کد خبر: ۶۸۸۶۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
مدیرکل جدید دامپزشکی استان تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمد حبیبی» اظهار داشت: من پیش از این هر جای دیگری که بودم، تا آنجا که توانستم فعالیت کردم و کوتاهی نکردم. الان می‌توانم بگویم که حداقل از نظر وجدان خودم راضی هستم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند روز پیش و طی حکمی از طرف رئیس سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر محمد حبیبی» به عنوان سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تهران منصوب شد. این انتصاب بهانه‌ای شد تا به سراغ او برویم و دقایقی را به گفت‌وگو بنشینیم.

دکتر حبیبی معتقد است که استان تهران یک ویژگی بسیار خاص دارد و آن این است که به‌عنوان الگو برای سایر استان‌هاست: «تهران پیشانی کشور بوده و در حوزه‌های مختلف همه نگاه‌ها به این استان است. نظارت‌ها و فعالیت‌هایی که در حوزه دامپزشکی انجام می‌شود، استان تهران را به‌عنوان یک الگو برای سایر استان‌ها مطرح کرده است.»

وی در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «ایده‌ای که بنده همواره در ذهن داشتم، چه الان که در استان تهران هستم یا زمانی که جای دیگری مشغول به کار بودم این بوده که ما نیازی به حضور ارباب رجوع برای انجام کارها و وظایف خود نداشته باشیم. به هر جهت به نظر من حضور ارباب رجوع برای یک مجموعه اداری که باید در انجام کارهای خود عدالت را رعایت کند، مضر است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال ۷۰ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هستم.

حکیم مهر: چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

واقعیت این است که من با رتبه ۱۱۰۰ به رشته دامپزشکی آمدم. شاید با آن رتبه‌ای که داشتم، در رشته‌های بهتر از جمله رشته داروسازی دانشگاه تهران قبول می‌شدم، اما من رشته داروسازی را بعد از دامپزشکی انتخاب کرده بودم.

حکیم مهر: پس اولویت شما دامپزشکی بوده است؟

به هر جهت و به هر دلیل، قسمت من تحصیل در رشته دامپزشکی شد و از زمانی که به رشته دامپزشکی آمدم، واقعا عرق این رشته را دارم و برای حرفه و شغل خود احترام خاصی قائل هستم. هر جا هم که بودم سعی کردم آن جایگاه شغلی و رشته خود را حفظ کنم و در سطح جامعه، هیچ‌وقت از اینکه دامپزشک هستم، خجالت نکشیدم. کمااینکه در حوزه دامپزشکی کارهای خوب و مفید زیادی می‌توان انجام داد. در حال حاضر شناخت خوبی در حوزه‌های گوناگون از دامپزشکی وجود دارد. شاید در سال ۷۰ که من وارد دانشگاه شدم، استاد و اطرافیان می‌گفتند که شناخت زیادی از حوزه دامپزشکی وجود ندارد، اما در حال حاضر خوشبختانه این اتفاق برعکس شده و شناخت خوبی از حوزه دامپزشکی وجود دارد و نقش دامپزشکی مشخص است.

حکیم مهر: جایگاه امروز رشته دامپزشکی از نظر شما کجاست؟

از نظر من خیلی از برنامه‌های ملی و بین‌المللی، بدون حضور سازمان دامپزشکی هیچ جایگاهی ندارد. به عنوان مثال یکی از مواردی که همین امروز هم راجع به آن جلسه داشتیم و قرار بود همکاران حوزه مجمع تشخیص در بحث کمیته ملی مقاومت میکروبی شرکت کنند. در حال حاضر در سطح بین‌المللی مقاومت میکروبی و مقابله با آن بدون حضور سازمان دامپزشکی اصلا معنی ندارد.

 WHO می‌گوید که یک پای مقابله با مقاومت میکروبی، بحث دامپزشکی است. در بحث پیشگیری از بیماری‌های زئونوز که غیر از دامپزشکی هیچ جای دیگری ورود نمی‌کند. در بحث بهداشت عمومی نیز الان نقش دامپزشکی شفاف و مشخص است. یعنی در جلسات اداری، در سطح شهرستان، استان و سازمان، در تمام سلسله مراتب اداری دامپزشکی جایگاه خود را پیدا کرده است.

