کد خبر: ۶۷۹۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

حکیم مهر: رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان راههای پیشگیری از سندروم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت (HHS ) در واحدهای صنعتی طیور را اعلام کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان، «دکتر نرجس افشاری پور» اظهار داشت: بیماری سندروم آب اوردگی پریکارد و هپاتیت ( HHS ) یا آنگارا یک بیماری ویروسی عفونی با تلفات ناگهانی و شدید در ماکیان است و با تجمع مایعات در زیر پرده پریکارد قلب بدون وجود دیلاتاسیون بطن راست و با حضور کانون های نکروتیک فراوان در کبد مشخص می شود عامل بیماری آدنوویروس است میزان ابتلا 10-30 درصد و تلفات روزانه 3-5 درصد است ولی چنانچه با بیماریهای دیگر در گله همزمان شود تلفات تا 80 درصد هم می رسد وی گفت بیماری به صورت عمودی و افقی انتقال می یابد در عمودی بیماری از گله مادر به نتاج انتقال می باید و واکسیناسیون در گله های مادر جهت پیشگیری از این بیماری  درحال انجام است  و جهت پیشگیری از انتقال افقی لازم است مرغداران موارد زیر را به دقت رعایت کنند.

1- قبل از جوجه ریزی لازم است سالن ها و انبار (کف و دیواره های داخل و خارج ) ووسایل مختلف پاکسازی و ضدعفونی شود.

2- واکسیناسیون مطابق الگوی منطقه  در واحد پرورش صورت گیرد.

 3- از رفت و آمد غیر ضروری افراد  و ورود وسایل نقلیه به واحد جلوگیری و در صورت لزوم این امر با رعایت کامل موارد بهداشتی (دوش گرفتن ،پوشیدن لباس کار ،چکمه ،ماسک ،کلاه و دستکش و ضدعفونی کامل وسیله نقلیه شامل چرخها و بدنه) صورت گیرد و کلیه رفت و امدهای افراد و ورود و خروج وسایل نقلیه ثبت شود.

 4- حوضچه ضدعفونی مقابل درب ورودی مزرعه و ورودی سالنها و انبار باید فعال نگه داشته شود و حوضچه های ضدعفونی با عمق کافی و مواد ضدعفونی کننده تازه برای افراد و وسایل نقلیه وجود داشته باشد.

 5- رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب ازمحوطه؛ مهمتراست بنابراین لازم است از آلوده نبودن کلیه ی وسایل،مواد، آب، دان و افرادی که به سالن وارد می شوند اطمینان حاصل شود. لازم است  هنگام ورود به سالن، شستن دستها با آب و صابون، ضد عفونی آنها و تعویض کفش، یا حداقل برس کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی انجام شود و توصیه می شود از کفش و لباس اختصاصی برای هر سالن استفاده شود.

 6- از ورود پرندگان وحشی از جمله کبوتر ،کلاغ به داخل انبار دان و سالن پرورش بایستی خودداری شود.

 7- از رها کردن تلفات در فضای بیرون سالن (اعم از داخل مرغداری یا خارج آن) به نحوی که در دسترس پرندگان وحشی و سایر حیوانات قرار گیرد جدا خودداری شود. لازم است لاشه ی پرندگان پس از جمع آوری در کیسه های پلاستیکی قرارگیرند و به کوره های لاشه سوز یا محل دفن بهداشتی منتقل شوند.

 8- همه ی کارکنان مرغداری لازم است از  ملاقات با کارکنان سایر واحدها خودداری کنند.

 9- از جابجایی دان و نهاده و... بین واحدهای پرورش خودداری شود.

 10- هر گونه تلفات غیر عادی و یا  کاهش مصرف دان و آب  و افزایش تلفات در اسرع وقت (حداکثر 48 ساعت )  به اطلاع اداره دامپزشکی و مسئول فنی واحد رسانده شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
0
4
این به درد بروشور برای نصب توی تابلو اعلانات شورای روستا میخوره!!
ا
نظر شما
ادامه