کد خبر: ۶۹۴۴۲

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان قزوین از مردم خواست از خوراک رسانی به سگ‌ها و گربه‌های ولگرد خودداری کنند چرا که با این کار چرخه طبیعی زندگی این حیوانات را بر هم زده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صداوسیما، «دکتر زینالی»، مدیرکل دامپزشکی استان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: استان قزوین در مجموع ۵ درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است و در زمینه تولید تخم مرغ، ۱۰ درصد تولید این محصول پروتئینی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه بعد از نفت، صنعت طیور، دام، آبزیان و زنبور عسل دومین و مهترین صنعت ریالی کشور است، افزود: واحد‌های مرغ اجداد تخم گذار به صورت انحصاری در استان قزوین مستقر هستند و تولید کشور وابسته به دو واحد مستقر در استان است.

دکتر زینالی خاطرنشان کرد: دام سالم، غذای سالم، انسان سالم، شعار دامپزشکی است و سرانه پیشرفت و رشد هر کشور را بر اساس میزان پروتئینی‌های تولیدی در آن کشور می‌دانند.

وی افزود: عوامل بیولوژیکی از دسته ویروس ها، باکتری ها، انگل‌ها می‌توانند محصولات پروئتینی را به خطر بیندازند و برخی از سموم مثل آفلاتوکسین، قارچ کش‌ها و فلزات سنگین و دسته دیگر مصرف دارو و مواد بیولوژیک هم از جمله عوامل خطرزای محصولات پروتئینی هستند که بر روی آن‌ها به شدت نظارت می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: برای پرورش دام و طیور به هیچ عنوان هورمون مصرف نمی‌شود چرا که این کار اصلاً توجیح اقتصادی ندارد.

وی افزود: درباره سم آفلاتوکسین موجود در شیر، میزان بار میکروبی شیر‌های تولیدی در دامداری‌های استان قزوین از استاندار کشوری بسیار پایین است و نظارت‌های جدی استانی و کشوری بر روی محصولات لبنی و حتی عسل تولیدی انجام می‌شود و خوشبختانه هیچ گونه باقیمانده سموم از جمله آفلاتوکسین در محصولات پروتئینی استان قزوین مشاهده نشده است.

دکتر زینالی تأکید کرد: در استان قزوین علاوه بر محصول، غذای دام از جمله علوفه و خوراک در تمامی دامداری‌های صنعتی کنترل می‌شود و خوشبختانه هیچگونه نمونه‌ای از سم آفلاتوکسین در محصولات لبنی مشاهده نشده است.

وی افزود: بسیاری از محصولات لبنی در داخل کشور مصرف می‌شود، اما در برخی موارد شیر خام، شیر خشک و عسل بر اساس تفاهم نامه‌های بین کشور‌های صادر کننده و وارد کننده، به کشور‌های همسایه جنوبی و حتی کشور‌های اوراسیا، صادر می‌شوند. 

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: پایانه بزرگ صادرات آبزیان زینتی در استان قزوین راه اندازی شده است و در حال حاضر بازار کشور‌های همسایه را به دست آورده ایم.

وی افزود: سه سال است که بر روی سقط جنین دام سبک از جمله بز و گوسفند تحقیق می‌کنیم و نتایج آن به زودی برای دامداران منتشر می‌شود.

دکتر زینالی خاطرنشان کرد: تحقیقات برای تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از سال ۹۷ در استان قزوین شروع شده است و نتایج آن هم در اختیار پرورش دهندگان طیور در استان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در استان قزوین واحد دانش بنیان فعالیتش را در زمینه محصولات دامی آغاز کرده و دامپزشکی هم با آن‌ها همکاری می‌کند و از پایه‌های گیاهی برای ضدعفونی دام ها، شامپو‌های شستشوی حیوانات خانگی و ... در این شرکت تولید می‌شود.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان قزوین، جلوی ارز حاصل از واردات غذای حیوانات خانگی گرفته شده است و این محصولات در شرکت‌های ایرانی با بهترین کیفیت تولید و روانه بازار مصرف می‌شود که اشتغالزایی خوبی هم به وجود آورده است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌هایی در زمینه تولید واکسن برای اولین بار در ایران در شهرک صنعتی کاسپین ۲ قزوین فعالیت می‌کنند که محصولات آن‌ها به عنوان پایه واکسن دامی حتی واکسن کرونا، استفاده می‌شود و ان شاء الله به زودی به چرخه تولید انبوه وارد می‌شوند.

