کد خبر: ۶۷۷۳۹
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
 
 

حکیم مهر: یک متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش ضمن اشاره به رشد افسارگسیخته جمعیت حیوانات در شهرها گفت: غذادهی به این گونه‌ها اشتباه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «عبدالله سالاری» درباره غذا دادن انسان‌ها به حیوانات اظهارکرد: در زمینه غذادهی بین حیوانات حیات وحش و حیوانات شهری مانند سگ و گربه تفکیک وجود دارد، با این حال غذا دادن به هر دو گونه حیوانات حیات وحش و شهری کاملا اشتباه است.

وی افزود: معمولا شهرنشینان در یک دوره زمانی خاص اقدام به غذا دادن به سگ، گربه و سایر حیوانات شهری رها شده در کوی و برزن می‌کنند. به تصور خودشان این کار خیلی درست است اما این کار باعث تغییر ذائقه غذایی حیوانات می‌شود.

این متخصص مدیریت حیات وحش در ادامه اظهار کرد:غذادهی به حیوانات شهری مهم‌ترین ضربه‌ای است که انسان‌ها به آن‌ها وارد می‌کنند چراکه با این کار دسترسی این گونه‌ها را به غذا راحت می‌کنند و آن‌ها دغدغه‌ای برای غذا دادن به توله‌های خود ندارند، به همین دلیل اقدام به افزایش تولید مثل می‌کنند.

سالاری در ادامه تصریح کرد: انسان‌ها توانایی بالایی ندارند تا هم غذای خود را تامین و هم با رشد افسارگسیخته جمعیت حیوانات غذای کامل آن‌ها را فراهم کنند، در نتیجه این امر معضلاتی زیادی را در پی دارد.

وی اضافه کرد: از مهم‌ترین معضلات رشد افسار گسیخته حیوانات در مناطق شهری می‌توان به گازگرفتن انسان‌ها به دلیل گرسنه بودن و رشد حیوانات وحشی در شهرها همچون روباه‌ها در مناطق حاشیه‌ای اشاره کرد.

این متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به یکی از پژوهش‌های انجام شده در آمریکا در زمینه وجود حیوانات در مناطق شهری اظهارکرد: بسیاری از گربه‌ها در این کشور پرندگان آوازه‌خوان در پارک‌ها و مناطق سرسبز را از بین برده بودند چون ذات گربه‌ها شکارچی است و دوست دارند برای غذا و ... این پرنده‌ها را شکار کنند.

سالاری افزود: وجود پارک‌ها، فضای سبز محدود در شهرها از طرفی و رشد آسمانخراش‌ها از طرف دیگر تعداد پرندگان آوازه‌خوان شهری را کاهش داده و یا ثابت نگه داشته است. با این حال در هر منطقه‌ای گربه‌ها چند برابر شده‌اند و این پرندگان را شکار می‌کنند و این معضل از غذادادن به گربه‌ها و سگ‌ها در مناطق شهری نشات می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: وجود بیماری‌های مشترک بین سگ و گربه و انسان‌ها با گازگرفتگی این دو حیوان سبب ایجاد مشکلاتی برای انسان می‌شود و عده زیادی از انسان‌ها به بیماری‌هایی از جمله هاری مبتلا می‌شوند.

این متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش در خصوص غذا دادن به حیوانات در حیات وحش نیز گفت: هفته گذشته در یکی از مناطق حفاظت شده لواسانات که از زیستگاه‌های ارزشمند گونه قوچ و میش البرز مرکزی است و بین محیط شهری لواسانات و منطقه حفاظت شده قرار گرفته، قوچ‌ها و میش‌هایی مشاهده شده‌اند که با ورود به مناطق شهری از نان خشکی که اهالی به آن‌ها می‌دادند، تغذیه می‌کردند.

وی تصریح کرد: این نکته را باید گوشزد کرد که غذای این گونه‌ها علوفه موجود در مراتع است نه نان خشک بنابراین غذادهی به آن‌ها موجب ابتلای این گونه‌ها به اختلالات گوارشی و مرگ و میر می‌شود.

سالاری افزود: از طرف دیگر این امر باعث می‌شود که این حیوانات جذب مناطق شهری شوند و از این طریق شکارچیان به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند یا حتی با ماشین‌ها تصادف کنند بنابراین انسان‌ها نباید در غذادادن به حیوانات خودسرانه عمل و فکر کنند کار مثبتی انجام می‌دهند.

این متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش تاکید کرد: کشورهای خارجی چون این امر را دخالت در حیات گونه‌های جانوری و حیات وحش تلقی می‌کنند، غذا دادن به حیوانات را جرم انگاشته و افراد را جریمه می‌کنند بنابراین در ایران نیز باید احکام بازدارنده وضع شود.

