کد خبر: ۶۸۳۵۸
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران:
«قدرت الله محمدی» افزود: برای عقیم‌سازی سگهای بلاصاحب نیازمند دامپزشک هستیم، البته باید به این دامپزشک ها حقوق داده شود که از توان ما خارج است، اما اگر سازمان دامپزشکی پای کار بیاید با این تعداد فارغ التحصیل دارد می تواند کمک کند...

حکیم مهر: مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران بااشاره به صفر شدن گزارش‌مردمی دربار سگ‌های ولگرددر سطح شهر تهران، گفت: در صورت همراهی دستگاه‌های مسئول آمادگی عقیم‌ سازی همه سگ‌های تهران را داریم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر یکی از پرچالش‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران است، که باید با تعامل پویا و با استفاده از رویکردهای نوین علمی به مدیریت، نظارت و پایش تهران بپردازد،چون بسیاری از تصمیم گیری‌های این شرکت بر روی سلامت، محیط زیست و ترافیک شهری تاثیرگذاراست.

حدود سه ماه است که «قدرت الله محمدی» به سمت مدیرعاملی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران منصوب و با گذر از دوره آشنایی با مسئولیت برای بررسی برخی از چالش‌های روز این حوزه از جمله مدیریت سگ‌های ولگرد، برخورد با مشاغل و صنایع آلاینده، ساماندهی کیوسک‌ها و ون کافه و... با وی به گفت و گو پرداختیم.

طبق ماموریت‌های تعریف شده برای شرکت شما، کنترل جمعیت حیوانات شهری و بدون صاحب با حفظ حقوق حیوانات و با تاکید بر فرهنگ حیوان دوستی و اصول محیط زیستی مورد تاکید قرار گرفته است، مدتی است در این کلانشهر مثل دیگر نقاط کشور، ما با معضل سگ‌های ولگرد مواجهیم و مردم از عدم امنیت، احتمال بروز حمله و گازگرفتگی سگ های بلاصاحب نگرانند، برای ساماندهی این شرایط چه کرده‌اید؟

ما در تهران  در حال زنده‌گیری و انتقال سگ‌های ولگرد تهران به مرکز نگهدای سگ‌های بلاصاحب در آرادکوه هستیم، و به حدود 2 هزار سگ ولگرد در این مرکز خدمات رسانی می شود. روال کار هم به این صورت است که علاوه برماشین‌های گشت، اگر شهروندان سگ ولگردی را درسطح شهر مشاهده کردند می توانند با تماس با دو شماره 137 و 1888 و ارائه گزارش با ما تماس پیدا کرده و ماموران ما به سرعت برای انتقال سگ مورد نظر به منطقه مراجعه می کنند. البته در سه ماهه اخیر هیچ مورد گزارشی از سگ های ولگرد از طریق این سامانه‌ها نداشتیم. به نظرم دلیل آن این است که سگ ها در تهران عقیم سازی می شوند و  از میزان درنده‌گی‌شان کاسته شده است.

اما همچنان روزانه خودروی گشت ثابت که عمدتا در حریم تهران در حال فعالیت‌اند، و یک خودروی عقیم‌سازی سیار هم مشغول است و بعد از اینکه سگ‌ها را زنده گیری می‌کنند، و درصورت درخواست حامیان مسئولیتشان را به آنها منتقل می‌‌ کنند، برای مثال الان یک حامی با شهرداری همکاری می‌کند که حدود 200 سگ را نگه‌داری می‌کند.بنابراین شرایط به شکلی  تحت کنترل است که‌ امکان ندارد شهروندان، سگ ولگردی را در سطح شهر ببیند که برای ساماندهی آن کاری انجام نشده باشد.

