کد خبر: ۶۸۳۰۶

حکیم مهر: بدون شک، رشد توسعه اقتصادی هر کشوری، منوط به رشد و پیشرفت در بخشهای مختلف بویژه بخش کشاورزی و دامپروری آن کشور می باشد و از آنجا که درصد زیادی از شاغلین بخش کشاورزی بطور مستقیم و غیرمستقیم در فعالیتهای دامپروری مشارکت دارند و بعبارتی درصدی از جمعیت شاغل در روستا، عشایر و نیز جمعیت شهرنشین در فعالیتهای مرتبط با بخش امور دام مشغول می باشند لزوم توجه به این حوزه از جهت استفاده از این ظرفیت بمنظور ارتقای توسعه، اشتغال و معیشت مردم حائز اهمیت ویژه در رشد اقتصادی کشور می باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، سرمایه گذاری اقتصادی در حوزه دامداری و دامپروری بدون محافظت از دام میسر نمی گردد و قطعا یکی از مجموعه هایی که از دیرباز همواره در کنار دامپروران برای حفظ سرمایه دامی و سلامت آنان با اجرای برنامه های گوناگون، به خوبی نقش آفرینی کرده و این سرمایه عظیم را تا به امروز برای کشور حفظ نموده است، دامپزشکی می باشد و اینجاست که نقش خدمات و فعالیت‌ های دامپزشکی بمنظور تضمین اقتصاد پویا و پایدار صنعت دامپروری کشور مشخص می گردد.

تحقق  شعار سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها»  زمانی در این حوزه رخ می دهد که رفع موانع تولید ضمن حفظ تمامیت حقوق تکریم تولید کننده، از خطوط قرمز امنیت و سلامت غذایی اعم از تولید و تولید کننده عبور ننماید و این مهم تنها با نظارت های مستمر بهداشتی دامپزشکی امکانپذیر است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر حسین رشیدی» مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: در شرایط کنونی باید با بکارگیری تمام ظرفیت‌ها در راستای ارتقای خدمات کیفی دامپزشکی و اهداف این حوزه گام برداریم و نظارت های لازم را داشته باشیم.

وی افزود: در صورت آزاد شدن نهاده ها ارتقای کیفیت محصولات دامی ضروری می باشد و تولید کننده می بایست در این زمینه دقت و حساسیت داشته باشد تا شاهد افزایش صادرات این محصولات باشیم.

این مقام مسئول بر لزوم مشورت تولید کننده با متخصصین حوزه های مختف دامپزشکی به جهت پیشرفت صنعت دام و طیور کشور تاکید نمود و خواستار استفاده از ظرفیت بخش دولتی و خصوصی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های دام، طیور و زنبور عسل  شد.

وی لزوم ارتقای کیفیت محصولات دامی را به حداکثر رساندن الزامات بهداشتی در واحد های دام و طیور عنوان کرد و افزود: هدف از این نظارت های بهداشتی ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات دامپزشکی می باشد و این سازمان هر ساله تدابیری جهت فراهم کردن شرایط رسیدگی کمی و کیفی بهتر خدمات جامعه دامپزشکی در دستور کار خود دارد و همواره  تلاش نموده است تا با دقت و حساسیت  به نظارت های بهداشتی بر اماکن دام و طیور پرداخته و در این زمینه سطح نظارت های بهداشتی را تقویت نماید.

دکتر رشیدی در این خصوص افزود: توانسته ایم با گسترش ارتباط با اتحادیه های مختلف خدمات بهداشتی دامپزشکی را در استان توسعه دهیم و شاهد ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات دامپزشکی( ارتقاء بهداشت و سلامت دام، تضمین کیفیت فراورده های خام دامی، ارتقاء کیفیت و بهداشت واحدهای تولیدی، عرضه و خدمات مرتبط با دامپزشکی و ارتقای دسترسی کمی و کیفی به بسته خدمات دامپزشکی) در سال های اخیر باشیم که این مطلب حاکی از تلاش های تخصصی همکاران بخش دولتی و خصوصی در حوزه های مختلف دامپزشکی می باشد.

اقدامات دامپزشکی در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری های دامی

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گزارشی مقایسه ای در خصوص وضعیت بیماری های دام از ابتدای سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارائه کرد و گفت: رشد شناسایی وقوع بیماری های دام، طیور و آبزیان نسبت به سال گذشته، کاهش درصد تلفات ناشی از بیماری های دامی نسبت به جمعیت دامی کشور، کاهش دوره زمانی شناسایی تا مهار بیماری نسبت به سال گذشته، کاهش تعداد کانونهای آلوده نسبت به سال گذشته (کاهش 84 درصدی بیماری تب برفکی در سالجاری نسبت به سال گذشته و ...) از جمله اهم اقدامات اداره کل دامپزشکی استان کرمان در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سالجاری می باشد.

