کد خبر: ۶۹۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - برنامه موسسه رازی بر تولید سرم های درمانی مار و عقرب گزیدگی برای خاورمیانه استوار شده است.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در جمع خبرنگاران و در حاشیه همایش روز دامپزشکی، آموزش و اطلاع رسانی با اعلام این مطلب گفت: آغاز فعالیت این موسسه در امر تولید فرآورده های بیولوژیک، واکسنهای انسانی، سرمهای درمانی و واکسنهای دام و طیور به 90 سال گذشته برمی گردد.

دکتر هادی فامیل قدکچی افزود: این موسسه بیش از 5/3 میلیارد دز در سال تولید دارد که در زمینه واکسنهای دام و طیور بیشترین بازار مصرف در داخل کشور است.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد این موسسه در این زمینه است که بتواند کل نیاز داخل کشور را تامین کند و در زمینه صادرات نیز فعالیت داشته باشد.

قدکچی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه نیاز به واکسنهای تولیدشده در ایران دارند که به دلیل مشکلات موجود و کمبودهایی که در تولید وجود دارد، هنوز اقدامات موثری در این زمینه انجام نشده است.

وی تصریح کرد: در زمینه سرمهای درمانی مار و عقرب گزیدگی کل نیاز کشور از تولیدات داخل تامین می شود و در برنامه داریم که خاورمیانه را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

در تولید سرمهای مار و عقرب گزیدگی نیاز به واردات نیست

این مقام مسئول یادآور شد: به دلیل منحصر به فرد بودن گونه های مار و عقرب ایرانی، تولید پادزهر این جانداران منحصر به فرد بوده و واردات نمی تواند مشکل را برطرف کند.

قدکچی تاکید کرد: در زمینه تولید فرآورده های انسانی نزدیک به 30 میلیون دز در سال تولید می شود که موجب افتخار است که هر ایرانی حداقل یک یا دو بار در دوران طفولیت و بلوغ خود از این فرآورده ها استفاده کرده است.

وی به تحریمهای اعمال شده بر علیه ایران اشاره کرد و اظهار داشت: کمپانی های خارجی به دلیل دارا بودن منابع بالای مالی در صدد حذف رقبای خود از صحنه هستند و بدین ترتیب با وجود آنکه مطابق قوانین بین المللی دارو نباید تحریم شود، اما شاهد هستیم که موسسه رازی به شکل ویژه ای تحت تحریم است و مواد اولیه و تکنولوژیهای جدید به کشور وارد نمی شود.

کمک 15 آزمایشگاه رفرنس ملی و بین المللی در تشخیص بیماریها

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی همچنین گفت: در حال حاضر صنعت تولید واکسن در کشور کاملا مستقل است و با وجود آنکه در زمینه مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم، اما تولید متوقف نشده و حدود 15 آزمایشگاه رفرنس ملی و بین المللی در تشخیص بیماریها کمک این موسسه هستند.

قدکچی در همایش روز دامپزشکی، آموزش و اطلاع رسانی نیز افزود: هر روزه شاهد بروز بیماریهای بازپدید و نوپدید بیشتری هستیم که این عوامل نقش تحقیقات را دوچندان می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال 1316 پس از بررسیهای انجام شده نام جدید دامپزشکی انتخاب شد، اما با توجه به آنکه این رشته بسیار فراگیر است، پیشنهاد می شود تا نامی جدیدتر و فراگیرتر برای این بخش انتخاب شود.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
0
http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=30593258
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
0
سلام
1- امیدوارم جناب دکتر نیز مانند گذشتگان خود دچار جوگیرینشوند. ما که هر وقت با وزارت بهداشت برای سرم ضد مار و عقرب تماس گرفتیم از کمیاب بودن آن گله داشتند. موسسه هم که همان تولید ناچیز را دراختیار وزارت بهداشت می گذارد و سایر سازمان ها را نمی تواند ساپورت کند چه برسد به خاور میانه !!
2- با تغییر نام که کاری درست نمی شود. دامپزشکی را باید با عملکرد تک تک دامپزشکان و البته موسساتی همپون رازی به مردم شناساند که فعلا موسسه رازی دوران از کار افتادگی را طی می کند.
موسسه چی
|
-
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
0
0
واکسن آنفولانزای مرغی موسسه نایاب است و نیاز به .... دارد . صادرات ؟ آخه مگه مجبوریم اطلاع رسانی غیر واقع کنیم؟ مگه مرجعی به این ادعاها.....رسیدگی نمیکنه آقای دکتر لطفی زاده عزیز
نظر شما
ادامه