پس چرا دائما گلایه‌هایی در این زمینه وجود دارد؟

این گلایه ها عمدتا مربوط به مناطقی در حریم شهر تهران است، که به دلائلی که عنوان می‌کنم مدیریت آن با مشکلاتی مواجه است. دلیل مدیریتی این است که شهرستان‌های اطراف تهران برنامه موثر و هماهنگی برای ساماندهی سگ های ولگرد ندارند و کنترل و عقیم سازی‌ها هم عمدتا به درستی انجام نمی‌شود در نتیجه شاهد افزایش جمعیت آنها هستیم.

دلیل دیگر آن، غذادهی دستی به این حیوانات از سوی برخی حامی نماهاست. با وجود اینکه شهرداری تهران برای جلب مشارکت حامیان حیوانات دو مرکز را در غرب و شرق تهران برای برای نگهداری این حیوان درنظر گرفته است اما هنوز از یک مرکز استقبالی نشده است.

بیش از دوباره در روزنامه های سراسری برای سپردن مسئولیت مرکز نگهداری حیوانات سرخه حصار که امکان نگهداری 500 سگ را دارد، فراخوان منتشر شده است،اما هیچکس برای مدیریت ان قدم پیش نداشت است اما روزانه شاهدیم که عده ای برای سگ های ولگرد در روستاهای اطراف منطقه تلو غذا می برند وباعث آزار و اذیت مردم می شوند و همانطور که کارشناسان هم اعلام کرده اند، این روش غذادهی برای حیوانات مضر است. و یکی از علت هایی که تعداد سگ ها زیاد شده همین غذادهی خارج از عرف است.

مرکز غرب تهران چطور؟ آیا با استقبال مواجه نشده است؟

درحال حاضر، مرکز چیتگر با نگهداری حدود 400 سگ در حال فعالیت است است. علاوه بر این قرار است در منطقه 22 درمانگاهی تخصصی برای عقیم سازی و واکسیناسیون و درمان سگ‌ها راه اندازی کنیم. البته در حال حاضر هم اقدامات جدی در زمینه بهداشتی این حیوانات داریم، و به سرعت بعد از زنده ‌گیری به عقیم سازی و پلاک گذاری آنها اقدام می شود.

علاوه بر عقیم‌سازی سگ‌ها واکسیناسیون هم می‌شوند؟

بله، بعد از عقیم سازی، واکسن هاری به سگ تزریق می شود که نشانه آن  پانچ شدن پلاک آنهاست. این واکسن باید سالی یکبار به سگ های تحت کنترل تزریق شود.

نگهداری این تعداد سگ بدون صاحب چقدر برای شهرداری هزینه دارد؟

سالانه نزدیک 20 میلیارد هزینه نگهداری سگ های ولگرد در تهران می شود، که با افزایش بی ضابطه آنها هم این رقم در حال افزایش است.

راه حل‌تان برای مدیریت جمعیت سگ‌ها چیست؟

همه دستگاه‌های مسئول(وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، و دامپزشکی) باید جدی وارد عمل شوند،‌چون آنها ابزارهای قانونی و امکانات و ظرفیت‌هایی در اختیار دارند که شهرداری به آنها دسترسی ندارد.

ما می‌توانیم ظرف 3 ماه کل سگ‌های تهران را عقیم سازی کنیم اما برای اجرای آن نیازمند دامپزشک هستیم، البته باید به این دامپزشک ها حقوق داده شود که از توان ما خارج است، اما اگر سازمان دامپزشکی پای کار بیاید با این تعداد فارغ التحصیل دارد می تواند کمک کند.

 برای مدیریت باید استانداری متولی شود، چون بدون اقدام یکپارچه در شهرستان‌های اطراف امکان موفقیت پایین است. و در قدم‌های بعدی باید برای کل کشور فکری شود. چون در حال حاضر خیلی استان‌ها درگیر مساله سگ‌های ولگرد هستند.

