کد خبر: ۶۷۰۶۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

حکیم مهر: مدیر عامل اتحادیه دام سبک گفت: نوسان قیمت گوشت ناشی از شرایط نامناسب مکانیزم عرضه است که ارتباطی به دامدار ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران، «افشین صدردادرس» مدیر عامل اتحادیه دام سبک، با اشاره به اینکه نوسان خاصی در بازار دام اتفاق نیفتاده است، اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو بره در نقاط مختلف ۴۵ تا ۵۲ هزار تومان است.

او افزود: با وجود آنکه وعده ها برای خرید حمایتی و صادرات عملیاتی نشده است، بازار عکس العملی نشان نمی دهد چرا که مکانیزم بازار کاملا دقیق است.

صدردادرس قیمت تمام شده هر کیلو دام زنده را ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون سهمیه نهاده دولتی گوسفند از ۳ کیلو و ۹۰۰ به یک و نیم کیلوگرم کاهش پیدا کرده است که براین اساس نهاده روزانه از ۱۳۰ گرم به ۵۰ گرم رسیده و بدیهی است که با این روند قیمت تمام شده به دلیل تامین از بازار آزاد افزایش یابد.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک با اشاره به اینکه گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد، بیان کرد: نوسان قیمت گوشت ناشی از شرایط نامناسب مکانیزم عرضه محصولات کشاورزی به ویژه محصولات پروتئینی است که مسئولان باید جوابگو باشند، چرا که نظام توزیع محصولات کشاورزی به برنامه ریزی مناسب نیاز دارد که صرفا بحث گوشت نیست، در تمامی بازار محصولات کشاورزی این مشکل وجود دارد.

او ادامه داد: در شرایط کنونی که قیمت هر کیلو گوشت در بازار ۲۰۰ هزار تومان یا قیمت تمام شده دام ۱۰۰ هزار تومان است، به دامدار ارتباطی ندارد و تنها مسئولانی که قیمت تمام شده را بالا بردند، باید پاسخگو باشند.

به گفته صدر دادرس، زمانی که نهاده با نرخ مصوب در اختیار دامدار یا مرغدار قرار نمی گیرد، چطور می توان انتظار داشت قیمت تمام شده با خرید نهاده از بازار آزاد افزایش نیابد؟ مگر می توان گوسفند، بز و گاو را گرسنه نگه داشت؟ زمانی که قیمت لاستیک بالا می رود به طور مستقیم در کرایه حمل نهاده و جابه جایی دام اثر می‌گذارد که با این وجود دامدار چاره ای جز افزایش قیمت ندارد.

این مقام مسئول با تاکید بر تامین نهاده به موقع با نرخ مصوب برای دامدار بیان کرد: اگر نهاده های دامی در زمان مقرر به دست دامدار برسد، قیمت تمام شده افزایش نمی یابد؛ بنابراین مسئولان باید متوجه این تصمیمات باشند تا در صورت افزایش قیمت تمام شده، یارانه در اختیار تولیدکننده یا مصرف کننده قرار دهند چرا که با استمرار روند افزایش قیمت تمام شده و سرکوب دامدار، معیشت ۲۰ میلیون نفر تحت تاثیر قرار می گیرد.

او با اشاره به اینکه آینده روشنی پیش روی تولید دام نیست، بیان کرد: در حال حاضر سرمایه دامداران کاهش پیدا کرده که با ادامه این روند تولیدکننده اشتغالش را از دست می دهد و به مصرف کننده تبدیل می شود که با این وجود آینده روشنی پیش روی صنعت نیست که اگر تمهیداتی اندیشیده نشود، با توقف تولید، امنیت غذایی در بحث پروتئین در معرض خطر قرار می گیرد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک از کاهش سرانه مصرف گوشت در کشور خبر داد و گفت: بنابر اظهارات وزیر سابق جهاد کشاورزی سال گذشته ۸۸۰ هزار تن گوشت تولید شد که این میزان در سال ۹۸، ۸۴۰ هزار تن بوده است، در حالی که طی ۲ سال اخیر سرانه مصرف از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو رسیده است.

