کد خبر: ۶۸۰۹

حکیم مهر - در دومین سمیناری که در محل سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص توسعه و ترویج تولید و مصرف مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک برگزار شد بر استفاده از این محصول برای بیماران مراکز درمانی توصیه شد.
در این سمینار که  بیش از 150 نفر از مدیران و کارشناسان کشتارگاه های طیور، انجمن های صنفی کشتارگاه ها و بسته بندی گوشت، اتحادیه صنف رستوران داران، اتحادیه  هتل داران، فروشگاه های بزرگ زنجیره ای، تعاونی های مصرف، کارخانجات خوراک طیور و همچنین معاون دادستان عمومی و  انقلاب مشهد،  نمایندگان تعزیرات حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نهاد ها و تشکل های وابسته شرکت داشتند در خصوص راهکارهای  ترویج و توسعه تولید و مصرف مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش مطالبی عنوان شد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان هدف از برگزاری این سمینار را فرهنگ سازی تولید و مصرف محصولات سالم تر برای داشتن جامعه ای سالمتر دانست و اطلاع رسانی به دست اندرکاران کشتار و توزیع مرغ گوشتی استان و توجیه روش کار اجرایی طرح، جهت افزایش تولید مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک را به عنوان دیگر هدف برگزاری این سمینار یاد کرد.
دکتر عطار باشی به تلاش دو ساله استان، به عنوان پیشتاز اجرای طرح در کشور  برای تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک  اشاره نموده و تاکید کرد مشکلات اجرایی طرح در استان مرتفع  گردیده است.

وی از توسعه تولید و مصرف این محصول در استان بعنوان یکی از اولویت های برنامه های دامپزشکی خبر داد و افزود: با تشویق دست اندرکاران تولید، توزیع و عرضه مرغ گوشتی در استان به مشارکت فعال آنها در طرح امیدوار هستیم و بی شک در این راستا خدمات بیشتر و بهتری به زائرین و مجاورین حضرت رضا (ع) در زمینه امنیت غذایی و مصرف محصولات سالم تر و باکیفیت تر ارائه خواهد شد.

دکتر جواد اعلمی معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این سمینار بر ضرورت رعایت موازین بهداشتی، شرعی و اخلاقی در تولید محصولات سالم تر و همچنین حرکت در مسیر اهداف برنامه پنجساله توسعه در زمینه تولید 25 درصد محصولات کشاورزی و دامی در قالب محصولات سالم تر، اشاره کرد.
وی افزود: در کشورهای توسعه یافته، شرایط بسیار سختی برای اطمینان از سلامت فراوده های خام دامی وارداتی از جنبه باقیمانده های داروئی وضع شده است و مقاومت به آنتی بیوتیک ها به عنوان یکی از این نگرانی های جهانی است و از این بابت این مهم به عنوان یکی از دلایل این قوانین سخت گیرانه عنوان شده است که لازم است تولید مرغ گوشتی در کشور در این مسیر قرار گیرد تا قابلیت رقابت در عرصه جهانی را داشته باشد.
در پایان این سمینار، ضمن ارائه مطالب علمی توسط کارشناس اداره کل دامپزشکی استان، میزگردی با حضور مسئولین شرکت کننده در آن، شرکت های صاحب برند مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک استان، کارگاه های بسته بندی و فروشگا ه های عرضه کننده این مرغ در خصوص انتقال تجارب دوساله خود در زمینه تولید و توزیع این محصول برگزار گردید و در پایان معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد و قاضی اینانلو ، طی سخنانی ضمن تاکید بر رعایت حقوق مصرف کنندگان ، عواقب تخلف و تقلب در عرضه فرآورده های خام دامی را بر شمردند.

 

 

نظر شما
ادامه