دکتر زینالی تأکید کرد: شرکت‌هایی که در زمینه تولید دارو‌های گیاهی در استان قزوین فعالیت می‌کنند، تولید دارو‌های دامی شان را شروع کرده اند و کارخانه‌های تولید دارو‌های گیاهی انسانی، وارد فاز تولید دارو‌های گیاهی حیوانی شده اند و در مجموع تولید این شرکت‌ها بسیار افزایش یافته است.

وی افزود: هزار و ۲۰۰ بیماری مشترک دامی و انسانی وجود دارد و این موضوع برای دامپزشکی بسیار مهم است و برخی از این بیماری‌ها به دلیل آسیب زدن به انسان‌ها و حتی مرگ ناشی از ابتلا به بیماری هاری، بسیار قابل توجه هستند و افزایش سطح واکسیناسیون هاری برای سگ‌های با صاحب و بلاصاحب در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: بروسلوز از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که برای پیشگیری از این بیماری نیازمند تغییر سبک زندگی هستیم.

وی با گلایه از مردم برای خوراک رسانی به سگ‌ها در طبیعت افزود: وقتی به راحتی غذا در اختیار سگ‌های ولگرد قرار می‌گیرد، میزان تولید نسل‌ها و برهم زدن چرخه طبیعی افزایش می‌یابد و از مردم خواهش می‌کنیم به سگ‌های ولگرد و گربه ها، غذا ندهند و اجازه بدهند این حیوانات، زندگی طبیعی شان 

دکتر زینالی گفت: سالیانه ۷ هزار قلاده سگ بلاصاحب وحشی که حتی در هیبت یک شیر هستند، بسیار سخت و خطرناک است و هزینه میلیاردی برای دامپزشکی به بار می‌آورد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: به گردن سگ‌هایی که واکسن هاری تزریق می‌شود، قلاده قرمز رنگ با خط نقره‌ای نصب می‌شود که نشان می‌دهد آن سگ واکسن تزریق کرده است و هزینه این قلاده، سالیانه ۱۵۰ میلیون تومان است که این هزینه در کنار هزینه تزریق واکسن هاری، هزینه‌های سنگینی را بر گرده دامپزشکی تحمیل می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب‌های خونریزی دهنده کریمه کنگو، تا به الان هیچ نمونه‌ای در استان قزوین مشاهده نشده است و اگر کسی در خانه ذبح دام انجام می‌دهد به مدت ۲۴ ساعت باید گوشت را داخل یخچال نگه دارد تا از بیماری تب کریمه کنگو در امان باشند.

به گفته دکتر زینالی، دامپزشکی هم با سمپاشی درصدد است تا کنه‌هایی که ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند، از بین ببرد.

وی افزود: در هر ساعت از شبانه روز، کشتارگاه ها، نحوه ذبح دام و حتی نقل و انتقال آن برای جلوگیری از شیوع بیماری ها، کنترل می‌شوند و در کشتارگاه ها، مسئول کنترل بهداشتی حضور دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: از چهار هزار و ۲۰۰ مورد بازدید در ایام عید نوروز، ۲۳۴ مورد غیربهداشتی از جمله رعایت نکردن مسائل بهداشتی شناسایی شدند که ۶۶ مورد از آن‌ها با تشکیل پرونده، به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: در این بازرسی‌ها ۴۴ هزار کیلوگرم مواد پروتئینی دامی شامل گوشت گوسفند، گوساله، مرغ و ماهی که غیرقابل مصرف بودند، معدوم شدند.

دکتر زینالی تأکید کرد: در بازرسی‌های ماه رمضان هم از ۹۰ مورد بازرسی، ۳۹ مورد به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما، مردم از خرید گوشت در مراکز غیرمعتبر خودداری کنند و از نزدیک شدن به دام‌ها برای جلوگیری از ابتلا به کنه‌ها و بیماری تب کریمه کنگو خودداری کنند.

 

نظر شما
ادامه