کد خبر: ۷۰۲۳۷
تعداد نظرات: ۸ نظر

حکیم مهر: به تازگی در فضای مجازی فیلمی از عرضه استخوان راسته گوسفندی، در یکی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسته بندی‌های با مجوز سازمان دامپزشکی، در حال دست به دست شدن است. این فیلم با واکنش‌های زیادی از سوی مردم مواجه شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصاد آنلاین، به تازگی در فضای مجازی فیلمی از عرضه استخوان راسته گوسفندی، در یکی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسته بندی‌های با مجوز سازمان دامپزشکی، در حال دست به دست شدن است. این فیلم با واکنش‌های زیادی از سوی مردم مواجه شده است و برخی دلیل اصلی آن را شرایط نامساعد اقتصادی عنوان می‌کنند. اما، کارشناسان، فروش استخوان را پدیده تازه نمی‌دانند و معتقدند عرضه استخوان دامی به عنوان بخشی از آلایش قابل مصرف دام، پیش از این نیز وجود داشته و اکنون شکل عرضه بهداشتی‌ آن بیشتر شده است.

عرضه استخوان دامی به شکل بسته بندی در فروشگاهای زنجیره‌ای پدیده‌ی تازه‌ای نیست و در سال‌های گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم. به طور نمونه در سال ۹۷ انتشار تصاویر مشابه در فضای مجازی جنجال زیادی برپا کرد، به نحوی که مسئولان مجبور به واکنش شدند.

 از جمله آن‌ها «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» معاون وقت سازمان دامپزشکی بود که در آن زمان از برخورد با عرضه کننده استخوان گوسفندی که تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شده بود به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی، خبر داد و توضیح داد که اگر مشکل بهداشتی آن برطرف شود و متقاضی برای آن وجود داشته باشد، عرضه این نوع گوشت مشکلی ندارد.

استخوان فروشی پدیده جدیدی نیست

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور نیز معتقد است؛ استخوان فروشی پدیده جدیدی نیست و بیش از نیز وجود داشته و اکنون شکل عرضه بهداشتی‌ آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر شده است.

«منصور پوریان» یادآور شد: براساس تعاریف سازمان دامپزشکی کشور که مبنای آن قوانین سازمان بهداشت جهانی دام است، همه بخش‌های قابل مصرف یک دام از جمله استخوان همانند گوشت است و می‌تواند مورد مصرف مردم قرار گیرد.

وی تاکید کرد: طبق قوانین سازمان دامپزشکی اگر در بازار، تقاضا برای مصرف نوع خاصی از گوشت قرمز یا سفید وجود داشته باشد و شرایط بهداشتی و سلامت آن حفظ شود، بسته‌بندی و عرضه آن مشکلی ندارد.

به گفته رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور، مصرف آلایش دامی از جمله استخوان در کشور از گذشته به شکل فله انجام می‌شده است.

پوریان تصریح کرد: مصرف استخوان در پخت غذای ایران امری متداول است که از پرمصرف‌ترین آن‌های می توان به استفاده قلم در تهیه سوپ یا استفاده از دنده گوسفندی در پخت قرمه سبزی اشاره کرد.

وی معتقد است؛ عرضه استخوان گوسفندی یا گاوی در فروشگاه‌ها به شکل بسته بندی و با مجوز دامپزشکی می‌تواند به معنی حرکت به سمت عرضه بیشتر بهداشتی آلایش دامی از جمله استخوان باشد.

بر اساس این گزارش، دلیل عرضه استخوان گوسفندی در فروشگاه زنجیره ای شکل گرفتن تقاضا باشد یا هر موضوع دیگری، عرضه بهداشتی آن با مجوز سازمان دامپزشکی برای حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع بیماری‌های متعدد مشترک انسان و دام اهمیت زیادی دارد.

طبق اعلام سازمان‌های بهداشت جهانی، دست کم ۸۳۲ بیماری بین انسان و دام مشترک است که بسیاری از آن‌ها برای انسان کشنده هستند. از بیماری‌های خطرناک مشترک که به تازگی در کشور در حال گسترش است، بیماری تب خونریزی دهنده تب کریمه کنگو است که یکی از اصلی‌ترین راه های انتقال آن، عرضه و مصرف غیر بهداشتی آلایش های دامی عنوان می‌شود.

