کد خبر: ۶۸۹۹۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در امور تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر هدایت حسینی» افزود: از ریاست محترم سازمان دامپزشکی هم که توجه ویژه به افزایش نفوذ علم در برنامه‌ها، سیاست‌ها و انجام فعالیت‌های سازمان دامپزشکی دارند تشکر می‌کنم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: طی روزهای پایانی سال گذشته، «دکتر سیدمحمد آقامیری» در حکمی «دکتر سید هدایت حسینی» را به‌عنوان مشاور معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در امور تحقیقات و فناوری منصوب کرد. این انتصاب بهانه‌ای شد تا به سراغ دکتر حسینی برویم و دقایقی را با وی به گفت‌وگو بپردازیم.

وی در گفت‌وگو با حکیم مهر معتقد است که دامپزشکی یکی از رشته‌های مرتبط با طب و از نوع طب دامی است، در نتیجه از آنجا که در وزارت بهداشت نیز انواع طب ازجمله طب پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و... تدریس می‌شود، پس سنخیت دامپزشکی از نظر آموزشی به رشته‌های طبی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی تدریس می‌شود، نزدیک‌تر است: «از طرف دیگر شاید دامپزشکی در وزارت علوم، یکی از رشته‌های بسیار شاخص و از بهترین رشته‌هاست. لذا این یونیک بودن دکترای دامپزشکی در وزارت علوم و اینکه دکترای پیوسته است نیز یکی از مزایای وزارت علوم برای دامپزشکی است.»

به گفته «دکتر هدایت حسینی» یکی از برنامه‌‌های سازمان دامپزشکی این است که یک مقدار برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های اجرایی در سلامت انسان و دام را مستند بر شواهد کنیم و این نیازمند انجام تحقیقات بومی است.

حکیم مهر: آقای دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید و چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

بنده ورودی سال ۷۱ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و می‌توانم ادعا کنم یکی از افرادی هستم که با علاقه وارد رشته دامپزشکی شدم. آن زمان که ما درس دامپزشکی می‌خواندیم، این رشته مثل الان جذاب نبود. کمااینکه دامپزشکی در سال‌های اخیر خیلی جذاب‌تر شده است. آن زمان استقبال زیادی از این رشته نمی‌شد و من با علاقه زیادی که خودم به این حوزه داشتم، دامپزشکی را انتخاب کردم. در نهایت در سال ۷۷ فارغ‌التحصیل شدم.

حکیم مهر:‌ بعد از گذراندن دوره عمومی چه کردید؟

بعد از دوره دکترای عمومی، در مقطع دکترای تخصص رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشگاه تهران شرکت کردم. در واقع ورودی سال ۷۹ و فارغ‌التحصیل سال ۸۳ هستم. در سال ۸۳ و بعد از فارغ‌التحصیلی، عضو هیات علمی وزارت بهداشت شدم. حدود ۷ سال معاون آزمایشگاه‌های مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت بودم و بعد از آن هم به مدت سه سال مدیرکل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت شدم. در ادامه نزدیک به چهار سال مسئول انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور و بعد از آن حدود ۳ سال مدیرکل نظارت بر مواد غذایی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت شدم. در حال حاضر نیز همچنان کسوت معلمی و استادی دانشگاه را ادامه می‌دهم.

حکیم مهر: شما یکی از افرادی هستید که علاوه‌بر سیستم دامپزشکی، در بدنه وزارت بهداشت نیز سال‌ها خدمت کرده‌اید و شاید بهترین فردی باشید که بتوانید به این سؤال پاسخ دهید که جایگاه آموزش دامپزشکی در وزارت بهداشت بهتر درک می‌شود یا در موقعیت فعلی؟

از نظر من انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت هم مزایایی دارد و هم معایبی و برای تصمیم‌گیری درخصوص انتقال آن، باید سبک و سنگین کرد که آیا مزایا بیشتر است یا معایب؟ شاید اگر بخواهیم از مزایای این انتقال بگوییم، باید به این نکته اشاره کنیم که دامپزشکی یکی از رشته‌های مرتبط با طب و از نوع طب دامی است. در نتیجه از آنجا که در وزارت بهداشت نیز انواع طب ازجمله طب پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و... تدریس می‌شود، پس سنخیت دامپزشکی از نظر آموزشی به رشته‌های طبی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی تدریس می‌شود، نزدیکتر است.

