کد خبر: ۶۷۱۰۳
تعداد نظرات: ۲۲ نظر

حکیم مهر: رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نامه‌ای سرگشاده به رییس جمهور درخصوص ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی با دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم به پدید آمدن موجی از نگرانی در بین اساتید، دانشجویان و مدیران نظام سلامت کشور اشاره کرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از وبدا، متن کامل  این نامه به شرح زیر است:

به نام خداوند جان و خرد، کزین برتر اندیشه بر نگذرد

حضور مبارک آیت الله دکتر ابراهیم رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تحیت

به استحضار عالی می رساند در روزهای اخیر زمزمه هایی از لزوم ادغام دانشگاههای علوم پزشکی کشور با دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم تحقیقات و فناوری در محافل مختلف از جمله در مصاحبه اخیر وزیر محترم عتف بگوش رسیده که موجی از نگرانی را در بین اساتید، دانشجویان و مدیران نظام سلامت کشور را پدید آورده است.

همانگونه که استحضار دارید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال ۱۳۶۴ با هدف کارآمدتر کردن سیستم بهداشتی و درمانی کشور و اثربخشی بیشتر در آموزش پزشکی، تشکیل شد و نقطه قوت این تصمیم کلان مدیریتی، چیدمان عرصه های آموزشی، نظام ارزشیابی و اعتباربخشی و پویایی آموزش پزشکی بوده است.

تجربه کشور در مدیریت بیماری کووید۱۹ و تلاش مجاهدانه کادر بهداشتی و درمانی کشور بیانگر این است که سیستم بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی کشور، کارآمد و نافع بوده است.

دانشگاه های علوم پزشکی کشور، نمونه بارز دانشگاه های نسل نوین هستند که هم بین المللی سازی و هم تقاضا محوری را در دستور کار خود دارند و در بحران یاد شده نشان دادند که پاسخگویی اجتماعی دقیقی را می توانند داشته باشند و تعطیلی آنها مشکل ساز است در حالیکه برخی مراکز آموزشی در کشور در طول این مدت تعطیل یا غیرحضوری بودند بدون اینکه خللی در روند عمومی جامعه ایجاد شده باشد.

اگر دانشگاه های علوم پزشکی در بحران کووید۱۹ ایفای نقش موثر نمی کردند تبعات این بیماری بسیار عمیق تر و مخرب تر بود، بنابراین سیستم آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی کشور توانسته پاسخگویی اجتماعی داشته باشد و کارآمدی خودش را نشان دهد البته ممکن است اشکالاتی در نظام آموزشی علوم پزشکی مانند دیگر نظامهای اجرایی و آموزشی وجود داشته باشد که باید مرتبا بررسی و ارزشیابی انجام و در صورت نیاز بازنگری های لازم صورت پذیرد.

وقتی این نظام فعلی آموزش پزشکی کشور بارها از سوی مراجع بین المللی به دلیل دیده شدن عرصه آموزش و خدمات در یک وزارتخانه، مورد تقدیر قرار گرفته بنظر می رسد که برگشت به عقب، هزینه های زیادی دارد با این استدلال که می خواهیم کارایی و بهره وری یک سیستم را فدای رتبه بندی کنیم.

تجربه ادغام را در تولیدات علمی دست کم یکبار ما در وزارت بهداشت تجربه نموده ایم. اصلا رتبه بندی ملاک مناسبی برای بهره وری بالاتر و کارآمد بودن یک دانشگاه نیست.

اگرچه رتبه بندی جهانی در بسیاری موارد موید جایگاه رفیع و قابل توجه دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مقایسه با سایر دانشگاههاست. وجود مراکز توسعه آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی که انتظار می رود دانشگاه های وزارت عتف هم از آن بهره گیرند و الگوبرداری کنند، توانسته است روی کیفیت آموزش پزشکی تاثیرگذار باشد و آموزش پاسخگو، عدالت آموزشی و همگرایی و سرآمد شدن و مرجعیت علمی در علوم مختلف را به همراه داشته باشد. یکی از اقدامات وزارت بهداشت در سالهای اخیر، همگرایی علوم و فناوری است اما آیا وزارت علوم توانسته بین رشته های مختلف خودش، همگرایی را ایجاد کند؟ اگر عنوان می کنند که باید داروسازی را در کنار شیمی قرار دهیم، آیا توانسته اند بین زیست شناسی، شیمی و فیزیک که در یک دانشکده بوده و قبلا تحت عنوان دانشکده علوم فعالیت می کردند، تلفیق و ارتباط برقرار کنند؟ آیا دانشکده دامپزشکی با شیمی، فیزیک و زیست شناسی ارتباط نزدیکی پیدا کرده است؟

