کد خبر: ۶۸۴۶۰

حکیم مهر: محققان در اقدامی بدیع توانستند گوشت مرغ را کشت کنند. در این اقدام، ابتدا سلول‌ های زنده از مرغ گرفته شده و پس از انجام مراحل مختلف، تکثیر و در نهایت به گوشتی تبدیل می شوند که از گوشت مرغ طبیعی قابل تشخیص نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، فرآیند تشکیل فیله یا سینه مرغ از یک سلول ساده نبوده و شامل چند مرحله می شود. پس از نمونه برداری عضله از یک گاو یا مرغ زنده، بافت جدا می شود تا سلول های بنیادی آزاد شوند. اینها سلول هایی هستند که می توانند خود را به انواع مختلفی از سلول ها مانند چربی، ماهیچه یا سلول های عصبی تبدیل کنند

همانطور که سلول ها رشد می کنند، آنها توسط چیزی به نام داربست حمایت می شوند که عضلات را کشیده و محتوای پروتئین آنها را افزایش می دهد. در حالی که این روند ادامه دارد، محتوای مواد مغذی مایعی که سلول ها از آن تغذیه می شوند را می توان تغییر داد تا مثلاً میزان چربی اشباع شده کاهش و محتوای چربی غیراشباع افزایش یابد. گفتنی است که این فرآیند هنوز از نظر فناوری بسیار جدید است.

اگرچه محصولات نهایی هنوز در سوپرمارکت ها ظاهر نشده اند، اما ممکن است در چند سال آینده بتوانیم آن ها را در مغازه ها خریداری کنیم.

با این رویکرد، کارخانه‌ های کشت سلول‌ های مرغ یا گوشت گاو، شاید به سرعت جایگزین مزرعه پرورش حیوانات نشوند اما دولت ها باید این حوزه را جدی گرفته و تحقیقات وسیعی در تولید مواد غذایی انجام دهند

به گفته متخصصان، سوال اساسی این است که آیا این شکل بدیع از گوشت، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی میان عامه مردم پذیرفته می شود یا خیر؟ به گزارش سینا،حتی امروزه بسیاری از غذاهایی که می خوریم ممکن است قبل از سرو شدن دوره ای از آزمون و خطاها را پشت سر گذاشته باشند.

به عنوان مثال، سوشی برای چندین دهه پس از معرفی به مردم آمریکا در رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها عرضه نمی شد. ایده خوردن ماهی خام آنقدر برای آمریکایی ها ناپسند بود که برخی از مردم حتی نمی توانستند به آن نگاه کنند، اما امروزه این غذا یک خوراک معمولی و یک غذای لذیذ به حساب می آید

محققان معتقدند که غذاهای حیوانی کشت شده ممکن است برای کسانی که نگران پرورش صنعتی حیواناتی هستند، جذاب باشد. به گزارش سیناپرس، تأثیرات اقلیمی و زیست محیطی در کارگاه های کشت سلولی بسیار کمتر از مزارع پرورش دام و طیور است، هرچند شامل هزینه قابل توجهی برای تامین انرژی می شوند

بر اساس آمار، حدود ۹۹ درصد از حیواناتی که برای غذا استفاده می شوند به عنوان محصولات بالقوه پرورش یافته و شرایطی که در آن پرورش می یابند آنها را مستعد ابتلا به عفونت می کند. یکی از مزایای مهم کشت سلولی برای انسان، توانایی جلوگیری از عفونت ها، به عنوان مثال، سالمونلا و لیستریا است که ممکن است کشنده باشد.

اما پذیرش این شکل جدید منبع پروتئین از نظر روانی، اخلاقی و مذهبی پیچیده است. میزان پذیرش گوشت‌ خواری در گروه‌های مذهبی مانند مسلمانان، یهودیان، هندوها و بودایی‌ها متفاوت است. چراکه بسته به نوع گوشت و اینکه آیا حیوان طبق قانون و دستورات دینی ذبح شده است یا خیر، می تواند متفاوت برداشت شود. بنابراین از آنجایی که این محصولات از سلول های جدا شده از یک حیوان زنده کشت داده می شود، می تواند دچار چالش هایی برای پذیرش عموم شود.
به گزارش سیناپرس، به احتمال خیلی زیاد ظرف چند سال آینده این محصولات را در سوپرمارکت ها خواهیم دید. شاید برداشتن این گام نوین، ارزش آن را داشته باشد که به این موضوع فکر کنیم که آیا همبرگری که می خریم از گوشت کشته شده یک دام تهیه شده و یا نتیجه کشت سلولی در کارخانه است.

شرح کامل این گام بدیع و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers of Nutrition منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

 
نظر شما
ادامه