دکتر رشیدی گفت: لازم است نظارت بهداشتی در حوزه دام به گونه ای اعمال شود که سلامت دام را به دنبال داشته باشد که خوشبختانه تمامی توان دامپزشکی استان در این زمینه به کار گرفته شده است که اجرای طرح ساماندهی مدیریت بهداشتی گاوداری ها، اعلام سریع گزارش بیماری های دام و ثبت به موقع گزارش ها، انجام واکسیناسیون بمنظور پیش گیری از بیماری های دام و بیماری های مشترک بین انسان و دام، واگذاری برخی وظایف به بخش خصوصی و استفاده از توان و پتانسیل کلینیسین های دامپزشکی بخش خصوصی به عنوان مسئول فنی بهداشتی واحد های دامداری بدین منظور بوده است.

این مقام مسئول افزود: با اقدامات دامپزشکی همچون واکسیناسیون و بیماریابی طی سالهای گذشته، بیماریهای دام و طیور و همچنین بیماریهای مشترک بین انسان و دام  در این استان کاهش چشمگیری داشته و تحت کنترل درآمده است.

وی از هدفمند نمودن عملیات های دامپزشکی در در این حوزه خبر داد و بیان داشت: هدفمند نمودن عملیات های دامپزشکی و ارتقای کیفیت آنها در نتیجه بررسی های علمی با استفاده از توان علمی موجود در مجموعه دامپزشکی صورت پذیرفته است بطوریکه شاهد ارتقای فعالیت‌های علمی و کارهای تخصصی دامپزشکی در مبحث مبارزه هدفمند با بیماری های دام بوده ایم.

اقدامات دامپزشکی در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی و قرنطینه و امنیت زیستی

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گزارشی مقایسه ای در خصوص وضعیت نظارت های بهداشتی در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارائه کرد و گفت: در سالجاری شاهد ارتقاء وضعیت بهداشتی صنایع وابسته به دام، ارتقاء کیفیت بهداشتی فراورده های خام دامی و کاهش فراورده های ضبط و معدوم شده  نسبت به سال گذشته بوده ایم.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان افزود: با توجه به محدودیتهای پیشگیری از بیماری کووید 19 و همچنین به منظور صرفه جویی در هزینه ها، نظارتها و بازدیدهای بهداشتی در سالجاری بصورت هدفمند انجام پذیرفته است که خوشبختانه افزایش کیفیت نظارتها و اجرای پروتکلهای بهداشتی، موجب شده که فراورده های ضبط و معدوم شده به میزان 11 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد که باعث کاهش موارد معرفی به مراجع قضایی گردیده است. همچنین میزان کشتار دام سبک و سنگین از ابتدای سالجاری بمیزان 55درصد و میزان کشتار طیور 36درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، علاوه بر این اجرای طرح ارتقا کیفیت بهداشتی مرغ و تخم مرغ و شیر خام نیز با انجام نظارتهای بهداشتی و نمونه برداریهای ادواری و اعمال ضوابط و دستورالعملهای مربوط در حال انجام می باشد.

این مقام مسئول بیان کرد: در راستای رشد بهداشت و تضمین کیفیت فراورده های خام دامی افزایش صدور مجوز کد بهداشتی خودروهای حمل فراورده های خام دامی با تفویض اختیار به شبکه های دامپزشکی شهرستانها و اعمال ماده 19 ایین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی در راستای افزایش حمایت از حقوق و مزایای مسئولین فنی بهداشتی و همپنین افزایش بکارگیری مسئولین فنی بهداشتی در صنایع وابسته به دام و مرغداریها با همکاری نظام دامپزشکی و اتحادیه تعاونی مرغداران صورت پذیرفته است.

دکتر رشیدی از استقرار پست های قرنطینه ثابت و آماده باش در استان برای کمک به کنترل تردد دام، طیور و فراورده های دامی، ساماندهی حمل و نقل دام و طیور و فراورده های خام دامی با وسایل نقلیه کد دار و واجد شرایط بهداشتی، ساماندهی و مدیریت حمل و نقل کود مرغی به استان خبر داد و بیان کرد: افزایش درصد صادرات انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور به سایر کشورها در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته صورت پذیرفته است، ضمن اینکه افزایش 30 درصدی تعداد گواهی صادرشده انواع کالاها و محصولات دام و طیور و ... و افزایش 82 درصدی تعداد کد رهگیری صادر شده جهت خودروهای حمل دام و طیور از موارد مهم قابل ذکر در این حوزه در سالجاری می باشد.

