کد خبر: ۶۸۹۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

حکیم مهر: معاون امور عمرانی فرمانداری بندرانزلی از مشاهده ۲ مورد بیماری هاری در سگهای این شهرستان خبرداد و گفت: مورد نخست یک سگ خانگی در روستای سنگاچین و مورد بعدی سگی بلاصاحب بود که توسط انجمن های حامی حیوانات گزارش و به صورت کاملاً بهداشتی دفن شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «بابک شکوهی راد» گفت: موارد ابتلا در کسانی که با این حیوان در تماس بودند دیده نشده است اما به دلیل مشاهده بیماری در شهرستان صاحبان حیوانات خانگی و انجمن های حامی باید احتیاط لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی از افرادی که با این حیوانات در تماس هستند خواست با مطالعه علائم هاری موارد مشکوک را به شهرداری و شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند و خود  شخصا اقدام به گرفتن حیوان به منظور درمان آن نکنند.

رئیس شبکه دامپزشکی انزلی نیز گفت: ۲ کانون هاری در شهرستان یکی در جزیره طالقانی (در قسمت شرقی) و دیگری در روستای کپورچال (در قسمت غربی )‌ شناسایی شد و نمونه برداری از این حیوانات که تلف شده بودند انجام شد.

سید مهدی موسوی اظهار داشت: بیماری هاری این ۲ سگ تایید و واکسیناسیون افرادی که با این حیوانات در تماس بودند انجام و به شبکه بهداشت معرفی شدند. براساس ضوابط و دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور از محل و کانون مشاهده بیماری عملیات واکسیناسیون تا شعاع سه کیلومتر ادامه دارد.

وی از کسانی که در شهرستان انزلی از حیوانات خانگی در منازل نگهداری می کنند تقاضا کرد: با مراجعه به دامپزشکی شهرستان واکسن هاری را به حیوانات خانگی خود تزریق کنند .

موسوی با تاکید بر مقوله اطلاع رسانی در زمینه بیماری هاری خاطر نشان کرد : در رایزنی با آموزش و پرورش در تلاشیم اطلاعات لازم در مورد علائم  و نشانه های این بیماری در اختیار دانش آموزان  قرار گیرد تا اگر از حیوانات خانگی در منازل نگهداری می کنند الزامات آنرا رعایت کنند.

آخرین بار در سال ۹۹ سه مورد بیماری هاری در شهرستان بندرانزلی مشاهده شده است.

هاری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است که تمام پستانداران را مبتلا می‌کند و با ایجاد انسفالومیلیت در همه پستانداران خونگرم از جمله انسان موجب مرگ بیمار می‌گردد. عامل بیماری هاری، نوعی ویروس  RNA دار این این ویروس پس از گازگرفتگی از طریق بزاق حیوان هار به انسان یا حیوان منتقل شده و تمایل دارد به سیستم عصبی مرکزی حمله کند.

در بیماری هاری به دوره بین گاز گرفتگی و شروع علائم، دوره کمون یا نهفتگی گفته می شود. معمولاً ۴ تا ۱۲ هفته طول می کشد تا پس از آلوده شدن فرد، علائم هاری در او ظاهر شود. با این حال، دوره کمون می تواند از چند روز تا شش سال هم باشد.

شروع اولیه هاری با علائم شبیه آنفلوانزا شروع می شود، که شامل تب، ضعف عضلانی، مور مور شدن، همچنین ممکن است در محل گاز گرفتگی احساس سوزش کنید .

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
2
1
نمونه برداری از سگ ولگرد هم جز دستورالعمل دامپزشکی?
تکمیل مشخصات و سابقه سگ و نام صاحب سگ در فرم ارسال نمونه الزامی نیس؟
نظر شما
ادامه