یکی دیگر از استدلالهای طراحان ادغام، دغدغه تامین بهتر نیروی انسانی متخصص و فوق تخصص گروه پزشکی به ویژه در مناطق محروم است. این در حالی است که اصالتا ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت در دهه ۶۰ برای افزایش ظرفیت های موجود جهت تربیت دانشجویان گروه پزشکی بوده است، یعنی عملا وزارت بهداشت با این ادغام تمام ظرفیت هایی که برای ساختار نظام درمانی و بهداشت خود داشته در بستر آموزش قرار داده و عملا آموزش قوت گرفته است؛ به این شکل که ما امروز حجم قابل توجهی از دانش آموختگان گروه پزشکی را در کشور داریم. این تصمیم خطیر و راهبردی مبتنی بر تاسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کرات مورد تحسین نهادهای بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته و به عنوان الگو به سایر کشورهای جهان معرفی شده است.

خاطر نشان می سازد زیرساخت های عمده آموزش دانشجویان گروه پزشکی که عمدتا به بسترهای درمانی نیازمند هستند در وزارت عتف وجود ندارد و این از علل اصلی جدایی این دانشگاهها در سه دهه پیش بوده که هنوز هم این دلایل به قوت خود باقی است. به جای برگشت به گذشته باید به سمت اجرای طرحی برای ایجاد انگیزه بیشتر جهت ماندگاری کادر پزشکی در مناطق محروم کشور گام برداشت.

در صورت عدم اقدام لازم، پدیده نامیمون خروج نخبگان، کادر بهداشتی درمانی و اعضای هیات علمی از کشور تشدید خواهد شد.

از سوی دیگر در بند هشتم سیاست های کلان سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، صراحتا حوزه های آموزش و پژوهش در نظام سلامت با حوزه های بهداشت و درمان دیده شده است و این بیانگر نگاه عمیق رهبر معظم انقلاب اسلامی است و نشان می دهد که چقدر پیوند آموزش پزشکی با بهداشت و درمان، می تواند در حل مشکلات کشور راهگشا باشد.

خلاصه اینکه، این موضوع که آموزش پزشکی باید در کنار بهداشت و درمان باشد، بدون تردید کار درستی است و طرح ادغام دانشگاههای علوم پزشکی با دانشگاههای وزارت عتف هم خلاف قوانین بالادستی و بخصوص بند هشتم سیاستهای سلامت کشور ابلاغی مقام معظم رهبری حفظه الله است و هم هزینه های بسیار سنگینی را به جامعه تحمیل خواهد کرد و هرگز به افزایش کمیت و کیفیت تربیت دانشجویان پزشکی منجر نخواهد شد بنابراین در شرایط فعلی و البته در هیچ مقطع زمانی، این ادغام به صلاح نیست.

استدعا دارد دستور فرمایید دولتمردان بویژه همکاران عزیز ما در وزارت عتف از بیان این موضوعات در تریبونهای عمومی اجتناب ورزیده و محیطهای آموزشی مدافعان سلامت کشور را با تنش مواجه نسازند.

عزت مستدام

روسای دانشگاهها و دانشکده های مستقل علوم پزشکی سراسر کشور

 

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
وت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
4
11
دقیقا اینایی که این نامه را نوشتند همونایی هستند که با رتبه های نجومی صدهزاری کنکور دکتر شده اند چون حتی نمیدونن دامپزشکی یکی از رشته های علوم تجربی است و همون زیست و شیمی و فیزیکو باید برای قبولی خوند.!! واقعآ مردم چه گناهی دارند که شماها تصمیم گیراشون هستید!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
اتفاقا کاملا درست گفته اند

آیا وزارت علوم توانسته بین رشته های مختلف خودش، همگرایی را ایجاد کند؟ اگر عنوان می کنند که باید داروسازی را در کنار شیمی قرار دهیم، آیا توانسته اند بین زیست شناسی، شیمی و فیزیک که در یک دانشکده بوده و قبلا تحت عنوان دانشکده علوم فعالیت می کردند، تلفیق و ارتباط برقرار کنند؟ آیا دانشکده دامپزشکی با شیمی، فیزیک و زیست شناسی ارتباط نزدیکی پیدا کرده است؟