از طرف دیگر شاید دامپزشکی در وزارت علوم، یکی از رشته‌های بسیار شاخص و از بهترین رشته‌هاست. لذا این یونیک بودن دکترای دامپزشکی در وزارت علوم و اینکه دکترای پیوسته است نیز یکی از مزایای وزارت علوم برای دامپزشکی است. در واقع می‌توان گفت که دامپزشکی یکی از تاپ‌ترین و ارزنده‌ترین رشته‌‌ها در وزارت علوم است. لذا انتقال آن ممکن است هم مزایایی داشته باشد و هم معایبی و بنابراین باید بررسی کرد که آیا مزایای آن به معایبش می‌چربد یا بالعکس تا بتوان در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.

حکیم مهر: شما اخیرا به‌عنوان مشاور ریاست سازمان دامپزشکی در امور تحقیقات و فناوری انتخاب شده‌اید. لطفا کمی توضیح دهید که چه نیازی به این پست احساس شد و مهمترین برنامه‌های شما چیست؟

سازمان دامپزشکی یک سازمان مهم است که سیاست‌ها و برنامه‌هایی که اجرا می‌کند، علاوه بر تاثیر بسیار زیادی که بر سلامت جمعیت دامی کشور دارد، در سلامت انسان هم بسیار مهم است. در واقع می‌توان گفت که تصمیمات سازمان دامپزشکی، برنامه‌ریزی‌های آن و سیاست‌هایی که اجرا می‌کند، هم در سلامت جامعه دامی کشور و هم در سلامت جمعیت انسانی کشور تاثیر دارد. البته سازمان دامپزشکی یک سازمان علم محور است و تمام دستورالعمل‌ها، مقررات و ضوابط آن منطبق بر مقررات و ضوابط بین‌المللی و مستند بر تحقیقات و یافته‌های علمی است. در واقع تحقیقات و فناوری یکی از بحث‌های بسیار مهمی است که در این سازمان وجود دارد و به همین دلیل است که ما می‌توانیم سیاست‌ها و برنامه‌هایی را که در این سازمان اجرا می‌شود، مستند بر شواهد کنیم.

در حال حاضر در همه جای دنیا، مدیریت مستند بر شواهد و اینکه در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، شواهد علمی و مستندات علمی داشته باشیم، بسیار مهم است. لذا یکی از برنامه‌‌های سازمان دامپزشکی این است که یک مقدار برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های اجرایی در سلامت انسان و دام را مستند بر شواهد کنیم و این نیازمند انجام تحقیقات بومی است. خیلی از ضوابط و دستورالعمل‌های بین‌المللی وجود دارد اما شاید نیاز به یک بومی‌سازی و متناسب‌شدن با شرایط داخل کشور داشته باشد که آن هم مستلزم تحقیقات است.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که امروز تحقیقات نقطه آخر فعالیت‌های پژوهشی نبوده و استناد بر این است که همه تحقیقات ما باید منجر به فناوری شود. حالا این فناوری می‌تواند یک محصول، یک خدمت، یک سیاست یا یک برنامه باشد. به همین خاطر به نظر می‌رسد در برنامه‌هایی که ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور دارند، جایگاه تحقیقات و ایجاد مستندات علمی منطبق با شرایط کشور، با توجه به ویژگی‌های کشور و بر پایه انجام تحقیقات و مطالعات عمیق و به روز باشد تا سیاست‌ها، برنامه‌ها و نتایجی که حاصل می‌شود، مستند بر شواهد علمی و مستند بر فناوری و به کارگیری فناوری‌های روز در نظارت‌ها و انجام وظایفی باشد که سازمان دامپزشکی کشور دارد.

