کد خبر: ۷۱۰۰۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان گلستان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علی کاووسی» افزود: کارفرما حقوق و دستمزد مسئولین فنی را به حساب نظام واریز کند و از طریق نظام به دست آنها برسد، شرایط خیلی بهتر می‌شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند روز پیش بود که «دکتر سید محمد آقامیری» معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی کاووسی» را به‌عنوان سرپرست اداره‌کل دامپزشکی استان گلستان منصوب کرد. این انتصاب بهانه‌ای شد تا به سراغ او برویم و با جزئیات برنامه‌های وی در آینده آشنا شویم.

یکی از دغدغه‌های دکتر کاووسی، اجرای ماده ۱۹ است و اینکه اجرای آن نیاز به حمایت خود سازمان و همچنین نظام دارد: «اگر ماده ۱۹ به معنای واقعی اجرا نشود، حق و حقوق دوستانی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، عملی نمی‌شود، دوستانی که در بخش خصوصی به عنوان مسئول فنی خدمت می‌کنند، باید حقوق خود را از نظام بگیرند و نه از کارفرما. بعضی جاها به گوش ما می‌رسد که کارفرما حق و حقوق مسئولین فنی را به معنای واقعی ادا نمی‌کند و به نوعی ممکن است اتفاقاتی بیفتد که دست آنها زیر ساطور کارفرما باشد و این باعث شود که به وظیفه اصلی و قانونی آنها، خدشه وارد شود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، لطفا کمی از گذشته خودتان بگویید و بفرمایید که ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده علی کاووسی، متولد سال ۱۳۵۴، روستازاده و فرزند یک دامدار هستم. قبل از اینکه به رشته دامپزشکی ورود کنم، در فعالیت‌های گله‌داری و کشاورزی، کمک حال پدر بودم. در سال ۷۶ در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته و سال ۸۳ از این دانشکده فارغ‌التحصیل شدم. نزدیک دو سال در بخش خصوصی کار کردم و از سال ۸۵ وارد بخش دولتی شدم. حدود ۱۰ سال به عنوان کارشناس کنترل کیفیت مدیریت ماهیان خاویاری استان گلستان فعالیت داشتم و همزمان با آن، بعد ازظهرها با صندوق بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی قرارداد بسته و در بخش ارزیابی خسارت فعالیت می‌کردم.

در سال ۸۸ به‌عنوان کارشناس رسمی قوه قضاییه در رشته دامپزشکی و دامپروری انتخاب شدم و تا کنون نیز در این سمت هستم. اواخر سال ۹۴ بود که وارد سازمان دامپزشکی شدم. ابتدا یک لیسانس حقوق گرفتم و در ادامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خواندم. به مدت سه سال در شهرهای گمیشان، گرگان و... کارشناس بخش‌های مختلف از جمله مبارزه و طیور، دارو و درمان، آبزیان و... بودم. در سال ۹۷ رئیس شبکه دامپزشکی بندرگز شدم و هم‌اکنون نیز به‌عنوان سرپرست اداره کل دامپزشکی استان گلستان در خدمت شما هستم. همچنین بنده از رزمندگان جبهه و جنگ هستم و خداوند توفیق داد که در سال‌های ۶۵ و ۶۶ در غرب کشور و مناطق کردستان، مریوان و... به‌عنوان بسیجی آرپی‌جی زن باشم.

حکیم مهر: وضعیت کنونی اداره کل دامپزشکی استان گلستان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ مهمترین چالش‌های اداره کل چیست؟

با توجه به اینکه استان گلستان قطب تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ است، بیشتر انرژی خود را باید روی همین بخش متمرکز کنیم. البته وظیفه اصلی دامپزشکی، بحث پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور و آبزیان است. شرح وظایف دامپزشکی این است و ما هم روی این قسمت به خوبی کار می‌کنیم و ان‌شاءالله هدف ما این است که در بحث بیماری‌ها نظارت کافی داشته و نسبت به کشتارگاه‌ها هوشیار باشیم. کارشناسان بخش دولتی ما هر شب روی کشتارگاه‌های طیور، در بحث کشتار غیرمجاز دام و گوشت قرمز نظارت بهداشتی اعمال می‌کنند. در استان ۳ کشتارگاه صنعتی و چند کشتارگاه نیمه صنعتی دام فعال و تعداد۱۴ کشتارگاه طیور هستند و همچنان ظرفیت وجود دارد که کشتارگاه راه‌اندازی کنیم.

در بحث دام، واکسیناسیون گسترده در سطح کشور داریم و طرح‌هایی که خود سازمان به ما ابلاغ می‌کند و ما طبق آن طرح‌ها پیش می‌رویم و واکسیناسیون را به موقع انجام می‌دهیم. نیروهای ما در بحث شناسایی و پیشگیری از بیماری‌ها که جزء شرح وظایف دامپزشکی است، به خوبی کار می‌کنند و همچنان نیازمند یک روحیه جهادی در میان آنها هستیم. بنده همیشه اعتقاد دارم فردی که در یک سیستم کار می‌کند، نیاز به انگیزه و پشتوانه مدیر دارد. مدیر باید نیروهای خود را تقویت کند و پشتوانه آنها باشد که با انگیزه و قوت و قدرت و روحیه انقلابی و جهادی وارد میدان شوند و کار خود را به نحو احسن انجام دهند. ما خادم بچه‌ها هستیم و تا آنجا که بتوانیم مشکلات در مسیر آنها را در اسرع وقت برطرف می‌کنیم.