من پیش از این هر جای دیگری که بودم، تا آنجا که توانستم فعالیت کردم و کوتاهی نکردم. الان می‌توانم بگویم که حداقل از نظر وجدان خودم راضی هستم و هر جا که قرار گرفتم و کار کردم، چه در حوزه کارشناسی و چه پست و مدیریت میانی و پایه، در هیچ جایی در حوزه وظایف خود کوتاهی نکردم و با عشق و علاقه وظایف خود را انجام دادم و از این بابت خوشحال هستم.

حکیم مهر: شما اخیرا به‌عنوان مدیرکل دامپزشکی استان تهران انتخاب شده‌اید. شرایط استان تهران متفاوت از سایر نقاط کشور بوده و به نوعی ویترین به حساب می‌آید. مهمترین اولویت‌های شما چیست؟

به هر جهت استان تهران یک ویژگی بسیار خاص دارد و آن این است که به‌عنوان الگو برای سایر استان‌هاست. در واقع پیشانی کشور بوده و در حوزه‌های مختلف همه نگاه‌ها به استان تهران است. نظارت‌ها و فعالیت‌هایی که در حوزه دامپزشکی انجام می‌شود، استان تهران را به‌عنوان یک الگو برای سایر استان‌ها مطرح کرده است. تقریبا می‌توان گفت که یک سر تمام فعالیت‌های اقتصادی کشور به تهران برمی‌گردد. لذا در حوزه دامپزشکی نیز یک قسمت از کار به استان تهران برمی‌گردد و این مسئولیت اداره کل دامپزشکی را بسیار سنگین کرده است. در این مدت کوتاهی که من مسئولیت گرفته‌ام، می‌بینم که بچه‌ها به شکل شبانه‌روزی زحمت می‌کشند و من به نوبه خودم از آنها تشکر می‌کنم.

با این حساسیتی که برای استان تهران عرض کردم، به نظر من دو اولویت باید در دستور کار باشد؛ اولویت اول فرایندسازی کردن کارها، اصلاح فرایندها، تسهیل کار ارباب رجوع و تسهیل انجام آن به صورتی است که چیزی از نظارت‌های ما کم نشود اما حداقل فرایندها شفاف شود. بتوانیم فرایندها را الکترونیکی کرده و از حضور ارباب رجوع در این مجموعه جلوگیری کنیم و نیازی به حضور ارباب رجوع نباشد. ایده‌ای که بنده همواره در ذهن داشتم، چه الان که در استان تهران هستم یا زمانی که جای دیگری مشغول به کار بودم این بوده که ما نیازی به حضور ارباب رجوع برای انجام کارها و وظایف خود نداشته باشیم. به هر جهت به نظر من حضور ارباب رجوع برای یک مجموعه اداری که باید در انجام کارهای خود عدالت را رعایت کند، مضر است. بنابراین اولویت اول ما در بحث اصلاح فرایندها، شفاف‌سازی و الکترویکی کردن فرایندها و کارهاست که نیاز به حضور ارباب رجوع حداقل برای بحث‌های صدور مجوزها یا پروانه‌ها نباشد.

حکیم مهر: آیا زیرساخت‌ها برای نیل به این هدف وجود دارد؟

زیرساخت‌ها تا حدودی فراهم است. سازمان دامپزشکی یک سری سامانه‌ها دارد که در حال بهره‌برداری از آنها هستیم و الان هم مجوزهای ما از طریق سامانه‌ها صادر می‌‌شود. یعنی ما مجوز فیزیکی نداریم و همه آن از سامانه است. اطلاعات در سامانه بارگزاری و پروانه‌ها در سامانه صادر می‌شود. بنابراین به نظر من در حال حاضر زیرساخت آماده است و شاید نیاز به یک تغییر کوچک باشد که ارباب رجوع بتواند از منزل و محل کار هم دسترسی پیدا کند. فقط باید یک بازتعریف روی سامانه‌ها انجام شود و به نظرم زیرساخت آن برای ۸۰ درصد فرایندها وجود دارد و امیدواریم که این اتفاقات بیفتد.