حکیم مهر:‌ یکی از گلایه‌های اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در سالهای گذشته، جدایی سازمان از پژوهش و فاصله میان سازمان و دانشگاه بوده است. حالا که شما این مسئولیت را قبول کردید، آیا قدمی برای آشتی دادن دانشکده و سازمان دامپزشکی برمی‌دارید؟

حتما همینطور است. یکی از مراجع خیلی مهم که می‌تواند کمک‌های علمی در این زمینه داشته باشد، پتانسیل‌های بسیار خوب و توانمندی‌های علمی و فناوری موجود در دانشکده‌های دامپزشکی کشور است. ما تعداد قابل توجهی دانشکده دامپزشکی در کشور داریم و اساتید بسیار ارزشمند و همکاران فرهیخته‌ای در این حوزه فعال هستند که قطعا باید دوستان هم همکاری و مشارکت را داشته باشند که بتوانیم در سازمان دامپزشکی کشور از یافته‌ها، دستاوردها و تجربیات ارزشمند آنها در حوزه‌های تحقیقات و فناوری استفاده کنیم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از پیگیری شما تشکر می‌کنم. امیدوارم که با اعتلا و ارتقای دامپزشکی در کشور از طریق استفاده از روش‌های علمی و تحقیقاتی و با استفاده از آخرین دستاوردهای روز دنیا چه در حوزه تحقیقات و اطلاعات پژوهشی و چه با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز که الان شاید بسیاری از کشورهای پیشرفته از این تکنولوژی‌ها و فرایند‌های فناوری برای انجام وظایف خود در سازمان‌های مشابه در دنیا استفاده می‌کنند، ما هم با تجربه‌ای که در کشور وجود دارد و با توجه به به بحث بومی‌سازی و منطبق‌سازی با نیازهای کشور بتوانیم در اعتلای دامپزشکی کشور یک گام موثر برداریم.

همچنین از ریاست محترم سازمان دامپزشکی هم که توجه ویژه به افزایش نفوذ علم در برنامه‌ها، سیاست‌ها و انجام فعالیت‌های سازمان دامپزشکی دارند تشکر می‌کنم، کمااینکه این جای خوشبختی است و باعث می‌شود که به اعتلای بیشتر دامپزشکی منجر شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
0
12
ببخشید عذر میخوام
ولی دامپزشکی یا کارگری؟
الان به لطف الهی هممون زیرخط فقریم
بیمه هممون هم کارگری رد میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
توجه ویژه به افزایش نفوذ علم در برنامه‌ها، سیاست‌ها و انجام فعالیت‌های سازمان دامپزشکی دارند

