کد خبر: ۶۸۹۰۱

حکیم مهر: طی یک ماه گذشته دو مورد مثبت هاری گاو در یک دامداری واقع در روستای سیرزار توابع شهر طرقبه مشاهده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی بینالود، «دکتر قدرتی» رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز گفت: پیرو گزارش تلفنی کلینیسین بخش خصوصی مبنی بر بروز علایم مشکوک به هاری در یک گاوداری سنتی در روستای سیرزار، همکاران سریعا به محل اعزام و وضعیت گاو بیمار بررسی و دستور به قرنطینه کامل گاوداری داده شد، که طی روز بعد و در پی تلف شدن گاو، نمونه برداری از مغز انجام و جهت بررسی هاری به آزمایشگاه ارسال گردید.

وی افزود: کارشناسان ما به صورت روزانه از محل بازدید و دیگر گاوهای موجود از جهت بیماری کنترل می شدند که متأسفانه دو رأس گاو جدید پس از علامت دار شدن تلف شدند و نمونه برداری از این دو رأس نیز صورت گرفت و نتیجه تست هاری مثبت اعلام شد.

دکتر علیرضا قدرتی در این خصوص هشدار داد و گفت: هاری یک بیماری حاد و کشنده ویروسی سیستم مرکزی است که انسان و سایر حیوانات خون‌گرم پستاندار بطور تصادفی و غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می‌شوند و متأسفانه با افزایش جمعیت سگ های ولگرد در منطقه، شاهد افزایش بیماری هاری نیز در سال جاری بودیم.

وی با بیان این که سگ و حیوانات وحشی نقش زیادی در انتقال این ویروس دارد، اضافه کرد: اگر اقدامی جدی و اصولی برای جمع‌آوری و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد انجام نشود، هر روز پیشگیری و مقابله با حیوان‌گزیدگی مشکل‌تر و کنترل بیماری هاری دشوارتر می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی با اشاره به توصیه‌های پیشگیری و کنترل حیوان گزیدگی و بیماری هاری گفت: شهروندان از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد و بدون صاحب، آزار و اذیت و نزدیک شدن  و غذادهی به حیوانات پرهیز و در صورت بروز گزش و یا تماس با حیوانات که منجر به مجروح شدن و یا خراش پوستی گردید، بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند و در صورت نگهداری سگ و گربه، نسبت به واکسینه کردن سالانه آن ها اقدام نمایند.

 

نظر شما
ادامه