کد خبر: ۶۹۲۴۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

مرغدارانی که بدون دلیل موجه مرغ زنده را بیش از ۴۵ روز در سالن نگه دارند، از یک دوره جوجه‌ریزی محروم می‌شوند

حکیم مهر: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی به مناسبت ماه مبارک رمضان در حال اجرا است و ۹۵۰ گروه دامپزشکی در این زمینه بازار را رصد می کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سیدمحمد  آقامیری» روز دوشنبه در سفر به اسفراین و در حاشیه بازدید از گلخانه این شهرستان اظهار داشت: طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر بازار به مناسب نوروز و ماه مبارک رمضان از نیمه اسفند پارسال آغاز شده و تا پایان این ماه مبارک ادامه دارد، این برای نخستین بار در کشور است که طرح در این بازه زمانی اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در قالب این طرح از نیمه اسفندماه پارسال تا پایان فروردین ماه امسال بیش از ۴۱۱ هزار مورد بازدید از مراکز مختلف انجام شده است افزود: در این مدت ۲ میلیون راس دام در کشتارگاه ها با نظارت های دامپزشکی کشتار و ۹۵ هزار تن گوشت استحصال شد؛ همچنین با کشتار بیش از ۱۹۰ میلیون قطعه مرغ، ۳۶۵ هزار تن گوشت تولید شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: نظارت ها و بازرسی ها از کشتارگاه ها در این مدت منجر به کشف و ضبط  ۴۷۸ تن فرآورده غیربهداشتی دام و نیز ضبط ۲ هزار تن گوشت مرغ در کشتارگاه ها شد

وی با اشاره به بازدیدها از ۱۶۰ هزار مرکز عرضه تحت نظر دامپزشکی از قبیل مغازه ها، رستوران ها و هتل ها در این طرح گفت: بازدید ها منجر به شناسایی بیش از ۹۰ هزار مورد عدم انطباق بهداشتی شد و حدود یکهزار و ۶۰۰ تن فرآورده دامی ضبط و  ۷۰۰ تن از این فرآورده های خام غیربهداشتی معدوم شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در طرح مزبور، در مجموع انجام بازرسی ها و نظارت ها منجر به کشف و ضبط چهار هزار و ۱۰۰ تن فرآورده خام دامی شد و اجازه ندادیم وارد چرخه مصرف شود.

مدیریت بازار گوشت مرغ

آقا میری در بخش دیگر سخنان خود درباره تدابیر برای تامین گوشت مرغ در شب عید گفت: در این زمینه با تدابیر انجام شده، هیچ کشتارگاه در دوم عید تعطیل نبود تا نیاز مردم در بازار پاسخ داده شود همچنین هیچ مرغدار حق نداشت و حق ندارد مرغ زنده را بیش از ۴۵ روز در سالن نگه دارد.

وی با بیان اینکه در صورتی که مرغدار بدون دلیل موجه مرغ زنده را بیش از ۴۵ روز در سالن نگه دارد، از یک دوره جوجه ریزی محروم می شود اظهار داشت: برخی از مرغداران نتوانستند سهم دان و نهاده دان را از سامانه مربوط دریافت کنند که در این شرایط مرغ زمان زیادی در سالن ماند که این موارد شامل محرومیت از جوجه ریزی در یک دوره نیست.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ارزیابی ها برای شناسایی این تخلف انجام می شود اما به نظر می رسد این تخلف کمتر از پنج درصد در سالن های مرغداری کشور باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اکنون حجم زیادی گوشت مرغ کشتار روز وارد بازار شده و قیمت به کمتر از نرخ مصوب رسیده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: بازار گوشت مرغ امسال به خوبی مدیریت شد، سال گذشته، وزرات جهاد کشاورزی قرارگاه مرغ ایجاد کرد و در تعیلات نوروز هم گوشت مرغ با کارت ملی عرضه شد اما امسال این مشکل مشاهده نشد.

واکسیناسیون ۶۵ درصدی دام های کشور  

رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه گفت: اکنون به طور متوسط ۶۵ درصد دام های کشور در برابر بیماریها واکسینه می شوند اما این اقدام در برخی از بیماری های دام به  ۱۰۰ درصد هم رسیده است.

آقامیری افزود: ریشه کنی چند بیماری مهم دام در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار داد که ازجمله این بیماری ها، تب برفکی است که خسارت زیادی به دامداران وارد می کند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین گفت: تشکیل کمیته ارتقای بهداشت شیر در حوزه محصولات لبنی با هدف صادرات این محصولات به دیگر کشورها بویژه اوراسیا در دستور کار است

 


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
زهرا
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
3
0
خدا به جناب رئيسى و رئيس سازمان دامپزشكى كشور عمر با عزت بدهد ..........
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
0
3
افتخار کردن به حذف ۴۷۸ تن فرآورده دامی و چندده هزار مرغ زیاد جالب نیست‌.باید فهمید چرا اینهمه سرمایه کشور از آب گرفته تا یارانه پرداخت شده برای نهاده باید به جایی برسه که مجبور به حذف بشه.بهتره تو آینده از کم شدن این مقدار آمار بدید بخاطر جلوگیری از رسیدن به مرحله حذف
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
0
0
این چه حرف غیر منطقی است اگرمرغ وزن کافی داشته باشه مرغدار خودش عقلش کم نیست که خوراک اضافی مصرف کند شما جوجه خوب به مرغدار بدهید سی روزه هم سالن ش را خالی می‌کنه
نظر شما
ادامه