کد خبر: ۷۰۵۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پاسخ به اینکه چرا امسال موارد ابتلا به تب کریمه کنگو زیاد شده است، گفت: امسال گرمای هوا به شدت افزایش یافته، از طرفی سرمای جدی در زمستان نداشتیم که این شرایط در افزایش زاد و ولد کنه‌ها تاثیرگذار است؛ به نوعی با سرمای زیاد در زمستان جمعیت کنه‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر شهرام موحدی» درباره هشدارهای بسیار نسبت به شیوع تب کریمه کنگو، اظهار کرد: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در اصل یک بیماری دامی نیست، یعنی ویروس آن در دام ایجاد بیماری نمی‌کند و علایم خاصی در دام نمی‌بینیم و به غیر از یک تب گذار و خفیف که قابل تشخیص نیست.

وی ادامه داد: اگر یک دام دچار این ویروس در بدن خود شد حدود ۱۰ روز این ویروس در بدنش است و دراین مدت اگر کنه‌ای این دام را مورد گزش قرار دهد، ویروس وارد بدن کنه می‌شود و درصورتیکه این کنه انسان را مورد گزش قرار دهد، می‌تواند ویروس را به انسان منتقل کند و بعد علائم بیماری در انسان بروز می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به علایم آن در انسان، توضیح داد: خونریزی‌های زیرپوستی، استفراغ با خون، تب، درد عضلانی و درد گردن، مدفوع تیره رنگ و ... که اگر درمان نشود متاسفانه منجر به مرگ فرد خواهد شد.

وی گفت: به طور معمول اگر فرد در مجاورت دام باشد و قصابی و سلاخی می‌کند و یا روستاییان و عشایر و یا افرادی که در فصل تابستان به طبیعت می‌روند و در شب اتراق می‌کنند، این کنه ممکن است آنها را مورد گزش قرار دهد.

موحدی تاکید کرد: یکی از راه‌های پیشگیری این است افرادی که به طبیعت می‌روند، اگر هنگام شب استراحت می‌کنند، حتما داخل چادر باشند.

وی اضافه کرد: یکی از راه های انتقال بیماری به انسان طی ده روزی که ویروس در بدن دام است، در هنگام ذبح و کشتار دام، امکان دارد ترشحات و یا خون دام با آلوده کردن زخم‌هایی که بعضاً بر روی دست افراد است و یا پاشیدن آن بر روی چشم فرد، بیماری منتقل شود و یا اگر گوشت و جگر دام به‌صورت خام توسط انسان مصرف شود احتمال انتقال بیماری تب کریمه کنگو به افراد وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان هشدار داد: افراد به شدت از کشتار دام خارج از کشتارگاه و بدون استفاده از وسایل حفاظتی همچون عینک و دستکش و همچنین از ذبح دام به مناسب نذری و یا عروسی خارج از کشتارگاه و یا از خوردن جگر خام خودداری کنند.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به انسان به تب کریمه کنگو این است که گوشت به مدت ۲۴ ساعت در داخل یخچال نگهداری شود، افزود: با اقدامات دامپزشکی اکنون ۹۹ درصد گوشت حاصل از دام زنده، از پیش سرد عبور می‌کند.

موحدی در پاسخ به این سوال که چرا امسال موارد ابتلا به تب کریمه کنگو زیاد شده است، گفت: امسال گرمای هوا به شدت افزایش یافته از طرفی سرمای جدی در زمستان نداشتیم که این شرایط در افزایش زاد و ولد کنه‌ها تاثیر گذار است؛ به نوعی با سرمای زیاد در زمستان جمعیت کنه‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

وی افزود: متاسفانه مردم نسبت به برخی موارد بهداشتی بی‌توجه هستند، به‌عنوان مثال نباید کنه را با دست از بدن دام جدا کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان درباره وضعیت کشتار دام طی روز عید قربان در استان اصفهان، توضیح داد: باید توجه داشت هیچ علایمی در دام زنده و یا لاشه کشتارشده نسبت به وجود این ویروس وجود ندارد، بنابراین در روز عید قربان تمام کشتارگاه‌های اصفهان باز بودند و همچنین تعدادی سایت موقت را برای ذبح دام راه‌اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه طی روز عید قربان در ۲۹ کشتار دام استان و ۱۸ مرکز موقت، تعداد دام زنده بازرسی شده ۸۲۹۹ راس بود، گفت: در این روز اجازه کشتار ۷۹۰۲ راس دام را دادیم، همچنین از تعداد دام کشتار شده طبق بررسی‌های صورت گرفته ۱۲ لاشه دام به دلیل ابتلا به بیماری‌های مختلف کاملا ضبط شدند.

موحدی همچنین یادآور شد: امسال مطابق آخرین آمار در کشور حدود ۵۵ نفر مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو شدند که آمار مبتلایان در اصفهان سه نفر بود و اگرچه در کشور سه نفر فوتی به دلیل ابتلا به این بیماری داشتیم، اما در اصفهان مورد فوتی گزارش نشد.

وی با بیان اینکه هیچ واکسنی برای عدم ابتلا انسان به بیماری تب کریمه کنگو نداریم، گفت: دامپزشکی استان اصفهان بیش از ۲ هزار راس دام را سم پاشی کرده است، چراکه یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری بهسازی اماکن دامی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پایان با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی اعتقاد داشت که در شرایط فعلی و در قرن ۲۱ انسان از بیماری‌های عفونی عبور کرده و مشکل آینده انسان بیماری‌های متابولیک، تغذیه‌ای، قلبی عروقی و ... است، تصریح کرد: با بروز کرونا که عامل اصلی آن خفاش بود و به جوامع انسانی منتقل شد و سپس شیوع آبله میمونی در دنیا، مشخص شد که پاشنه آشیل و آنچه جوامع بشری ضربه می‌خورد بیماری‌های انتقالی از دام به انسان است.

وی گفت: سیستم ایمنی جوامع بشری نسبت به بیماری‌هایی همچون همچون کرونا، آبله میمون، تب کریمه کنگو، جنون گاوی و ... که از حیوان منتقل می‌شود، کاملا بی دفاع است. بنابراین باید به شدت نسبت به بیماری‌های انتقالی از حیوان به انسان حسیاست نشان دهیم.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
0
1
مثل همیشه عالی بود
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
0
0
عزیزم کنه همه جای دنیا هست و همه جا دنیا هم گرم شده نه فقط ایران. مشکل مدیریت فشل و ندانم کاری است والاغیر
نظر شما
ادامه