اخیرا فیلمی از افزایش جمعیت موش‌ها در تهران منتشر شد که طی مدت کوتاهی موفق شدید ثابت کنید که فیلم منتشر شده مربوط به سال‌های گذشته است، و در جوابیه اعلام کردید که سموم مورد استفاد برای کنترل جمعیت موش‌ها را تغییر داده‌اید و موثر واقع شده است؟ چرا سموم قبلی موثر نبودند؟

بله، درباره خبری که این موش‌ها منتشر شد ثابت کردیم که این فیلم برای سالهای قبل بوده است.

در حال حاضر 13 پیمانکار در 22 منطقه روزانه در طعمه‌گذاری و مسدود کردن منافذ ورود مو‌ش‌ها هستند و سم‌های استفاده شده امسال پاسخ دهی خوبی داشته و مساله بحرانی در این چند ماهه گذشته نداشتیم و با ازدیاد جمعیت موش‌ها مواجه نشدیم. برای کنترل بهتر نیز در یک مانور 10 روزه  به صورت ویژه سم مرغوب با تایید سازمان حفظ نباتات تهیه و توزیع کردیم.

آیا می‌توان برآورد جمعیتی از موش‌های تهران داشت؟ چون گاهی اخباری در فضای مجازی شنیده می شود که بحران آینده تهران جمعیت بالای موش‌هاست.

نه، برآورد جمعیت موش‌ها امکان پذیر نیست، اما مامورانی که در کانال های فاضلاب، برق و مخابرات تردد دارند از ازدیاد جمعیت آنها گزارشی ارائه نکرده اند.

نکته حائز اهمیت دراین مساله این است که اگر مبارزه با موش‌ها طی 12 ماه سال به صورت منظم با کمک سموم تائید شده انجام شود، جمعیت آنها افزایش نمی‌یابد.

متاسفانه‌ قبلا سهل انگاری‌هایی شده است،  گاهی سموم تقلبی به جای سموم اصل مورد استفاده قرار می گرفته است و ما سعی کردیم با گرفتن تائیدیه شرکت حفظ نباتات از سمومی استفاده کنیم که  کشندگی‌اش بهتر از سموم قبلی باشد.

مسلما اگر کار را رها کنیم موش‌ها به سرعت جمعیت‌شان افزایش می یابد و باید مبارزه 12 ماه باشد.

 