حکیم مهر: تعامل شما با بخش خصوصی دامپزشکی چگونه است؟

نگاه من این است که بخش خصوصی بازوی پرتوان بخش دولتی است و البته نیاز به حمایت بخش دولتی هم دارد. بخشی از وظایف یا اقدامات پیشگیرانه درقالب واکسیناسیون است که در بخش خصوصی انجام می‌شود. ما به‌عنوان بخش حاکمیتی و دولتی وظیفه داریم که به بخش خصوصی کمک کنیم. آنها نیاز به حمایت ما دارند و ما از آنها  حمایت می‌کنیم. طرح‌هایی را که خود سازمان ابلاغ می‌کند، ما برای اجرا به بخش خصوصی می‌دهیم و به کار آنها نظارت می‌کنیم.

اقدامات کمکی بخش خصوصی در قالب بحث واکسیناسیون، کنترل و شناسایی بیماری‌هاست. کمااینکه بیماری‌ها را باید به موقع شناسایی کنند و درمان انجام دهند که خدای ناکرده باعث انتشار بیماری در منطقه نشده و اپیدمی و کانون به وجود نیاید. لذا بخش خصوصی نیاز به حمایت دارند که انشاالله ما حمایتشان می‌کنیم.

حکیم مهر: ارزیابی شما از نحوه اجرای ماده ۱۹ در استان چیست و چه برنامه‌هایی برای اجرای بهتر آن دارید؟

یکی از دغدغه‌های بنده این است که ماده ۱۹ باید اجرا شود و اجرای آن نیاز به حمایت خود سازمان و همچنین نظام دارد. اگر ماده ۱۹ به معنای واقعی اجرا نشود، حق و حقوق دوستانی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، عملی نمی‌شود، لذا نیاز است که هم سازمان و هم نظام کمک کنند تا ماده ۱۹ به معنای واقعی خود اجرا شود. یکی از اعتقادات من این است که دوستانی که در بخش خصوصی به عنوان مسئول فنی خدمت می‌کنند، باید حقوق خود را از نظام بگیرند و نه از کارفرما. بعضی جاها به گوش ما می‌رسد که کارفرما حق و حقوق مسئولین فنی را به معنای واقعی ادا نمی‌کند و به نوعی ممکن است اتفاقاتی بیفتد که دست آنها زیر ساطور کارفرما باشد و این باعث شود که به وظیفه اصلی و قانونی آنها، خدشه وارد شود. اگر حمایت ما باعث شود که ماده ۱۹ اجرا شود و کارفرما حقوق و دستمزد مسئولین فنی را به حساب نظام واریز کند و از طریق نظام به دست آنها برسد، شرایط خیلی بهتر می‌شود.

حکیم مهر: وضعیت درمان غیرمجاز در استان گلستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

البته بنده به تازگی این مسئولیت را برعهده گرفتم اما به طور کلی درمان غیرمجاز یک مساله طبیعی است که ممکن است در کل کشور اتفاق بیفتد، با این حال این معضل در استان گلستان کمتر است، چون ما به اندازه کافی دامپزشک داریم و آنها به خوبی فعالیت می‌کنند و این احتمال ضعیف است که بخواهند به صورت غیرمجاز فعالیت کنند. اگر چنین معضلی باشد، خیلی کم است و به گوش ما نرسیده و در واقع گزارش نشده است. اگر هم شده بسیار ضعیف و فاقد استناد بوده است. در هر صورت اگر با موارد تخلف روبرو شویم، با کسانی که بخواهند خارج از چرخه، کاری را انجام دهند، تعارف نداریم و به شکل قانونی برخورد می‌کنیم.

حکیم مهر: با کلینیسین‌های بخش خصوصی چقدر همکاری می‌کنید؟

خود بنده زمانی در بخش خصوصی فعالیت می‌کردم و کار درمان انجام می‌دادم و واقف هستم که این دوستان نیاز به حمایت ویژه‌تری دارند، چون خط مقدم شناسایی و مبارزه با بیماری‌ها هستند و اگر حمایت بخش دولتی یا نظام را نداشته باشند، دچار مشکل می‌شوند. کسانی که شب و نصف شب در اصطبل‌ها، مرغداری‌ها و جاهای صعب‌العبور و شرایط سخت آب و هوایی فعالیت می‌کنند و به نوعی باید حمایت همه جانبه از این عزیزان انجام شود که در یک چارچوب خاص بتوانند کار خود را با قوت و دلگرمی انجام دهند. به هر حال ما هم پشتوانه این عزیزان هستیم و تعامل خوبی از قبل داشتیم و این تعامل بیشتر هم می‌شود.

