کد خبر: ۶۹۰۵۵

حکیم مهر: خشکسالی‌های چندین ساله در خراسان جنوبی، سبب بروز مشکلات زیادی در حوزه محیط زیست و حیات وحش استان شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «حاتمی» مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی درباره شرایط خشکسالی در استان و اقداماتی که در مناطق حفاظت شده انجام شده است گفت: یکی از مناطقی که نیاز به توجه ویژه داشته منطقه پیرانکوه در شهرستان طبس بوده است.

او گفت: این منطقه ۱۸۰ هزار هکتار مساحت دارد و بهترین زیستگاه‌های قوچ و میش در بحث مناطق آزاد در استان است.

حاتمی گفت: گونه‌های پستانداران مانند قوچ و میش گونه‌های غالب آن هستند که کل و بز نیز در آن مشاهده می‌شود، انواع گربه‌ها و کفتار‌ها در این منطقه وجود دارد؛ در بحث پرندگان هوبره، انواع کبک و تیهو و پرندگان شکاری مشاهده می‌شود و در واقع یک تنوع زیستی بالایی در منطقه داریم.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی به خشکسالی حاکم بر استان اشاره کرد و گفت: در بحث خشکسالی متأسفانه نسبت به دیگر زیستگاه‌های استان این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی و نزولات آسمانی ضعیف بوده و عملاً باید فکر اساسی شود چون آمار حیات وحش ما بسیار بالاست.

خرید یک میلیارد علوفه

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان علوفه خریداری شده و به مرحله تخلیه رسیده است و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر اعتبار از سازمان دریافت کرده‌ایم که جمعاً یک میلیارد تومان علوفه خریداری شده است.

او گفت: این علوفه ذخیره سازی خواهد شد و در مکان‌هایی که بحرانی‌تر باشد مثل پیرانکوه پیرحاجات استفاده خواهیم کرد.

شرایط نایبند بهتر است

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه در منطقه نایبند مشکل آب وجود ندارد، چون چشمه‌های زیادی وجود دارد و منابع آبی در مکان‌هایی که حساسیت داشته ساخته شده است.

او گفت: در منطقه پیرانکوه، چون دام‌های اهلی نیز داریم با مشکلاتی از جمله استفاده از علوفه منطقه روبرو هستیم؛ اما در منطقه نایبند طبق بازدید‌های صورت گرفته مشکل خاصی نداریم، چون پوشش گیاهی آن نسبت به پارسال بهتر است.

حاتمی گفت: در منطقه نایبندان که یک و نیم میلیون هکتار مساحت دارد و هیچ‌گونه دام اهلی وجود ندارد نیز حتی در زمان خشکسالی مشکل آبی وجود ندارد؛ در مناطق حساس ۱۰ تانکر پلی اتیلن نصب شده است و آب ذخیره وجود دارد.

تجهیزات دامپزشکی برای حیات وحش

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در بحث بیماری و دارو و دامپزشک و تجهیزات گفت: مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان موجود است که اگر با مشکلی روبرو شدیم عملاً بتوانیم از آن استفاده کنیم.

او گفت: پوشش گیاهی کوه باقران جوابگوی حیات وحش منطقه خود خواهد بود در سربیشه و درمیان علوفه ذخیره سازی شده و در بحث منابع آبی مشکلی نداریم.

حاتمی گفت: تالاب کجی نمکزار تا ۸۰ درصد آبگیری شده که در ۱۰ سال اخیر این حجم از آبگیری بی سابقه بوده است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی منطقه خوسف نسبت به پارسال در تأمین آب خیلی رشد داشته و سازه‌های آبخیزداری نیز در این خصوص کمک کرده است.

او گفت: در منطقه ربات شور خشکسالی وجود دارد، اما حیات وحش زیادی در آن وجود ندارد.

نیاز بیشتر برای رفع خشکسالی

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در بحث خشکسالی عملاً نیازمند کمک هستیم، حیات وحش یک سرمایه ملی است و مختص محیط زیست نیست، همه باید کمک کنند و محیط زیست با نیرو‌ها و اعتبارات کم خود به تنهایی نمی‌تواند مناطق را مدیریت کند.

او به نزدیک شدن حیوانات حیات وحش به برخی مزارع به علت خشکسالی اشاره کرد و گفت: کنترل آن‌ها کار سختی است؛ علاوه بر این نمی‌توان آن‌ها را از هجوم به مزارع منع کرد که در این زمینه جهاد کشاورزی می‌تواند با بیمه کردن و پرداخت اعتبارات برای فنس کشی مزارع کشاورزی به ما و مردم کمک کند و یا خسارت مزارع آسیب دیده را پرداخت کند که این نوع پیشنهادات را به سازمان‌ها منعکس کردیم.

حاتمی گفت: مشکل آبی در منطقه حیات وحش وجود ندارد و در نقاط حساس با ۴ تانکر آبرسانی انجام می‌شود؛ بیشتر مشکلات پیش رو در بحث بیماری‌هاست که با کمبود علوفه بدن حیوانات ضعیف می‌شود و دام در حیات وحش را نمی‌توان کنترل و واکسن زد و نمی‌توان این حیوانات را گرفت تا بیماری بر حیوان غلبه نکند؛ کاری از دست ما معمولاً بر نمی‌آید.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: لایروبی چشمه‌ها را در دستور کار داریم و مقداری هزینه برای آن اختصاص داده‌ایم و در صورت نیاز برای حل مشکل آبی تانکر خریداری خواهد شد؛ همچنین گشت و کنترل فیزیکی در مناطق را بیشتر از پیش خواهیم داشت.

او گفت: در خصوص ورود دام‌های غیرمجاز از مناطق دیگر اقدامات و نامه نگاری‌هایی با فرمانداران و منابع طبیعی داشته‌ایم تا ایستگاه و مرتع فقیر نشود.

 

نظر شما
ادامه