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
1
6
این طرح باید تو کل ایران اجرایی بشه
پاسخ ها
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
سلام.
جناب آقای محمدی پیشنهاد می گردد از واکسن تولید داخل که الان هم موجود است ،برای عقیم سازی استفاده کنید.
هزینه ها را بشدت کاهش می دهد.
سبکرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
دکتر قیصرببگی عزیز مزاح بود یا واقعا پیشنهاد شما فنی ه؟
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
سلام.کاملا فنی است.واکسن هم وجود است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
واکسن خوراکی عقیم کننده جنس نر سالهاست ساخته شده ، تیم دکتر امیرخانی ساختنش روی موش ، جنس نر عقیم می کنه اما روی سگ نمی دونم کار شده یا خیر
کامیاب قیصربیگی
| United States of America |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
این واکسن تزریقی است و یکی از همکاران با تیمش در استان فارس تولید کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
0
6
سازمان دامپزشکی مگر نیرو دارد مجانی می تواند!!!خود شهرداری با بودجه های کلان که دارد دامپزشک گرفته و مشغول این کار کند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
امروز بطور اتفاقی داشتم تعداد نفرات کارکنان ادارات مختلف شهرستانی را مقایسه می کردم که یادم افتاد اخیرا به دلیل کاری که برایم پیش آمده بود به مرکز بهداشت یکی از شهرستان ها مراجعه کرده بودم و حین پیگیری کارم ناخواته شنیدم یکی از کارکنان آن مرکز بهداشت به دیگری می گفت: این اداره 800 نفر پرسنل دارد. در حالیکه در مراجعه به اداره دامپزشکی همان شهرستان متوجه شدم اداره دامپزشکی آن شهرستان حداکثر 25 نیرو (با راننده استیجاری و نیروهای مامور و ... دارد). الان که این خبر را شنیدم یادم افتاد شهرداری تهران فقط خودش بین 70 هزار تا 130 هزار نفر پرسنل دارد و اگر با اداره دامپزشکی شهرستان تهران مقایسه اش کنیم احتمالا نسبت بین یک به هزار الی یک به دو هزارم است. بعد جناب مستطاب می فرمایند توانش را ندارند و دامپزشکی باید پای کار بیاید ...!
جالب اینجاست که طبق قانون تمام مسئولیت کار با شهرداری هاست. تمامش! اگر بودجه ای، نیرویی چیزی باشد همه همه اش را با هم یکجا می گیرند و صدایش را هم در نمی آورند ولی موقع کار که می شود دامپزشکی باید وظایف خودش را ول کند برود دنبال سگ اخته کردن! برای شهرداری محترم...!
دامپزشکی می تواند نهایتا واکسن هاری را تزریق و بر نحوه انجام قرنطینه و نگهداری سگهای ولگرد نظارت کند که البته اگر شهرداری هم نخواهد، خود دامپزشکی جبا و قهرا وارد کار خواهد شد تا وظیفه نظارتی اش را انجام دهد.
اگر به دامپزشک برای انجام عمل کستریشن هم نیاز دارند اول بروند مجوزهای بهداشتی لازم را از سازمان دامپزشکی و مجوزهای اخلاقی را از مراجع مذهبی و ... بگیرند و بعد بیایند فراخوان بدهند تا با افراد و مراکز دارای مجوز بخش خصوصی وارد مذاکره شوند و اقدام لازم را انجام دهند.
ضمنا باید قبل از هر اقدامی مجوز آن را هم از دامپزشکی اخذ کنند مثلا نمی شود سگ را واکسینه و اخته (فقط جنس نر را) کنند و دوباره در محیط شهر و یا حومه آن رها کنند یا اینکه به مراکز پانسیون بدون مجوز بهداشتی تحویل دهند و تازه بدتر از آن بروند دنبال ضایعات گوشت غیر بهداشتی و ... بگردند برای تغذیه کم هزینه آنها.
لطفا مسئولین محترم بیانیه ای در این زمینه صادر کنند پیش از آنکه دوستان وظایف خودشان را به شانه دامپزشکی رها شده تلقی و صحنه را ترک کنند.
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
جناب اتفاقی پس احتمالا به همین دلیل کمبود نیرو است که کلید قرنطینه محصولات خام دامی آلوده وارداتی رو نتونستن. خوب نگه دارند و مرغها از قرنطینه قرار کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
8
1
هزینه ای که باید صرف خیابان سازی وزیبایی شهر بشه چرا باید صرف عقیم سازی سگ بشه؟ همینجوری هم عوارض شهرداری واسه مردم زیاده چه برسه بخواهیم سگ عقیم کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
با بودجه یک روز تهیه و نصب بنرهای یک مناسبت الکی که برای مردم هم ارزشی ندارد، میتوانند کل معضل را حل کنند.