حکیم مهر: گلستان یکی از استان‌های مرزی کشور است. آیا این مساله، باعث رونق قاچاق دام نشده است؟

در استان چند مرکز قرنطینه داریم که متاسفانه تبدیل به یک معضل شده‌اند. متاسفانه اگر بخواهیم بحث قاچاق دام و دارو را کنترل کنیم و قرنطینه آن به معنای واقعی فعال باشد، باید دستگاه‌های ذی‌ربط مثل پلیس اقتصادی، سازمان تملیکی و... که در بحث قاچاق فعال هستند، پای کار بیایند. دامپزشکی نمی‌تواند یک تنه تمام این مشکلات را به دوش بکشد. فرض کنید یک دام قاچاق شود، ما فقط می‌توانیم روی بحث سلامت و قرنطینه آن نظر دهیم و نمی‌توانیم دام را توقیف کنیم. چون قانون‌گذار این اختیار را به ما نمی‌دهد که دام یا ماشین را توقیف و در جایی نگهداری کنیم. لذا سازمان تملیکی باید وارد کار شود. ما هم پای کار هستیم و مشکلی نداریم و این جزء‌ ملزومات استان ماست. گلستان در مسیر جاده بین‌المللی قرار دارد و با چند استان هم مرز است. قرنطینه‌ها باید فعال‌تر از گذشته شود و دستگاه‌های درگیر باید کمک کنند.

حکیم مهر: اینکه شما رشته حقوق خواندید، آیا می‌تواند به موفقیت بیشتر در عرصه مدیریت دامپزشکی کمک کند؟

اعتقاد من این است که هر فردی در هر رشته‌ای که تحصیل کرده، باید حقوق هم بخواند و البته از جنبه مثبت آن استفاده کند. کمااینکه حقوق یک تیغ دولبه است که می‌تواند هم به‌عنوان تیغ جراحی مورد استفاده یک جراح واقع شود یا خدایی ناکرده از جنبه منفی آن استفاده شود که گاهی در جامعه می‌بینیم. به طور کلی حقوق رشته‌ای است که دیدگاه انسان را در جامعه باز و در فرایند تصمیم‌گیری، کمک زیادی به انسان می‌کند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

در استان گلستان یک مرکز سایت میگو در حال فعالیت است که زمان اصلی فعالیت آن از اردیبهشت ماه تا ۱۵ مهرماه است. این مرکز یک ظرفیت بسیار بزرگ در استان است که هم سرمایه‌‌گذاری خوبی روی آن می‌شود و هم اشتغال خوبی را ایجاد کرده و ارزآوری خوبی برای استان و کشور دارد. همچنین قرار است یک مرکز ملی تشخیص بیماری‌های اسب در هفته دولت افتتاح شود که نمونه آن را در کل کشور نداریم و تمام کشور می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. در واقع یکی از فعالیت‌های آن در بحث تشخیص دوپینگ و بیماری‌های اسب و بحث ژنتیک است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
0
4
سلام
............ نظام از کجا بیاره؟ از کارفرما بگیره؟
اگه کارفرما نده که نظام هم نمیده. چرا سازمان دامپزشکی نمیده؟ مگه نماینده سازمان نیستیم ما.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
چه تضمینی هست که نظام به موقع پرداخت کنه و مث حق بیمه اعضا که کارمند نظام بی در و پیکر یکی از استانها که اتفاقا رئیسش از پشتیبانی تمام قد ............ هم برخوردار بود، به حساب شخصی خودش واریز کرد مورد سوء استفاده قرارنگیره؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
وقتی علم بکار نیایید همین است.خدا رو شکر .................. خواندن متن قانون و دستورالعمل را بلدیم.
لطفا قانون و شیوه‌ نامه ها را مطالعه نمایید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
0
2
این موضوعات چند ساله که بررسی شده خود مسؤلین فنی هم دیگه اشراف دارن. متاسفانه سازمان ها کلفتی نون و نازکی کار رو میخان. ..................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
0
3
دکتر جان توروخدا تصمیم جدی بگیرین در این رابطه
ناشناس
|
Finland
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
0
1
مخالفان اصلی اجرای ماده 19 دز خود اداره کل میباشند.اگرچه دستورالعمل های مربوظه راهیچوقت نمیخوانند.واطلاغ کافی هم از آن ندارند
تا اجرا بکنند
سهیلا حجاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
0
0
انشالله برای بچه هامون آینده
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
1
1
حقوق مسئول فنی رو خود دولت باید بده خود سازمان دامپزشکی.نظارت امری حاکمیتی محسوب میشه همه دنیا اینجوره .نظام دامپزشکی گیر تمدید پول کارت عضویت اعضا خودشه.یه امیدی هم بسته به نظام سبز ناسلامت که درصدی هم اونجا گیرش بیاد.
دامپزشک از فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
0
2
.................. تا زمانی که بخش خصوصی ومسئولین فنی بهداشتی سروسامان داده نشوند ووضعیت حق وحقوق انها مشخص نشود نظارت بهداشتی اب در هاون کوبیدن و بی مایه فتیر است باید عاقلانه تصمیم گرفت
نظر شما
ادامه