کد خبر: ۶۷۸۳۱

 

حکیم مهر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: امسال هفت کانون بیماری نیوکاسل در مزارع پرورش مرغ استان شناسایی شده است که سه مورد آن منجر به معدوم سازی طیور مرغداری ها شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی اکبر دلیرصحرایی» روز چهارشنبه اظهار داشت: امسال شمار کانون های بیماری نیوکاسل در استان به شدت افزایش داشته، این در حالی است که در سال گذشته هیچ کانونی از این بیماری در استان گزارش نشده است.

وی افزود: عدم توجه مرغداران به برنامه مناسب برای واکسیناسیون طیور، وجود نواقص در سالن های مرغداری و سهل انگاری مرغداران در این زمینه از علت های افزایش شمار کانون های بیماری نیوکاسل در واحدهای پرورش مرغ استان است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه شرایط مناسب استان در سال گذشته به لحاظ نبود کانون بیماری نیوکاسل سبب شده تا مرغداران نسبت به به کارگیری اقدامات پیشگیرانه حساسیت کمتری داشته باشند تصریح کرد: برخی مرغداران واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل را به طور کامل انجام نداده اند از این رو شاهد تلف شدن مرغ ها در این سالن ها هستیم.

وی با بیان اینکه امسال ۷۰ هزار قطعه مرغ در سه واحد مرغداری استان معدوم شد و در چهار کانون هم شاهد تلفات بسیار زیاد در حد ۴۰ تا ۵۰ درصد طیور سالن های مرغداری بودیم خاطرنشان کرد: نیوکاسل بیماری تنفسی و گوارشی است که سبب تلفات بسیار در مرغدرای ها می شود از این رو برای مهار و کنترل بیماریهای تنفسی در منطقه، مرغ های آلوده به نیوکاسل به روش اصولی و بهداشتی معدوم می شود.

دلیرصحرایی افزود: معدوم سازی مرغ ها اقدام پیشگیرانه و البته اقتصادی در سالن های مرغداری به شمار می رود و تلاش داریم تا از شیوع نیوکاسل در سایر واحدهای مرغداری استان جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه مرغداران مکلف به واکسیناسیون طیور در سالن های مرغداری هستند گفت: از مرغداران انتظار می رود تا با رعایت اصول قرنطینه و بیوسکوریتی در کنترل بیماریهای تنفسی و ویروسی موثر واقع شوند.

پایش زیستگاه های پرندگان آبزی در استان 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: در این زمینه اقدامات مراقبتی و پایش زیستگاه های پرندگان آبزی و کنارآبزی با رویکرد پیشگیری از بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حال اجرا است و خوشبختانه تاکنون گزارشی از بیماری به دست نرسیده است.

وی افزود: گروه های نظارتی دامپزشکی به همراه کارشناسان حفاظت محیط زیست با حضور در زیستگاه های پرندگان مهاجر به ویژه سدهای شیرین دره در مانه و سملقان، بارزو در شیروان، بیدواز در اسفراین، چندیر و غلامان در شهرستان رازو جرگلان و دیگر سدها و آبگیرها و گشت زنی در حاشیه رودخانه ها، هرگونه تلفات احتمالی پرندگان را مورد رصد و پایش قرار می دهند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: به مردم توصیه می شود از تماس طیور بومی با پرندگان مهاجر و وحشی و نیز از دسترسی پرندگان وحشی به منابع آب و دان طیور خود جلوگیری کنند.

در خراسان شمالی بیش از ۱۰۰ واحد مرغداری وجود دارد.

 
نظر شما
ادامه