حکیم مهر: به اولویت اول اشاره کردید. اولویت بعدی چیست؟

اولویت دوم استفاده بهینه از نیروها و به کارگیری تمام توان نیروهای فنی مستقر در اداره کل است. اداره کل دامپزشکی استان تهران نیروهای بسیار خوبی دارد که در حوزه‌های مختلف توانمند هستند اما نیاز است که یک برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از این افراد متخصص و کارشناس شود. این دو اولویت در کنار مباحث مالی پیگیری آن در حوزه سازمان‌های برنامه و بودجه است، از اولویت‌هایی است که در کنار اقدامات فنی باید انجام شود.

حکیم مهر: برنامه‌های شما برای کنترل بیماری‌های مختلف ازجمله بروسلوز، هاری و بیماری‌های طیور چیست؟

در بحث مبارزه با بیماری‌ها اتفاقا به همکاران گفتم که در هفته آینده یک کمیته فنی خواهیم داشت و بر اساس ظرفیت‌هایی که در اداره کل استان موجود است، باید پروژه‌های فنی را داشته باشیم. به این معنا که برای هر بیماری یک پروژه را تعریف کنیم و براساس آن ظرفیتی که در استان وجود دارد، برنامه شناسایی، پیشگیری و درمان و یک برنامه برای هر کدام از این بیماری‌هایی که ذکر کردید، براساس ظرفیت دامی استان طراحی و اجرا کنیم.

حکیم مهر: پست‌های خالی اداره کل دامپزشکی استان تهران چه تعداد است و چه برنامه‌ای برای جبران آن دارید؟

به نظر من در کل کشور بسیاری از پست‌های فنی دامپزشکی خالی و فاقد نیروست. به هر جهت اگر قصد داریم وظایف خود را به خوبی انجام دهیم، باید از ظرفیت ریاست جدید سازمان و توانمندی ایشان برای جذب نیرو استفاده کنیم. در حال حاضر از حدود ۴۰۰ پست سازمانی تعریف شده در اداره کل دامپزشکی استان تهران، حدود ۱۳۰ پست معادل تقریبی ۳۰ درصد آن خالی است که باید فکری برای آن بکنیم. کمااینکه شرح وظایفی که برای اداره کل تعریف شده، براساس پست‌ها است. قطعا اگر یک جایی پست ما خالی بماند، اختلال ایجاد شده و زحمت همکاران ما در سایر پست‌ها بیشتر می‌شود. مثلا به جای اینکه یک نفر ۸ ساعت کار کند باید ۱۰ ساعت کار کند. چون وقتی پستی ایجاد شده، حتما برای آن کاری تعریف شده است. لذا حتما باید پیگیری‌های لازم برای تکمیل پست‌ها و ظرفیت‌ها انجام شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۳
ورودی 89 سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
5
8
"باید از ظرفیت ریاست جدید سازمان و توانمندی ایشان برای جذب نیرو استفاده کنیم. "

سال 89 قرار بود سازمان 3000 نفر نیرو جذب کنه که بخاطر اختلافی که بین دوبال دامپزشکی بود به 300 نفر کاهش پیدا کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
6
16
اداره کل دامپزشگی استان تهران یکی از بهترین جاهایی که در اون کار کردم و همکار بودن با جمعی از بهترین های حرفه دامپزشکی در کشور فرصت بی نظیری برای یادگیری و رشد در اختیار من گذاشت ، انسانهایی که بدون چشمداشت روز و سب برای مردمشون و کشورشون کار کردند و عاقبت به خیر شدند

آقای دکنر محمد حبیبی اگر بتونی آدمهای واقعی که کار میکنند رو پیدا کنی و بها بدی مثل تمان اون جاهای قبلی که کار کردی و موفق شدی اینجا هم موفق میشی

حقیقتا عاقبت بخیری و احساس لذت درونی بزرگترین دستاورد زندگی میتونه باشه اینکه تو یه جمعی بوده باشی و از یادآوری باهم بودن و تلاش دسته جمعی خوشحال باشی ، این اسامی بهترین های دوره خودشون بودند و نقش مهمی رو تو ارتقاء بهداشت مردم تهران داشتند و دارند