اقدامات دامپزشکی در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و آبزیان در واحد های پرورشی

دکتر رشیدی از آنفلوانزای پرندگان به عنوان یکی از بیماریهای مهم حوزه دامپزشکی یاد کرد که اکنون خطر شیوع آن با توجه به فصل  سرما و گزارش کانون هایی در کشورهای همسایه و عبور پرندگان مهاجر از کشور، زیاد می باشد که خوشبختانه با تلاشها و اقدامات انجام شده طی چند سال گذشته و سالجاری موردی از این بیماری در بین طیور استان مشاهده نشده است.

این مقام مسئول از افزایش انجام ممیزی واحدهای طیور در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و بیان کرد: نظارت بر مدیریت بهداشتی سالن های پرورش طیور، ساماندهی واحدهای سایر ماکیان (بوقلمون، کبک، بلدرچین و ...) استان در سالجاری انجام شده است.

وی از آماده سازی بانک اطلاعاتی در خصوص معرفی و شناسایی واحد های طیور و نقاط و مناطق پرخطر از نظر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان خبر داد و بیان کرد: در سالجاری برخورد با موارد زنده فروشی سایر ماکیان و واحدهای غیر مجاز و جلوگیری از جوجه ریزی مجدد اینگونه واحدها و نیز ممانعت از جوجه ریزی واحدهای فاقد شرایط بهداشتی در سطح استان و انجام پیگیری های لازم در این رابطه صورت پذیرفته است.

این مقام مسئول انجام واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی در شهرستان های استان، انجام مراقبت های فعال و غیر فعال در واحد های پرورشی طیور بومی، ارائه برنامه واکسیناسیون علیه بیماری های برونشیت، نیوکاسل و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تشکیل کمیته علمی و تخصصی بیماری های طیور و جلسات آموزشی و توجیهی در خصوص اهمیت امنیت زیستی واحدهای پرورش طیور جهت مرغداران و ذینفعان را از دیگر اقدامات انجام شده در سالجاری اعلام کرد.

این مقام مسئول بیان کرد:  این اداره کل در مبحث آبزیان با برگزاری جلسات و هماهنگی های لازم با مدیریت شیلات استان و انجام اقدامات مربوط در خصوص اخذ پروانه و مجوزهای بهداشتی  مراکز تکثیر و تفریخ ماهیان، ساماندهی این مراکز  را در سطح استان در سالجاری انجام داده است.

اقدامات دامپزشکی در حوزه تشخیص و درمان

دکتر رشیدی از افزایش بازدید از مراکز بخش خصوصی شامل شرکت های پخش استانی دارو و واکسن، درمانگاهها، مراکز درمانی، داروخانه ها و آزمایشگاه های دامپزشکی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: انجام طرح رصد و پایش، تامین تا توزیع داروهای دامپزشکی، انجام راستی آزمایی نهاده ها، ریز مغذی های دامی، مکمل ها و داروهای دامپزشکی و ارزیابی بالینی دارو ها، ضبط داروهای تاریخ منقضی و نیز صدور مجوز توزیع داروهای وارداتی در سالجاری انجام شده است.

وی افزود: در آزمایشگاه منطقه ای و مرکز تشخیص این اداره کل از ابتدای سالجاری طرح های مختلف از جمله دو مرحله طرح ارتقاء کیفیت شیر خام، انجام طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالابهای مجاور استان و انجام طرح کاهش سالمونلوزیس در فارم های مادر و اجداد و نیز پایش بیماری مشمشه به روش تست کمپلمان انجام شده است.

وی اعلام کرد: همکاران در تمامی بخش ها طی حضور در واحدهای دامداری و مرغداری و ارایه خدمات مربوط نسبت به آموزش چهره به چهره دامداران و مرغداران نیز اقدام می نمایند.

دکتر رشیدی اظهار کرد: امید است روز به روز نقش نیروهای این اداره کل در ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه، تامین امنیت غذایی و ... در بین هم استانی های عزیز  خصوصا مقامات عالی استانی، بیشتر تبیین گردد و با آگاهی این مطلب، شاهد بهبود شاخص های سلامت و روحیه مضاعف کارکنان جهت تلاش افزون تر آن ها باشیم.

دکتر رشیدی در پایان از تلاش های شبانه روزی یکایک همکاران، این سربازان گمنام عرصه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی جامعه که در حفظ و حراست از سرمایه دامی استان و در پیشگیری از بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام کوشا می باشند، تشکر و قدردانی  نمود.

 

نظر شما
ادامه