کاملا درست است از یک شخصیت علمی جز این انتظار نمی رود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
0
9
استاد جناب آقای دکتر حسینی عزیز، نکتۀ نجات بخش معیشتی، همان بود که خود فرمودید: در سال 1383 عضو هیات علمی «وزارت بهداشت» شدید. وقتی که معیشت تامین بشه، حال، تحقیق و پژوهش، لذت بخشه و حسابی می چسبه!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
0
3
با سلام و عرض تبریک سال نو و هلول ماه مبارک رمضان.
می خواستم عرض کنم همه چی توو کشور مرکز تحقیقات داره ولی متأسفانه دامپزشکی هنوز مرکز تحقیق و پژوهش نداره. امیدوارم هر چه زودتر به این مهم پرداخته بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
1
0
سلام استاد، جناب آقای دکتر حسینی لطف کنید عدم امکان شرکت دامپزشکان در کنکور دکتری تغذیه را پیگیری بفرمایید. از زمان ایجاد دکتری تغذیه تا سالیان سال، فقط کارشناسی ارشد تغذیه، دامپزشک و پزشک امکان شرکت داشتند، حال بیش از ۲ سال است این امکان از بین رفته است.
سپاسگزارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
0
5
اینکه آیا دامپزشکی از نظر آموزش کجا باید قرار گیرد در مملکت ما بحث داغی است و اکثرا دوست دارند در وزارت بهداشت قرار گیرد بدون آنکه به این نکته مهم توجه داشته باشند آموزش پزشکی خود در جای صحیحی قرار نگرفته و باید زیر مجموعه وزارت علوم باشد.در پیشرفته ترین کشورهای دنیا کلیه رشته های پزشکی ووابسته در وزارت علوم قرار گرفته اند.
اکنون اگر مقایسه ای با کشور های همسایه نظیر ترکیه ، پاکستان و بویژه امارات داشته باشید از وضعیت اسفبار آموزش پزشکی در ایران شوکه خواهید شد. شما در 40 سال گذشته چه نو آوری پزشکان ایرانی ارایه نموده اند. شما به یک استاد داشکده پزشکی دانشگاه تهران نگاه کنید از ساعت 10 تا 12 در بیمارستان حضور دارد و بعد میرود مطب و تاساعت 3الی 4 بامداد مریض میبیند. مطالعه قریونش برم. وزارت بهداشت یک وزارت خانه درمانی است نه آموزشی، بقول یک رزیدنت میگفت که طب در ایران سینه به سینه انتقال میابد. سال بالاییها به سال پایینیها آموزش میدهند. شما به جزوه هایی که تدریس میشود نظر بیاندازید اگر منطقی باشید هیچوقت هوس انتقال آموزش را به وزارت بهداشت آرزو نمیکنید. من نمیخواهم بگویم که در وزارت علوم همه اساتید به روز اند و آموزش کنترول شده است ولی منطقا کلیه رشته ها باید دریک وزارت خانه متمرکز باشند که در کشور های پیشرفته آن وزارت خانه وزارت علوم است. اگر شما مشکلی میبینید این مربوط به جا و مکان نیست بلکه به مدیریتها و دید افراد اداره کننده مراکز علمی بستگی دارد. متاسفانه از بعد از انقلاب وزاری علوم و بهداشت هیچکدامشان افراد علمی نبودند همگی سیاسی بودند و با روسای جمهور عوض میشدند. وقتی وزرا غیر علمی باشند همینطور بیا پایین باقی هم غیر علمی میشوند. در مورد دامپزشکی هم همین گونه است . شما یک وزیر کشاورزی که علمی بوده باشد را از بعد از انقلاب نام ببرید به طبع آن روسای ادرات مربوطه هم غیر علمی میشود. شما به وضع بیماری های دام در کشور نظر بیاندازید و از خود این سئوال را به نمایید اگر در 40 سال گذشته یک رئیس سازمان علمی سر کار آمده بود آیا باید وضع ما از نظر بروسلوز، سل، تب برفکی و آنفلوآنزای طیور و...اینگونه باید باشد که اکنون هست؟. آیا 40 سال زمان کمی برای ریشه کنی بروسلوز است؟. آیا باید لز یک دامداری(قدرتی) بیش از 2000 گاو از بروسلا به کشتار گاه برود و سازمان هم ککش نگزد؟.
نتیجه: هیچ تفاوتی ندارد که دامپزشکی کجا باشد؟. اگر افراد کار آمدی در دامپزشکی و وزارت جهاد بود همه مشکلها حل میشد.
دکتر مظلوم دامپزشکی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
0
9
جناب دکتر .......... متاسفانه ما با حقوق دامپزشکی نمی تونیم معیشت زندگیمونو بچرخونیم
بنده چند تا مقاله و کتاب تالیف کردم ولی متاسفانه سازمان دامپزشکی نه تشویق نه پاداش و در نهایت بی خیال شدم
حتی یه لوح تقدیر ساده هم ندادن! پژوهش در دامپزشکی شهرستان ارزشی ندارد
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
0
4
تا وقتی شکم دامپزشک خالی باشه نه تحقیقاتی هست و نه پیشرفتی. رئیس سازمان به فکر معیشت پرسنل باش. زشته این دریافتی برای پرسنل سازمان دامپزشکی. خنده داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
1
3
دامپزشکی علم محوره ؟ شوخی جالبی بود
دامپزشکی بیشتر سهمیه محور و پارتی محوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
0
0
دامپزشکی علم محور ...!!!! معیشت پس چی ؟
نظر شما
ادامه