کد خبر: ۶۸۶۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل از قاچاق شتر به کشورهای همسایه با قیمت نازل ۲۰ میلیون تومان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «نوبخت اژدری» ظهر سه‌شنبه در همایش صیانت از شتر دوکوهانه در اردبیل اظهار کرد: هر چند این شترها توسط دلالان به کشور ترکیه و کشورهای عربی منطقه با نرخ ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قاچاق می‌شود اما آنچه که آزاردهنده است، قاچاق بچه شترهاست که با قیمت پایین‌تر به دست دلالان به کشورهای برده می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان اردبیل در صنعت شترداری سرمایه‌گذاری خوبی به رغم استعدادهای مناسب انجام نشده است، تصریح کرد: ۴۴ درصد اراضی استان اردبیل کشاورزی اعم از زراعی، باغی و مرتعی است که بهتر از این می‌توان از این ظرفیت در جهت تقویت صنعت شترداری و دامداری استفاده کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ما سالانه تولید ۴۰۰ هزار تن محصولات متنوع دامی را داریم که ۵۰ درصد این تولیدات مازاد بر نیاز مصرف استان است و ما تأمین‌کننده نیاز سایر استان‌ها هستیم.

اژدری افزود: به رغم خشکسالی ما در تأمین اقلام علوفه‌ای مازاد بر نیاز استان تولید داشتیم به طوری که به ۸ استان کشور علوفه‌های مازاد را نیز صادر کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در استان اردبیل بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید علوفه داریم که بخشی از آن به عنوان مازاد به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

اژدری فعالیت ۶۶ هزار نفر بهره‌بردار را در صنعت دامپروری استان یادآور شد و اضافه کرد: ۳ هزار شتر در استان اردبیل در دهه‌های گذشته شناسایی شده بود که این رقم به دلیل بی‌برنامگی‌ها به کمتر از ۴۰۰ نفر رسیده و ما به شدت نیازمند توسعه صنعت شترداری در استان هستیم.

وی بیان کرد: آمار جمعیتی شتر دوکوهانه روز به روز در حال کاهش است و این نشان از انقراض نسل شتر است که نباید اجازه دهیم به زیر ۱۰۰ نفر برسد چرا که در آن مقطع باید انقراض نسل شتر را در این استان اعلام کنیم.

اژدری به فعالیت ۲ ایستگاه نصرآباد مشگین و ایستگاه جعفرآباد مغان را در حمایت از توسعه و تقویت شتر دوکوهانه یادآور شد و ادامه داد: امیدواریم با حمایت‌های همه‌جانبه جلوی انقراض نسل شتر گرفته شده و نیاز استان به شتر نر مولد نیز تأمین شود.

وی عوامل تهدیدکننده را در این بخش یادآور شد و اظهار کرد: تغییر شیوه زندگی، تصادفات جاده‌ای، قاچاق شتر به کشورهای همسایه و همچنین فقدان قوانین حمایتی در این بخش به ویژه صادر نشدن پروانه چرا برای شتر از جمله تنگناها و عوامل تهدیدکننده در این بخش است.

اژدری ضرورت شکل‌گیری شرکت تعاونی شترداران و حمایت از تولیدات این بخش را ضروری اعلام کرد و گفت: نبود دامپزشک متخصص در این زمینه یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده است که باید دقت لازم را در این زمینه انجام داد.

وی توجه به عامل آمیختگی در تداوم نسل شتر و صادرات محصولات متنوع این بخش را یادآور شد و تصریح کرد: در مدیریت تغذیه و اصلاح نژاد نیز باید اقدامات مؤثری را انجام بدهیم تا ضعف و کاستی‌ها برطرف شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: آموزش مأموران تلقیح مصنوعی و پوشش بیمه‌ای شترداران نیز از دیگر عوامل حمایتی در این بخش است که می‌تواند به تکثیر و توسعه شتر در استان به ویژه شتر دوکوهانه کمک کند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
0
0
من و دوستان رو کسی نمبینه، ما دامپزشک های هستیم در درمان و مدیریت بیمارها و پرورش شترا، توانا هستیم، اما همه بدنبال اعضای هیت علمی ها هستند، ما و عشایر دیگر توانمان نمانده از این همه بی مهری، کل حاشیه جنوب ایران و فلات مرکزی نادیده شوند.
نظر شما
ادامه