صدردادرس در پایان تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراسم های سنتی و کاهش دورهمی ها، تعطیلی ۲ فصل گردشگری در بهار ۹۹ و امسال و همچنین هیات های مذهبی ایام‌محرم و صفر و کاهش قدرت اقتصادی خانوارها در کنار افزایش قیمت تمام شده گوشت منجر به کاهش سهم گوشت در سبد مصرفی خانوارها شده است.
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
استاد دانشگاه و محقق نمونه
|
Germany
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
2
3
در روایات آمده که امام علی (ع) گوشت کم می‌خورد و همیشه می‌فرمود شکمتان را به گورستان حیوانات تبدیل نکنید. امام رضا(ع) هم فرمودند: «مصرف فراوان گوشت حیوانات وحشی و گاو موجب تغییر عقل و سرگشتگی فهم و کُندذهنی و فراموشی زیاد می‌شود»؛ (مستدرک الوسائل، ج 16، ص 458)
معجزه اینجاست که پس از ۱۴ قرن دانشمندان آمریکایی و پروفسور آلن اسمیت در دانشگاه ایالتی هاروارد بعد از این همه سال تازه متوجه شدند که خوردن گوشت زیاد مخصوصأ گوشت گاو بدلیل سردی گوشت باعث فراموشی و اختلال حواس می‌شود. در عوض استفاده از پروتئین گیاهی باعث رشد و نمو بیشتر خواهد شد و پروتئین آنها جذب بهتری خواهد داشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
1
0
وقتی میانگین مصرف سرانه کاهش 50درصدی داشته باتوجه به اینکه مصرف گوشت اقشارمتوسط به بالاوبرخوردارحتی اگرافزایشی نداشته کاهشی هم نداشته است لذا کاهش مصرف اقشارکم درآمد به70تا80درصد رسیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
0
1
در پاسخ به استاد محقق و نمونه عرض کنم صحبت های شما و اظهار نظر استاد دانشگاه هاروارد مبنای علمی ندارد. سردی و گرمی ساخته ذهن پیروان طب سنتی است که آن نیز فاقد پایه علمی است. در تمام ادیان خوردن گوشت را مجاز دانسته اند و باهوش ترین آدم ها در کشور هایی زندگی میکنند که از پروتئینهای حیوانی در حد معقول استفاده میکنند چرا که:
Meat and poultry are great sources of protein. They also provide lots of other nutrients your body needs, like iodine, iron, zinc, vitamins (especially B12) and essential fatty acids. So it's a good idea to eat meat and poultry every week as part of your balanced diet.
شما توجه داشته باشید که مصرف سرانه گوشت در آمریکا 125، اسراییل 97، انگلستان 80،آلمان 88، استرالیا115، نیوزلند 140، ما لزی 60 و ایران عزیز 6کیلو گرم میباشد یعنی 2 برابر بنگلادش که 3 کیلو گرم در سال است. این صحبت هایی را که امثال شما مینمایند برای توجیه ناتوانی مسئولین در تهیه مایحتاج اولیه جامعه است. شما برای اثبات حرفتان زود متوسل به روایاتی میشویدکه در صحت آن شک و تردید است چرا که در زمان پیامبر ایشان روایت از قول خودشان را ممنوع نموده بودند بطوریکه تا 100 سال بعد از ایشان هیچ روایتی از ایشان در دست نیست .تا 400 سال بعد از هجرت یعنی در قرن 4 بعد از هجرت اولین احادیث شیعی نوشته شد. اگر لازم بود خود ائمه معصوم( یعنی از زمان حضرت علی تا امام یازدهم که میشود حدود 250 سال بعد از هجرت) کتاب مینوشتتند و از خود مکتوبی بجای میگذاشتند آنها عقیده داشتند که همه چیز در قرآن آمده و به راستی هم همینطور است و تا 250 سال حتی یک سطر آنها چیزی ننوشتند. این مثل این میمانند 400 سال دیگر شما بیایید نقل قولی از یکی از مسئولین فعلی بنمایید. اکنون 2 هفته بعد از یک سخنرانی چند جور از آن نقل قول میشود حالا چه برسد به 300 تا 400 ساله دیگه.
در قران هیچ جایی خوردن گوشت را منع نکرده و در انجیل هم چنین آمده است:
"Every moving thing that liveth shall be meat for you; even as the green herb have I given you all things. But flesh with the life thereof, which is the blood thereof, shall ye not eat. ... Eating meat also makes us comfortable around blood, and blood is life
استاد محترم خوردن هرچیز بمقدار زیاد مضر است حتی آب. حوردن گیاه خوب است ولی فتوا به نخوردن گوشت اساس علمی ندارد .
نظر شما
ادامه