 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
نا آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
1
6
نگران نباشین...اینها فقط برای مصارف دامپزشکی تولید میشه...........به همت مسئولین فقط کارمندان دامپزشکی قدرت خریدشو دارن....خوبه گوشت که نمیتونیم بخریم استخون میخوریم و شبانه روز در خدمت سازمان هستیم
دامپزشک دلسوخته
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
2
1
خدای من ببینید کارمون به کجا کشیده استخوان فروشی برای مصرف انسانها در فروشگاههای رسمی کشوروااسفا!
یک ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
2
1
آخرش چه ربط به تب کریمه کنگو داشت این استخوان؟ خب بفرمایید قدرت خرید مردم برای تهیه وعده های غذایی کم شده مصرف استخوان بیشتر شده.سال بعد همینم گیر خیلی ها شاید نیاد . چون یه فیلمی هم پخش شده که گفتند تورم رو تدریجی کردند که یکباره فشار به ملت نیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
2
0
متاسفانه کد های محصولی که داده شده .در خصوص قسمت های دنده های گوسفند و گوساله حاوی گوشت بوده .و در این زمینه کج فهمی اتفاق افتاده
دامپزشک
|
United States of America
|
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
2
1
اقای منصور پویان شما قرمه سبزی با استخوان دنده خالی میخوری گویا عزیز جان؟؟؟
نمیشه تو این همه مطلب که گفتید و فقط خودتون رو تونستین توجیه کنید خیلی راحت اعتراف میکردید که مردم قدرت خرید ندارن و این استخوان شده جایگزین گوشت....؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
2
1
این مقاله حکیم فقط قصد توجیه این را داشت که …….. باشه حکیم جان ما استخوان می‌خوریم آنوقت مشکلات کشور درست می‌شه؟ تا کی بجای پرداختن به علت موضوع باید دنبال توجیه بود؟
استاد دانشگاه تهران
|
United States of America
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
1
1
در پاراگراف ۴ و۶ مقاله از زبان دکتر ماکنعلی و دکتر پویان نقل قول شده که استخوان و گوشت یکی هستند. مقاله از قول دکتر ماکنعلی می‌گوید “عرضه این نوع گوشت (منظور استخوان) مشکلی ندارد” و از قول دکتر پویان می‌گوید که “استخوان همان گوشت است”. جالبتر اینجاست که در پاراگراف ۷، مقاله از قول سازمان دامپزشکی نوشته “اگر در بازار، تقاضا برای مصرف نوع خاصی از گوشت قرمز یا سفید (یعنی همان استخوان گاوی، گوسفندی و اسکلت مرغ) وجود داشته باشد عرضه آن مشکلی ندارد“. تا اینجا مقاله خیلی ماهرانه در حال القا کردن این نکته است که استخوان گاو و اسکلت مرغ همان گوشت است و فرقی ندارد و بعد در پاراگراف ۷ نتیجه گرفته که ‌حالا که استخوان همان گوشت است، پس باید بهداشتی عرضه بشه. اینکه باید بسته بندی بهداشتی بشه درسته ولی از همین نکته در مقاله استفاده شده که یک نکته فرعی را القا کند بخواهد القا بشه که استخوان همان گوشته. تعجب‌آوره و مایه حیرت. ولی به پاراگراف ۹ که رسیده دیگر از اصطلاح گوشت بجای استخوان استفاده نکرده و نوشته “مصرف استخوان در پخت غذای ایران امری متداول است” چون اینجا اگر بنویسه مصرف گوشت متداوله این سوال پیش میاد که کدام گوشت؟ و مردم توانایی خرید گوشت را ندارند، بنابرین برگشته سر‌ کلمه استخوان و آن را بکار برده و اینبار ننوشته “گوشت”. پاراگراف ۱۰ و ۱۱، مقاله سعی داره حواس خواننده را به جای دیگری ببرد و اصل موضوع را به چالش بکشد تا خواننده اصلأ احساس نکند که چیزی به او القا شده و موضوع اصلأ سر بهداشت است نه سر گوشت و توان مالی مردم. در پاراگراف آخر هم با طرح یک موضوع کاملأ بی‌ربط همه چیز را قر و قاطی می‌کند تا خواننده را گیج کند و بر نگردد و از اصل مقاله انتقاد کند. به این روش مقاله نویسی گفته می‌شود شست و شوی مغزی.
مسول فنی فروشگاهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
0
0
باسلام ودرود خیلی وضع از اینها وخیم تر است و کارشناس دامپزشکی که از طرف اداره کل دامپزشکی به فروشگاه معرفی میشه فاقد پشتوانه حقوقی است و دست بسته فقط دنبال حقوق و بیمه خودش میدود باتشکرازحکیم مهر
نظر شما
ادامه