وی اضافه کرد: مردم تحقیقی انجام نمی‌دهند که جیره غذایی هر حیوان یا پرنده در هر فصل چیست و به چه غذایی نیاز دارد؟ به همین دلیل اغلب برنج‌های باقیمانده در سفره خود یا نان خشک خرد را در اختیار پزندگان قرار می‌دهند این درحالیست که این مواد غذایی بالقوه به دستگاه گوارشی این گونه‌ها آسیب‌ می‌زند.

سالاری در پایان اظهارکرد: وقتی انسان‌ها غذای‌های مانده خود را در کلونی واحدی می‌ریزند، همه پرندگان و حیوانات در یک زمان در آن محوطه جمع می‌شوند. به همین دلیل اگر یکی از آن‌ها بیمار باشد بقیه را نیز بیمار و تلفات زیادی از این طریق ایجاد خواهد کرد.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
4
0
ایشان یکی از افرادی بودن که در زمان حضور در باغ وحش ارم باعث آسیب و ضرر و زیان بسیار زیاد به حیوانات آنجا شدن یکی از ماندگارترین ضررهای ایشان طراحی غیر علمی و غیر اصولی جایگاه هوبره ها بود که منجر به مرگ ۵ عددذذز آنها در دو هفته شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
موضوعی که فرمودید قابل راستی آزمایی و پیگیری کارشناسی هست اما این بحثی که آقای سالاری گفته اند کاملا کارشناسیه.متاسفانه احساسات و هیجانات عاطفی گاهی بر مسائل فنی سایه میندازه و غذا دهی به حیوانات هم چنینه.اگر شب هنگام در جاده های فرعی استان های شمالی رانندگی کرده باشید پرسه زدن های نامتعارف حیوانات وحشی از قبیل شغال رو خواهید دید که منتظر غذا از خودروهای عبوری هستند و این بی هیچ عنوان طبیعی و صحیح نیست و هم برای گونه های حیوانی و هم افراد انسانی خطرسازه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
1
2
احسنت بسیارعلمی بیان کردند.
فرید آرام
|
Canada
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
2
1
این حضرت آقای کارشناس اول یک سفر تشریف ببرن کشور همسایه ببینن که شهرداری های ترکیه چطور حیوانات شهری رو به بهترین نحوی مدیریت میکنن و بهشون غذا رسانی میکنن و اونها رو واکسیناسیون و عقیم سازی هم میکنن. در بسیاری از کشورهای پیشرفته هنگامیکه به دلایل جوی و یا در حالات بلایای طبیعی مشکل ایجاد میشه به حیات وحش غذارسانی میکنن. حرف های اینطور به اصطلاح کارشناسان ممکنه برای افرادی که از اوضاع و احوال جهان خبر ندارن دلیل و مدرک باشه ولی برای افرادی که مطلع هستن فاقد ارزش هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
ترکیه حیات وحشش توسط همین سگ های ولگرد نابود شده . ترکیه به عنوان یک مثال اشتباه برای کنترل سگ ها ولگرد در نظر گرفته می شود .
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
حتی در صورتی که حرف شما صحیح باشه بازم مشکل در بحث مدیریت و کنترل هست...
همون کشورهایی که ذکر میکنید حتی اگر غذارسانی کنن مسئولین و شهرداری ها این کار رو انجام میدن تا کنترل شده باشه نه مردم
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
0
1
واقعیت آن است که برای مدیریت حیوانات شهری ولگرد و همینطور حیوانات حیات وحش بودجه کلان دولتی نیاز است گرفتن حیوانات بیصاحب عقیم کردن و نگه داری آنها هزینه سرسام آوری میخواهد که با این وضع اقتصاد ورشکسته و کسری شدید بودجه امکان پذیر نیست، غذارسانی غیر اصولی هم باعث انفجار جمعیت آنها و چند برابر شدن مشکلات میگردد . این مشکل باید از طریق مجلس و دولت و اختصاص بودجه مناسب حل شود نه سم دادن و کشتار بی رحمانه .
فرید آرام
|
Canada
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
2
0
یک نفر ناشناس اومده زیر کامنت قبلی من نوشته که ترکیه حیات وحشش توسط سگهای ولگرد نابود شده. واقعا یکسری افراد حرفهایی میزنن که مرغ پخته به خنده میفته. از کی حیات وحش تو محیطهای شهری زندگی میکنه که با وجود سگها به خطر بیفته. سگها در طول دهها هزار سال تاریخ بشری توسط انسانها به صورت حیوانهای اهلی و همزیست با جوامع انسانی تبدیل شدن و در داخل یا کنار جوامع انسانی زندگی میکنن جایی که حیات وحش حضور نداره. افراد نا آگاه و بدون درک صحیح علمی فکر میکنن با حذف صورت مساله میتونن مشکل رو حل کنن یک کاغذ کادو با شکل و شمایل علمی دور یکسری