کد خبر: ۷۰۴۴۶

حکیم مهر: فرماندار قم گفت: تمام سگ‌هایی که به عنوان سگ گله و سگ نگهبان در مجتمع دامشهر و یا مکان‌های مختلف دیگر شهر و استان نگهداری می‌شوند، الزاما باید کارت واکسیناسیون و شناسنامه داشته باشند و صاحبان آنها نیز فرم تعهد و مسئولیت پذیری را تکمیل کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «عباس ذاکریان» روز شنبه در جلسه کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان که در تالار امام رضا (ع) فرمانداری برگزار شد، همچنین تاکید کرد: سگ‌های بدون شناسنامه و کارت واکسیناسیون به عنوان سگ بلاصاحب شناسایی و جمع‌آوری می‌شوند.

وی گفت: سگ‌های گله و نگهبان الزاما باید داخل محدوده نگهداری شوند، چراکه اگر رها باشند، به عنوان سگ ولگرد شناسایی و مشمول جمع‌آوری قرار خواهند گرفت.

 فرماندار قم بیان داشت: هر سگی که از داخل محوطه‌ای که باید در آن نگهداری شود، بیرون باشد، طبق قانون، سگ ولگرد محسوب می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: برای اینکه این قانون تثبیت شود، به صورت رندوم در برخی شب‌ها، طرح جمع‌آوری سگ‌ها اجرا و در محوطه دام‌شهر، شهرک‌های صنعتی و مجتمع لبن نیز اطلاع رسانی شود که کسانی که سگ به عنوان سگ نگهبان یا  سگ گله دارند، داخل مجموعه خودشان نگهداری کنند، چون اگر بیرون از مجموعه باشد، سگ بدون صاحب به شمار می‌آید.

ذاکریان تصریح کرد: اگر این موضوع به صورت ضربتی به اجرا درآید و یک تعدادی سگ جمع‌آوری شود، صاحبان بقیه سگ‌ها نیز موظف می‌شوند که سگ‌های خود را داخل مجموعه نگهداری کنند.

فرماندار قم یادآور شد: وظیفه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهرها با شهرداری‌ها، در روستاها با دهیاری‌ها و همچنین مجتمع‌های محصور هم با متولیانش است، و این عین بخش‌نامه‌ است که هم اکنون نیز در شهرهای دستجرد و سلفچگان کار را شروع کردند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در شهر قم نیز به نسبت جمعیت سگ‌های ولگرد و پراکندگی و کانون‌های تجمع این حیوان‌ها، برخی اقدام‌ها را تشدید کنیم.

ذاکریان گفت: در روستاها با تعاونی دهیاری‌ها قراردادهایی بسته شده که این کار انجام شود اما اینکه در شهر اولویت‌بندی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به چه شکلی باشد، بر اساس کانون‌های وفور سگ می‌باشد، هر کجا کانون تجمع سگ است باید همان مکان برای جمع‌آوری در اولویت قرار گیرد.

وی یادآور شد: در مناطقی مانند اطراف جمکران، شهرک پردیسان، نوقطار و نقاطی دیگری که تجمع سگ‌ را شاهد هستیم، مسئولیت آن بر عهده شهرداری است و تکلیف دارد که کانون‌ها را پاکسازی کند.

وی افزود: در شهرک شکوهیه هم مسئولیت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد با مدیرعامل شرکت خدماتی این شهرک است، سگ‌های صاحب دار فارغ از پُر کردن فرم مسئولیت پذیری، تهیه شناسنامه و کارت واکسیناسیون باید قلاده‌گذاری نیز شوند.

فرماندار قم تاکید کرد: بر روی قلاده باید پلاک و همچنین کدی تعبیه شده باشد، که بر اساس آن رهگیری صورت گیرد.

ذاکریان در بخشی از سخنان خود ضرورت جمع‌آوری دامداری‌های موجود در محدوده شهر را نیز مورد توجه قرار داد و بیان کرد: شهرداری باید حداکثر ظرف مدت ۶ ماه برای انتقال دامداری‌های داخل شهر اقدام کند.

 
نظر شما
ادامه