مضوع همگرایی هست هیچ توهینی به هیچ رشته ای نشده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
واقعیت این است وزارت بهداشت در امر آموزشم وفق تر بوده است همین دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران را ببینید که سرآمد آموزش دامپزشکی هست فقط پذیرش هیات عملی و ارتقای آن چقدر ظاهری و غیر علمی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
هیچ کدام از شاخه های علوم بطور کامل قابل تفکیک از هم نیستند و همه به هم به نوعی مربوط و وابسته هستند .
مثال ساده آن را در داروسازی میتوان دید آیا بدون علم شیمی و بیوشیمی و یا گیاهشناسی اصلا داروسازی معنایی هم دارد !!؟؟
چگونه میتوان علم روانشناسی را که جزء علوم انسانی است از علوم پزشکی و درمان بشر جدا کرد !!؟؟ و بسیاری مثالهای دیگر .
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
1
6
نه اینکه عملکرد مشعشعی در کرونا داشتید
ناشناس
|
Germany
|
۰۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
2
8
این روسای دانشکده پزشکی بودند که داروهایی مثل رمدیسیور را به این مردم قالب کردند و اینهمه کشته به بار آوردند کادر درمان زحمات زیادی کشیدند ولی مطمئناً شما روسا هیچ زحمتی نکشیدید . الان هم فقط به خاطر اینکه منافعشان به خطر می افته آنقدر حرص می خورند
پاسخ ها
صدرا مرادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
بعض از این آقایون سرشون رو مثل کبک کردن تو برف و کونشون دادند بالا.فکرکردن مردم نمی فهمندپدر ملت رو با درمان های مدل ترامپی درآوردند1000میلیارد تومن رمدیسیور خریدند که چینی ها به اینها می گفتند یک مشت احمق برای مردم ایران اومدند داروی بی خاصیت ببرند.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
2
2
دانشکده دامپزشکی چه ربطی به فیزیک شیمی زیست داره؟
نکنه آقایون نمیدونن که دامپزشکی یه دانشکده جدا داره؟
ناشناس
|
France
|
۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
1
4
اتفاقا مثال بسیار خوبی زدند.
آیا الان دامپزشکی با سایر رشته های دانشگاهی نزدیک تر شده؟؟ قطعا خیر. بلکه از علوم مرتبط به خودش که علوم پزشکی است کاملا جدا افتاده و مانند یک طفل یتیم در وزارت علوم و جهاد شده است.

برای من جالب است که این اساتید از قرابت ساختاری و علمی رشته ی دامپزشکی با پزشکی آگاهی دارند.
امیدوارم هیچ وقت بچه های علوم پزشکی به وزارت علوم برنگردند که بسیار خار و خفیف میشوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
2
این مثال مدیریت نافع و کارآمد در کرونا بسیار قشنگ و خوشگل و بامزه است!!!!!!!!!!!
الان مدیریت کرونا تو کشور با کیه؟
یه زمان که وزیر میگفت قرنطینه رییس جمهور میگفت حرف نزن از شنبه همه چی درست میشه!
رییس مجلس و پلیس هم صاحب نظراند در کرونا
دکتر عطارد چنان این مدیریت ایمنی گله ای در کرونا را مورد عنایت قرار دادند که بیا وببین....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
2
0
منافع آقایون وزارت بهداشت داره به خطر میوفته،دارن یقه پاره می کنن.
این همه انسان رو به اسم کرونا کشتن،با پرویی هرچه تمام تر بهش افتخارم می کنن!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
1
0
این بنده های خدا ........... یک لحظه .......... سرشون و بالا نمیارن تا فرق بین دامپزشکی با سایر رشته ها و ارتباط بین آن ها را درک کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
3
این نامه یعنی اینکه روسای دانشگاه های علوم پزشکی میدانند جای دامپزشکی در کنار سایر رشته های علوم پزشکی ها است نه در جنب علوم پایه ای ها!. و این مثال را از این بابت یاداوری و گوشزد نمودند که دامپزشکی زیر وزارت علوم ناکارامد است.
امیدوارم علوم دامپزشکی با سیستم بهداشت و سلامت کشورادغام شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
امیدوارم مدیران و مسیولین این رشته دلسوزانه دامپزشکی را ب جایگاه اصلیش یعنی وزارت بهداشت برگردونن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
0
چطوره وزارت علوم را گفتن "عتف" ولی وزارت بهداشت را نیمگن "بدآپ" ؟!!؟!
دکتر ع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
0
مدل وزارت بهداشت موفق بوده

بهتره الگوی وزرت بهداشت را در بقیه وزارت خانه ها برای سایر رشته ها هم اجرا کرد.

مثلا آموزش برق و آب به وزارت نیرو منتقل بشه،
آموزش کشاورزی به وزرات جهاد،
آموزش هنر و ادبیات به سازمان های مرتبط.

اموزش تجارت و اقتصاد به وزارت اقتصاد و
و ..... به همین شکل

دیگه وزارت علوم هم چندان نیاز نیست.

خداوکیلی سیستم وزارت بهداشت برای خودشون حداقل خیلی خوب بوده.

