کد خبر: ۶۸۵۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: طرح استانداردسازی اجباری عسل در مقطعی از زمان در این استان آغاز ولی بطور کامل اجرایی نشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر بهلول تکلوی» روز شنبه اظهارکرد: اجرای این طرح با هدف دستیابی به اهداف تولید عسل مرغوب و اطمینان مشتری در زمان خرید از سالم بودن این محصول کشاورزی ضرورت دارد.

او با اشاره به ضرورت راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مدرن برای تکمیل اجرای طرح استانداردسازی عسل، افزود: در حالی که میانگین برداشت عسل بطور عادی، بدون افزودنی‌های خوراکی و تنها با فعالیت زنبور عسل در برداشت شهد از گل‌ها در هر دوره از یک کندوی عسل هفت کیلوگرم است، هم‌اکنون پرورش‌دهندگان زنبور عسل در این استان از هر کندو ۱۷ تا ۲۰ کیلوگرم عسل برداشت می‌کنند.

وی گفت: برای بهره‌وری بهتر از این محصول تولیدی کشاورزی نیازمند ایجاد صنایع پایین دستی و بسته‌بندی مناسب، فراوری محصول ، استانداردسازی و کنترل کیفی محصول تولیدی هستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل همچنین با اشاره به اهمیت ارزش افزوده محصول عسل استان اردبیل بویژه زمینه‌سازی برای صادارات آن اظهارکرد: با وجود این حجم از تولید عسل سالانه در استان تنها ۳۵۰ تن عسل به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه دامپزشکی از ارکان اصلی تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه است، افزود: ۸۷۵ نوع بیماری مشترک انسان و دام شناسایی و به ثبت رسیده و دامپزشکی برای مقابله با این حجم از بیماری در ۲ بعد سلامت دام و پیشگیری از سرایت بیماری‌های مشترک به جامعه انسانی در خط مقدم مقابل با بیماری‌های مشترک انسان و دام قرار گرفته و اجرای طرح واکسیناسیون دام سبک و سنگین رایگان موجود در تمام شهرستان‌های استان امسال اجرا کرده است.

وی با اشاره به پایین بودن اعتبارات سالانه دامپزشکی استان اردبیل در مقابل این حجم کاری از کسب رتبه ۲۴ کشور از لحاظ سطح اعتبارات آن در سال جاری خبر داد و بر ضرورت اهمیت و حساسیت دامپزشکی در تامین سلامت و تضمین امنیت غذایی جامعه تاکید کرد.

دکتر تکلوی به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در زمینه صنعت دام و طیور اشاره کرد و حمایت‌های لازم از سوی فرمانداری‌ها در افزایش اعتبارات استانی سالانه را عامل ارتقای سطح خدمات ارائه شده به فعالان و تلاشگران صنت دام و طیور در استان ذکرکرد.

سالانه بطور میانگین بیش از هفت هزار تن عسل در استان اردبیل تولید می‌شود ، عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل کشور و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌ها بویژه در دامنه‌های سبلان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
0
0
چون استاندارد ملی اجباری نیست بلکه اختیاریه و تشویقی .............
نظر شما
ادامه