کد خبر: ۶۹۴۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
در مورد ساختار دامپزشکی در کشورمان هم باید بگویم در ابتدا دامپزشکی در بخش کشاورزی و زیرمجموعه این بخش بوده و در نهایت بعنوان سازمانی مستقل در وزارت جهاد کشاورزی و در حال حاضر سازمان دامپزشکی بعنوان یکی از معاونت‎های وزارت جهاد کشاورزی کار می‎کند!...

حکیم مهر -  رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات به مناسبت روز دامپزشکی، جمعه پانزدهم مهرماه سالجاری در برنامه "همت، نشاط و سلامت" رادیو سلامت حضور یافت.

گوینده برنامه در ابتدا روز ملی دامپزشکی را به همه دامپزشکان که از آنان به تأمین کنندگان سلامت جامعه تعبیر می‌کرد تبریک گفت.

وی با قرائت شعار سال جهانی دامپزشکی از دکتر امامی که مهمان این برنامه بود پرسید با توجه به شعار "دامپزشکی برای غذا، دامپزشکی برای سلامت، دامپزشکی برای سیاره زمین" که حاکی از نقش مهم دامپزشکان در سلامت انسان، حیوانات، ارتقاء امنیت غذایی و حفظ محیط زیست است، دامپزشکی چقدر در سلامت صاحب جایگاه است؟

رئیس جوان شبکه دامپزشکی شمیرانات در پاسخ گفت : در گذشته با شنیدن عبارت "دامپزشکی" چند رأس دام مریض به ذهن متبادر می‎‎شد و در نهایت درمان دامها اما امروزه گستره و حیطه وظایف و مسئولیت‌های دامپزشکی بسیار گسترده‎ شده و حرفه دامپزشکی بسترساز تولید سالم و ارتقاء سطح بهداشت عمومی است.

دکتر سید علی امامی افزود : ممکن است مردم فکر کنند چون دام ندارند پس با دامپزشکی هم کاری ندارند اما محال است در سفره غذایی روزانه ما تولیدات دامی که با خدمات دامپزشکی در تماس است وجود نداشته باشد.

گوینده برنامه سپس از علت نامگذاری سال 2011 بعنوان سال جهانی دامپزشکی پرسید که رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات گفت : فائو با همکاری OIE بعلت گرامیداشت 250 سالگی تأسیس اولین مدرسه دامپزشکی در فرانسه این سال را سال جهانی دامپزشکی نامگذاری کرده‎اند.

دکتر سید علی امامی از این پس موضوع بحث را تغییر داد و گفت : لازم است در اینجا به اهداف و وظایف سازمان دامپزشکی اشاره کنم.

وی در ادامه گفت : حفظ سرمایه دامی کشور از طریق تأمین بهداشت دام، حفظ بهداشت عمومی از طریق مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان و برقراری امنیت  غذایی از جمله اهداف سازمان دامپزشکی است.

دکتر امامی افزود : در مورد ساختار دامپزشکی در کشورمان هم باید بگویم در ابتدا دامپزشکی در بخش کشاورزی و زیرمجموعه این بخش بوده و در نهایت بعنوان سازمانی مستقل در وزارت جهاد کشاورزی و در حال حاضر سازمان دامپزشکی بعنوان یکی از معاونت‎های وزارت جهاد کشاورزی کار می‎کند!

این ادعا در حالی بیان شد که سازمان دامپزشکی معاونت وزارت جهاد کشاورزی نیست و رئیس آن هم متأسفانه معاون وزیر نیست و معلوم نیست رئیس جوان شبکه دامپزشکی شمیرانات چرا به سوابق ارتباط دامپزشکی و وزارت بهداشت اشاره نکرد و موضوعی غیرواقعی را درباره معاونت وزارت جهاد کشاورزی مطرح نمود؟!

در ادامه رپرتاژ دکتر امامی برای سازمان دامپزشکی، وی گفت : دامداریها، کشتارگاهها و سردخانه‎ها و کارخانجات تولید سوسیس و کالباس از جمله مراکزی هستند که تحت نظارت همکاران ما قرار دارند.

گوینده برنامه از وی پرسید آیا همکاران شما بطور مستمر در این مراکز حضور دارند یا هر از چند گاهی برای نمونه‎برداری مراجعه می‎کنند که دکتر امامی پاسخ داد : هر دو مورد.

رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات سپس به اداره قرنطینه و امور بین الملل سازمان دامپزشکی اشاره کرد و گفت : مدیریت صادرات کلیه محصولات دامی بر اساس استاندارهای بین المللی با این اداره است و همکاران ما با حساسیت پیگیر انجام صحیح صادرات هستند.

دکتر امامی به اداره دارو و درمان و آزمایشگاهها و انجام آزمایشات مختلف برای تشخیص و کنترل بیماریها هم اشاره نمود.

در حالی که رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات سرگرم ارائه این توضیحات بود گوینده برنامه از تماس تلفنی یک شنونده خبر داد که در باره بیماری توکسوپلاسموزیس و خطر نگهداری گربه سؤال کرد.

دکتر امامی در پاسخ گفت : توکسوپلاسموز یک بیماری انگلی با عامل انگل داخل سلولی است که عامل آن می‎تواند توکسوپلاسماهای مختلفی مانند canis و غیره باشد و غیر از گربه سایر گوشتخواران نظیر سگ هم ممکن است این بیماری را به انسان منتقل کنند.