حرفهای بی ربط میکشن و تحویل سایر افراد نا آگاه میدن. در ترکیه نه تنها حیات وحش به هیچ عنوان از مدیریت علمی جمعیت شهری و روستایی سگهای بی سرپرست آسیب ندیده بلکه همزیستی مسالمت آمیز و مدیریت شده این حیوانات سلامتی خودشون و جوامع انسانی و سایر عناصر زیست بوم رو با خودش به همراه داشته. شهرداری ها و مردم در ترکیه به سگهای بی سرپرست علاوه بر عقیم سازی و درمان که جلوی زاد و ولد بی رویه اونها رو میگیره و از ابتلا و گسترش بیماریهای خطرناک جلوگیری میکنه به سگها غذا رسانی هم میکنن که طبیعتا سگی که شکمش سیر باشه به موجود دیگه ایی حمله نمیکنه. یکسری افراد اصولا با مساله سگ مشکل اساسی دارن و هرچی بخوای بهشون بفهمونی که سگها موجودات همزیست جوامع انسانی هستن و باید به صورت علمی مدیریت بشن باز هم یکسری حرفهای بی سر و ته و بدون منبع و ماخذ درست از خودشون تولید میکنن و به افراد نا آگاه یا همفکر خودشون تحویل میدن. خیلی خیلی جای تاسف داره.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
نا پخته تر از همه این حرف ها اینه که شما میگین سگ ها به حیات وحش ربطی ندارن!!!
سگ های بلاصاحب خودشون جزئی از حیات وحش هستن و از تخم پرندگان تا جوجه ها و حتی به صورت گروهی به حیوانات شکارچی هم حمله ور میشن...
موضوع وجود یا عدم وجود سگ نیست موضوع رشد بی رویه هست و باید جلوی رشد بی رویه گرفته بشه نا اینه به کل نابودشون کنیم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
0
2
باور نمی کنم .این کارشناس دیپلم هم داشته باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
1
2
به نطر من هر چیز باید به اندازه و سر جای خودش باشه تمامی موجودات این قدرت و به صورت غریزی دارن و میتونن شکم خودشونو سیر کنن و نیازی به مراقبت ندارن سگ و گربه ها زمانی که بفهمن غذا خیلی در دسترس نیست زادو ولدشو نو کم میکنن یا اصلا به طور طبیعی کم میشه .به خدا گربه ها نیاز به غذا رسانی ندارن اینقدر توانمند هستند که از پس شکمون بر بیان تو رو خدا تو کار طبیعت دخالت نکنید .جمعیت گربه ها در کوچه و خیابون زیاد شده اخه چه لزومی داره اینقدر تعذیه بشن زاد و ولد کنن که سلب ارامش کنن از آدم.
Mohammad
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
1
سلام من محمد مبارز اهل افغانستان و ساکن بریتانیا شهر منچستر هستم من و خانمم که تازگی به اینجا امدیم
وقتی میرفتیم طرف کالج خانمم غذا نهار خودش رو انداخت برای کفترها
بلافاصله پلیس امد به مبلغ ۱۲۰ پوند حریمه کرد
آیا برای حمایت از حیوانات می شد جواز گرفت یا خیر لطفا راهنمایی کنید ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
0
0
من هم نظرات موافق و هم نظرات مخالفین را مطالعه کردم ، کلا هر دو چرت و پرت گفته اند ، اونی که روزی رسان است خداست نه انسان ،
جانور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
0
0
خیلی معذرت قاطی بحث علما شدیم.آقا ما تو خونه که تمه آدمیزاد هستیم وقتی بیش از حد به حال خانم خونه دلسوزی میکنیم و در کار خونه کمک میکنیم بعد از چند وقت مشاهده شده آقا بعد از ۱۴ تا ۱۵ ساعت از سر کار اومده دیده که ظرفای کثیف با شوق تمام منتظر ایشون هستن تا شسته بشن و یا غذا که پخته بشه و لباسهایی که شسته بشه و...همینطور خانمی که با فسار زیاد و دلسوزی و نیت کمک به خانواده میره سر کار و برمیگرده کار خونه رو هم میکنه و آقای خونه تا لنگ ظهر میخوابه و فقط وظیفه تولید مثل رو گردن میگیره!!!حالا نگید آدم رو با حیوون یکی میکنه.کلا باید خردمند بود.و دانست که زمانی کمک لازمه و زمانی باید به شکل سنگدلانه ای از کنار بعضی چیزا گذشت .انسان در هر زمینه ای به آموزش نیاز داره.خداوند اولین انسان رو اولین پیامبر هم قرار داد تا نشون بده چقدر انسان در این دنیا نیاز به کمک داره.پس اول یاد بگیریم و از تجربه دیگران بهره ببریم بعد به هم توهین کنیم.و در آخر شما یک گربه در محله خودتون رو زیر نظر بگیرین و اصلا بهش غذا ندید.زندگی خواهد کرد بدون هیچ مشکلی.اونا طوری ساخته شدن که با فراز و فرود طبیعت همانگ میشن و ما نباید دخالت کنیم.
نظر شما
ادامه