش حلال باشد، گفت: می بایست به دنبال صنعت حلال به عنوان یک  صنعت پر مشتری در بازار جهانی باشیم.

وی اعلام کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه ایران تمایل زیادی به مصرف گوشت ایران به دلیل کیفیت بالای آن دارند. 

حسینی مقدم اعلام کرد: باید به سمتی حرکت نماییم که کشور ایران بعنوان یکی از محورهای مهم در صنعت گوشت حلال در دنیا مطرح گردد.

وی گفت: در هیچ کشوری زمینه استحصال گوشت حلال با نظارت کارشناسان فن همچون ایران فراهم نشده است.

توسعه دامداری ها و مرغداری های کشور زمینه تحقق زیرساخت های غذای حلال

وی با اعلام اینکه به بیش از ۲۰۰ کشتارگاه کشور آرم حلال داده شده است و بیش از ۵۰۰ کارشناس ذبح شرعی در کشتارگاههای کشور حضور دارند، گفت: امیدواریم که روزی برسد که تمامی این ۲۰۰ کشتارگاه محصولات خود را صادر نمایند.

وی اعلام کرد: در صورتی که توسعه دامداری ها و مرغداری های کشور محقق شود زیرساخت های غذای حلال فراهم می گردد.

وی همچنین گفت: برای تامین گوشت سفید استان باید قیام نمود زیرا شرایط کشور به گونه‌ای است که می بایست به امنیت غذایی توجه ویژه شود و امنیت غذایی وقتی پایدار می گردد که هر استان غذای مورد نیاز مردم خودش را تامین نماید.

حسینی مقدم گفت: دامپزشکان در دورترین نقاط، سلامت گوشت را تا کشتارگاه رصد می‌کنند و احتیاج به کمک مسئولان دارند.

نظارت های بهداشتی دامپزشکی توسعه یافته است

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ضمن خیر مقدم به حاضرین چنین گفت: اسناد امنیت غذایی مربوط به گوشت دام و طیور تدوین شده و به مرحله اجرا درامده است.

دکتر رشیدی با بیان اینکه در شمال استان بالغ بر ۲۰ کشتارگاه دام وجود دارد، اعلام کرد: بزرگترین کشتارگاه صنعتی منطقه (تینا پروتئین) آماده بهره‌برداری است و امیدواریم در دهه مبارکه فجر به بهره‌برداری برسد.

 وی گفت: تمامی کشتارگاه‌های استان به پیش سرد کن مجهز شده اند و نگرانی از انتشار بیماری  تب کریمه کنگو از این نظر وجود ندارد.

وی گفت: مباحث نظارتی دامپزشکی ارتقا یافته است از جمله اینکه گوشت طیور دوره پرهیز دارویی را می‌گذراند و پایش آنتی بیوتیک در آن صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول خاطر نشان‌ کرد که در کنار نظارت های بهداشتی که هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی توسعه یافته است، نظارت های شرعی هم در تمامی کشتارگاه های استان صورت می‌گیرد.

مهندس عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: بخش کشاورزی دو وظیفه مهم تامین غذای مردم و نیز تامین امنیت غذایی جامعه را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی چهار وظیفه مهم دارد، گفت: بخش کشاورزی با تامین غذای مردم، تامین سرمایه مورد نیاز بخش صنعت، تأمین مواد اولیه بخش صنعت و ایجاد بازار برای کالاهای صنعتی در توسعه اقتصادی گام بر می دارد.

لازم به ذکر است در این همایش ناظران شرعی و مدیران کشتارگاه های دام و طیور استان به بیان مشکلات خود پرداختند و دوره آموزشی برای ناظران شرعی بعد از این همایش برگزار شد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
0
3
یعنی ماندگاری گوشت منجمد حلال 9 سال هست!!!!!!!!!!!!!!
کدام مرجعی یا کدام محققی این تحقیق را کرده......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
0
1
احساس آرامشی که حیوان از طریق کشتار تجربه میکنه بیشتره ؟! فرم نظر خواهی دادین به حیوانات پر کردن ؟ فرم رو قبل از کشتار پر کردن یا در حین کشتار؟
مسئول فنی کشتارگاه
|
United States of America
|
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
0
2
گوشت باید بهداشتی باشه وگرنه عناوینی مثل گوشت حلال و کوشر تنها روش ذبح هستند. مثلأ گوشت حلال یعنی که رو به قبله باشه، کمی آب بدهیم، چهار رگ اصلی گردن را ببریم ولی نخاع را قطع نکنیم(زجرکش)، توسط جسم فلزی تیز(چاقو) باشد و فرد مسلمان باشد—- خوب همه اینها همه روش کشتار است و ربطی به بهداشت گوشت ندارد. خیلی‌ها این روش کشتار را ترجیح می‌دهند که گوشتی که می‌خورند به این روش باشد تا بهداشتی باشد ولی خود من به اولین چیزی که توجه می‌کنم بهداشت گوشت است و البته که روش کشتار حلال را به دلیل زجرکش کردن حیوان دوست ندارم و روشهای بدون درد را ترجیح می‌دهم. توصیه من به دامپزشکام عزیز اینه که به بهداشت گوشت باید توجه کرد و روش کشتار هر چه انسانی‌تر و کم دردتر‌ ‌بهتر.
سوال آخر: چه جوری به این‌نتیجه رسیدن که گوشت حلال ۸-۹ برابر بقیه گوشتها ماندگاری دارد؟
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
0
1
دیگه کسی حرف بدون سند را قبول نمی‌کنه، مردم ما از تقلید عبور کردند و به دروازه‌های خردگرایی رسیدند و عنوان کردن حرفهای بی سند موجب شادی مردم را فراهم می آورد
نظر شما
ادامه