شما از ارقام زیر دست اینها هیچ اطلاعی نداری
دکتر محمد .....
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
4
1
با توجه به این که قبلا طرح انلاف سگهای ولگرد اجرا می شد و جمعیت سگها کنترل شده بود ولی در حال حاضر دیگر طرح انلاف اجرا نمی شود و طرح کنترل سگهای ولگرد که عبارت از زنده گیری،عقیم سازی و رها سازی است تقریبا در اکثر شهرها بدلیل هزینه بالا اجرا نمی شود شاهد افزایس جمعیت سگهای بدون صاحب و یا ولگرد هستیم که یکی از مهمترین خطراتش بیماری هاری است . باید در شهرداری ها ردیف بودجه ای برای این کار مهم ایجاد شود و کار را به پیمانکاران واگذار نمایند ور غیر اینصورت هر روز شاهد افزایش جمعیت سگهای بدون صاحب هستیم و در نتیجه آن افزایش بیماری های منتقله به انسان از قبیل هاری، سالک و ......خواهیم بود.
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
1
7
اینجاست که دامپزشکان سوپر من میشن . ولی وقتی اعتبارات سلامت رو توزیع می کنن ، حواسشون به ساعته کی وقت تموم میشه .واقعا که . سازمان دامپزشکی مفت و مجانی بیاد براتون عقیم کنه . پول دارید اینهمه پروژه بی نتیجه اجرا کنید و بعد سرشو ببندید . پول ندارین به دامپزشک بدید . یه مجوز مطب تو آپارتمان نتونستین بدین وندادین حالا دامپزشک ناجی شد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
3
گفته سازمان دامپزشکی فارغ التحصیل ددارد؟
شاید منظورش دانشکده های دامپزشکی بود؟!
از رزیدنت های جراحی و کلاس های انترنی جراحی میشه استفاده کرد.
برای دانشجویان هم تمرین خیلی خوبی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
1
چون دامپزشکی چجزو مسائل بهداشتی نیست و تو شهر نمی تونه کار کنه، شرمنده اینجا هم نمی تونه بهتون کمکی بکنه.
لازمه خود شهرداری اینجا آستین همت به کمرش بزنه و دستش رو به روی دستش بگیره و اگر خواست کاری انجام بده و وظیفه خودش رو با دیگران تقسیم نکنه.
کمونیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
5
4
تنها راه کنترل کشتار بسته بندی و صادرات به کشور رفیق و دوست چین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
دقیقا
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
5
چرخ را دوباره نباید اختراع کرد، از روش های موفق دیگر کشورها میتوان به راحتی بهره برد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
3
عجب رویی!! میلیاردی عوارض ساخت از هر خانه بعددامپزشکان مجانی!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
1
2
مواظب پاس کاری وظیفه ذاتی شهرداری(ساماندهی سگ بدون صاحب) به دامپزشکی باشیم؛ می خواهند یه هندوانه زیر بغل سازمان دامپزشکی کشور بگذارند تا از شر هزینه ها، خلاص شوند. قانون شفاف و واضح است؛ شهرداری باید دامپزشک استخدام کنه یا با دامپزشکان بخش خصوصی عقد قرارداد داشته باشه یا پول عقیم سازی رو بده ، هر جا که هزینه بری وجود دارد، شهرداری پاس میده به دستگاه های دیگه، جایی که اعتبارات و پول هست خودش میدانداره!! واقعاً که... شهرداریها در تلاشند تا با تغییر یا اصلاح قانون شهرداری ها (ماده ۵۵ ) از مسیولیت ساماندهی سگ های ولگرد شانه خالی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
سازمان دامپزشکی نباید از مسئولیتی که داره شانه خالی کنه
نا شنا س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
0
0
عقیم سازی؟ کی کجا؟
وامسیناسیون؟
اینارو‌کی انجام دادن که ما ندیدبم نمیبینیم
دامپزشکها؟
اگه قرار بود این اتفاقهایی که به دروغ اطلاع ریانی میکنید افتاده باشه که نباید شرایط سگهای بومی و رها این طوری باشه
شما برچه اساسی این امارو دارید
سایت های شهرداری که آمار ورود خروج دروغین دارن؟ که اونجا هم به اصطلاح دامپزشکهای همراه خود شهرداری که به جای نجات جون سگها اونهارو میکشن
با غذا ندادن
با تفکیک نکردن
دیگه همه نیدونیم که شهرداری و هر کسی که کمترین ارتباطی با شهرداری داشته باشه دستش با اونا توی یه کاسه هست برای ازبین بردن این بی پناههای که خالقشون یکی دیگه اس
لطفا دروغ کمتر بگید
کمی وجدان داشته باشید
اینقدر حرف در این مورد زیاد هست که نمیدونم چیا و کدومارو باید بگم
نظر شما
ادامه