وی با پرهیز از بکار بردن عبارت کلینیک یا مطب دامپزشکی افزود : با این حال و با وجود سرویس‎های دامپزشکی جای نگرانی نیست و کسانی که از گربه نگهداری می‎کنند اگر داروهای ضدانگل برای گربه مصرف کنند و مراقبت بهداشتی را انجام دهند نگرانی در مورد انتقال به انسان نخواهند داشت.

دکتر امامی در ادامه گفت : فضولات حیوانات خانگی در یک دوره زمانی خاص از چرخه زندگی انگل حاوی عامل بیماری هستند و این عامل از راه خوراکی یا تنفسی به انسان منتقل می‎شود.

وی افزود : با توجه به رفتار حیوانات در تمیز کردن بدن با زبان ممکن است در دوره دفع انگل با زبان این عامل را به موی خود منتقل کنند و لذا موی گربه هم می‎تواند عامل انتقال توکسوپلاسموزیس باشد!

در بخش دیگری از برنامه هم گزارشگری از پدر یک خانواده در فلکه دوم صادقیه تهران پرسید این حیوان که در ماشین در دست بچههای شما است چیست؟

وی پاسخ داد : همستر

گزارشگر گفت : با توجه به اینکه بچه‎های شما با این حیوان بازی می‎کنند برای اینکه دچار آلودگی (بیماری) نشوید چه اقدامی انجام می‎دهید؟

این شهروند گفت : به بچه‎ها گفتیم که به حیوان دست نزنند و از ابتدا هم من و همسرم تمایلی به نگهداری همستر نداشتیم.

وی با ادبیاتی خاص گفت : بچه‎ها ما را بیچاره کردند و بالاخره حیوان را آوردیم به امید آنکه پس از مدتی از صرافت اینکار بیفتند و دست از سر ما بردارند!

دکتر امامی در استودیو در پاسخ به این اظهارات گفت : نگهداری از حیوانات خانگی با رعایت موارد بهداشت نمی‎تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد اما سهل‎انگاری هم نباید به خرج داد و باید با جدیت واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه را دنبال کرد.

بلافاصله پس از بیان این نکته و در حالی که موضوع ارتباطی با مرغ بسته بندی شده نداشت دکتر امامی گفت : شما ماه مهر که شروع شد توصیه‏هایی در مورد کفش و کوله‎پشتی داشتید و حالا من هم می خواهم توصیه‎هایی داشته باشم و در مورد مواد غذایی که مردم یک عمر مصرف می‎کنند بگویم.

وی افزود : الآن اتفاق مهمی که در تهران در حال انجام است بحث عرضه بسته بندی مرغ در میادین میوه و تره‎بار شهرداری تهران است.

دکتر امامی در ادامه بطور اجمالی به مزایای مصرف مرغ بسته بندی شده اشاره کرد و برنامه به پایان رسید!

 

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک همکار
|
-
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
0
0
با سلام
با مطالعه افاضات ایشان، متاسفم که دامپزشکان جوان متخصص بایستی در به در کار یا عضویت در هیئت علمی باشند و ........................
ع پ
|
-
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
0
0
البته ایشان یکی از افراد متعهد و بسیار باسواد و خوشرو در سازمان هستند و به نظر نمیرسد اینگونه گفتار با ایشان منصفانه باشد
ددددددددددد
|
-
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
0
0
امتحان میدان مسابقه است و امسال هم سازمان دامپزشک متخصص و عمومی جدا از هم میگرفت ولی متاسفانه خیلی جاها متخصص ها قبول نشدند و جایشان خالی ماند
سودابه
|
-
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
0
0
به هرحال وقتی ............... و تسلط کاملی به دامپزشکی ندارند بایدم اینگونه جواب دهند.
دكتر دامپزشك
|
-
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
0
0
در تشکیلات کنونی وزارت جهاد کشاورزی سازمان دامپزشکی کشور به عنوان سازمانی مستقل وابسته به آن وزارت شناخته شده و رئیس سازمان دامپزشکی کشور مستقیما تحت نظارت وزیر و در حد معاونت وزير به انجام وظیفه می‌پردازد. در استانها نیز ادارات کل دامپزشکی ودر شهرستانها شبکه دامپزشکی به طورعمودی زیر نظر سازمان مرکزی دامپزشکی وبه شکل افقی با سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرتبط می‌باشد.
واقعا اگر قصد اطلاع رساني داريد از غرض ورزي هاي بيهوده و خاله زنكبازيهاي بي ارزش بپرهيزيد.
اطلاع رساني اين گونه با كينه و بغض نه در شان شماست و نه در شان و مقام همكار دامپزشك ما.
بيطار زاده
|
-
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
0
0
آقاي دكتر حكيم باشي مهرگستر
تو را به خدا
فقط بگو كدام منبع از ارتباط تشكيلاتي سازمان دامپزشكي كشور و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي مطلبي نوشته است كه شما در متن فوق آنرا به نشانه تاكيد پررنگ تر نشان داده ايد؟؟؟ در كدام برهه از زمان سازمان دامپزشكي كشور با وزارت بهداشت ارتباط سازماني داشته است؟؟؟
آقاي دكتر لطفي زاده عزيز و ....
شما با در اختيار داشتن اين رسانه مجازي مسئوليت بزرگتري داريد كه خود به آن واقف نيستيد وگرنه به اين راحتي اذهان خوانندگان را منحرف نمي كرديد و قلم به كوچك شمردن خود و ساير همكاران خود نمي زديد.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
0
0
اعتماد به نفس چه میکنه!!!!!!!!!!!!
نظر شما
ادامه