ببینید اولا چون مسئول آموزش و اشتغال یه وزیر هست، از اون ظرفیت های بی حساب و کتاب پذیرش داشنجو خبری نیست..

دوما آموزش کیفیت بهتری داره چون دانشکده دغدغه ی فارغ التحصیل را داره نه مثل مثلا دامپزشکی که دانشگاه هر چی خودش میخاد را آموزش میده و کار نداره این دانشجو فردا در محیط عمل چقدر موفق هست؟!

سوما از بیکاری و مشکلات بعدی کم خواهد شد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
2
من فرقی نمی بینم که دانشگاه های علوم پزشکی بیایند زیر چتر وزارت علوم و یا بلعکس. هر دوی اینها تا کنون بد عمل کرده اند و باز ده قابل قبولی نداشته اند چرا که هر دوی این وزارت خانه ها توسط افراد علمی اداره نمیشوند. وقتی انسان به تکنولوژی های جدید در امر درمان در کشور های همسایه نگاه میکند و آنرا با آنچه که در اینجا انجام میدهند مقایسه میکندگریه اش میگیرد.هیچ شکی نکنید که پزشکی ما از ترکیه و امارات و از نظر علمی از پاکستان پایین تر است. البته به تعدد مقالات ISI که عمده اش در میدان انقلاب به رشته تحریر در میآید توجه نکنید. برخی از این روسای علوم پزشکی با داشتن انواع پستها ها 100 ها مقاله هم در خورجینشان دارند. به وزارت علوم هم اگر نگاه کنید به روسای دانشگاه ها، روسای دانشکده های انتخابی و استخدامهای هیئتهای علمی همگی با وزارت بهدشت شباهت دارند. قتل عام کرنا و تصمیمهای اشتباه مسئولین ضعف علمی وزارت بهداشت را یکبار دیگر نشان داد.فرار انبوه پزشکان و شروع از ابتدای تحصیل برای دست یابی به شغلی در کشور های مقصد غیر علمی بودن این نهاد را نشان میدهد. من فوق تخصص هایی را میشناسم که از ابتدا تخصص را در خارج به امید رسیدن به شغلی شروع نموده اند. اینجا درجه دانشیاری داشته از اول رزیدنتی را شروع نموده است. اینرا میگویم که در مملکت ما همه چیز بر اساس منافع یک گروه رقم میخورد. اگر اختلاسهایی که توسط افرادی خاص در وزارت بهداشت صورت گرفته را مشاهده کنید آنوقت متوجه میشوید که چرا در برابر ادغام مقاومت صورت میگبرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
بسیار درست و دقیق و عینی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
5
وزارت بهداشت فقط در راستای در امدزایی پزشکان بسیار عالی عمل کرده والا برای مردم بیمار و محروم جامعه که غیر از افزایش هزینه های درمان و بی احترامی به قشر مستضعف دستاوردی نداشته است. تصمیم گیری سال ۶۴ هم دقیقا جدایی گروه پزشکان از سایر گروههای شغلی و نخبه و نابودی این گروهها بوده است .چرا که در همان وزارت بهداشت هم شما شاهد بی عدالتی بین پزشکان و سایر گروهها هستید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
1
2
3 تا جک بگم بخندیم :
1- بهداااااااااشت :))
2- درمااااننننن :))
3- آآآآآموزش پزشکی :))
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
0
2
اگر تفکیک رشته‌های پزشکی، پرستاری، پیراپزشکی از بقیه چیز خوبی بوده پس باید در مورد همه رشته‌ها اجرا شود ینی همین رشته‌های دامی و کشاورزی در وزارت کشاورزی باشد، رشته‌های مهندسی در وزرات‌های صمت و نیرو، رشته حقوق در وزرات دادگستری، رشته‌های اقتصادی در وزارت اقتصاد و دارایی و...

اگر چیز بدی بوده که دانشگاه‌های علوم پزشکی باید دوباره ارغام شوند

این حرفا که علوم پزشکی با سلامت مردم سر و کار داره باید جدا باشه چرندی بیش نیست چون دامپزشکی هم با سلامت مردم کار داره، مهندسی هم همینطور اتفاقاً خرابکاری رشته‌های دامی-کشاورزی و مهندسی-صنعتی باعث آسیب به سلامت مردم است یک نمونه ساخت خودرو بی‌کیفیت که باعث تصادف و به خطر افتادن سلامتی و جان مردم می‌شود و رشته‌های پزشکی باید این خرابکاری جمع کنند ینی اگر شرایط درست باشد از ابتدا مردم کمتر مشکل سلامتی پیدا می‌کنند
نظر شما
ادامه