دکتر محمد رضا حزبئی ، نادعلی مطلبی ، دکتر یوسف بهیار ، دکتر سعید انتظاری ، دکتر سعید کرمی ،دکتر فرانک رودحله ، دکتر سید علی غفوری ، دکتر داوود امان الهی ، دکتر وحید صالحی ، دکتر محمود متمنی ، دکتر جمیله سیرتی ، دکتر افسانه امیریه ، روح ا... کامیابی ، دکتر سرلک گودرزی (آخر ما نفهمیدیم خان تو بودی یا مسعود حجتی) ، عباس مدنی ، حیبب کهدویی ، وحید تاتاری ، دکنر داوود بیابانی ، دکتر زهرا جهانی ، دکاتیر برادران رفیعی ، علیرضا بهتر ، سعید حبیبی ، اکبر باهری ، خانم شمس ، یوسف بذری ، غلامی ، اسدی ، یوسف ماهر خامنه ، معصومه پوردهقان ، وحیده حیدر زاده ، خانم کاهه ، دکتر مسعود خان خجتی ، دکتر عبدالرحیم ذوقی هر جا هستید در آرامش باشید
ناشناس
|
Seychelles
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
13
30
جناب آقای دکتر محمد خان حبیبی
هیچ وقت وارد دار و دسته سیاسی و گروهی نشد و از ابتدای دانشجویی تا الان خدمتگزاری به مردمش و حرفه اش داشته و علت اینکه تو رفتن و آمدن روسای مختلف سازمان بر صدر نشسته و قدر دیده همینه امیدواریم همین بینش دکتر حبیبی همه جای سازمان حاکم بشه برات آرزوی موفقیت داریم مرد خوشنام و آرام سازمان دامپزشکی ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
10
23
درود بر شما. تعدادی افراد سودجو در اداره کل تهران هستند که باحضور دکتر حبیبی احساس خطر میکنند. و هم اینها هستند که منفی میدهند
دکترجان موفق باشید این افراد را از نزدیک خود کنار بزنید تا همکاران صمیمی و درستکار مشخص شوند که همگی فعلا کارشناس اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
شوخی میکنی برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
نه برادر متاسفانه شوخی درکار نیست.
اما یک درد بی درمانی هم هست که تیشه زده به شرف و انسانیت برخی همکاران!!!
نه فقط استان تهران. نه!
کاش می شد... با مثال زدن هم حرف زد.
میوه ها را سورت می کنند تا هریک به بهترین نحو خودش استفاده شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
0
6
آقای دکتر حبیبی بزرگوار خسته نباشید. لطفا اضافه کار و ماموریت روسای ادارات و معاونین را که دیروز واریز شد بررسی نمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
1
24
هیچ وقت از اینکه دامپزشک هستم خجالت نکشیدم، !!!!!
........
از میان صحبتهای ایشان، چرا این جمله را تیتر کردید،
مگر دامپزشک بودن خجالت دارد، هرچند که منظور ایشان هم همین بوده است، ولی انتخاب این جمله خودش وهن آمیز است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
رشته دامپزشکی خجالت نداره، فقط کاری می کنه که آدم خجالت زده و شرمنده می شه! درآمدهای مسخره مسئول فنی یا حقوق های کارگری بخش خصوصی و بیکاری های طولانی.
کاشف حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
3
1
نمیدونم منظور از الگو بودن اداره کل تهران چیه؟!!

حداقل میدونم مجموعه دامپزشکی استانی مثل اصفهان خیلی حرف برای گفتن داره و در خیلی زمینه ها سرآمد هست،
هر چند طی سالیان اخیر متاسفانه برخی مدیریت های نادرست و ضعیف مانع رسیدن اون به جایگاه واقع خودش شده...!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
برادر گرامی ، اگه با مدیرکل اصفهان مشکل داری ، چرا در لفافه میگی
روح اله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
3
6
جناب آقای دکتر محمدحبیبی باسابقه ی سالها مدیریت ، یکی ازسالمترین مدیران دامپزشکی است وبرای ایشان آرزوی موفقیت وکامیابی داریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
0
0
جناب آقای دکتر به استحضار میرساند سال هفتاد که جنابعالی وارد دانشگاه شدید بنده رئیس اداره شهرستان بودم تا وقتی مدیر کل و ریاست داشته باشی به شغلت افتخار کن ولی وقتی کارشناس شدی آن وقت متوجه خواهی شد که انتخاب رشته ات زیاد درست نبوده است
القاصی المهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
0
0
دکتر حبیبی فردی بذله گوست که گاهاً قیافه ش جدی میشه. آدم بسیار خوبی است ولی هنوز خام است.
نظر شما
ادامه