کد خبر: ۷۱۰۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
علیرضا محسنی تنکابنی:
«علیرضا محسنی تنکابنی» افزود: شرایط آموزشی دانشجویان دامپزشکی در تعدادی از واحد‌های دانشگاه آزاد اصلا با دانشجویان رشته‌ پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی قابل مقایسه نمی‌باشد ...

مثلث دانشجو، آزمون پیش درمانگاهی و سازمان مرکزی؛ مثلثی پر از ابهام و بحث

علیرضا محسنی تنکابنی

عضو شورای ناظر بر نشریات دانشگاه آزاد اسلامی

شاید یکی از نگرانی‌های مهم دانشجویان دامپزشکی، بخصوص دانشجویان دانشگاه ازاد آسلامی در طول دوران تحصیلشان آزمون پیش‌درمانگاهی ‌باشد؛ آزمونی که باعث شده خیلی‌ از دانشجو‌ها بعد قبول شدن این آزمون و عبور از این مرحله، دیگر دروس بعد ازمون را خیلی جدی نگیرند و فراغ خیال واهی گاها بابت مطالعه دروس بعد از آزمون پیش‌درمانگاهی داشته باشند. اما مسئله این یادداشت صحبت از فراغ خیال و آسودگی بعد این آزمون دانشجویان نیست. مسئله خود آزمون پیش‌درمانگاهی و نحوه‌ برگزاری آن توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد.

در واقع در توضیح کلی این آزمون باید گفت که یک آزمون سنجش علمی دانشجویان تا ترم ۸ چارت آموزش دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد و دانشجویان، مطالعات ۷ ترم تحصیلی خود را در یک آزمون محک زده و سنجیده می‌شوند، مشابه آزمون علوم‌پایه رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و... که پله ورود دانشجو به مرحله‌ بالاتر در رشته خود می‌­باشد. به نحوی که دانشجویان بعد از قبولی در این آزمون به عنوان اکسترن و اینترن دامپزشکی محسوب می‌شوند.

خود ماهیت این آزمون به عنوان یک سنجش علمی دانشجویان امری به نسبت خوب تلقی می‌شود و ضرورت همچین آزمون‌هایی برای سنجش علمی دانشجویان در رشته‌های استراتژیک مثل دامپزشکی ضروری می‌باشد.

در این میان دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بر خلاف دانشکده‌های دامپزشکی دانشگاه‌های سراسری دارای یک آزمون واحد در سراسر دانشگاه‌‌های خود می‌باشد که باز هم این امر در خصوص جامعیت و ایجاد مساوات و سنجش درست همه‌ واحد‌ها امری پسندیده بوده که جای بحث در خصوص عدم توازن و بی­‌عدالت بین دانشگاه‌ها و سختی‌های آزمون دانشگاه‌ها مختلف و مسائل این چنینی را از میان برده است. اما نکته‌ای که نگارنده این یادداشت روی آن تاکید دارد نحوه‌ اجرای این آزمون در دانشگاه آزاد بخصوص در نیم‌سال تحصیلی اخیر یعنی آزمون پیش‌درمانگاهی اسفند سال ۱۴۰۰ می‌باشد.

مسئله اولی که به‌نظر قابل بررسی و بحث می‌باشد این­ است که رشته‌ دامپزشکی از سال ۹۷ در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به پذیرش بی‌قاعده و بدون برنامه‌ریزی در این رشته از زیرگروه رشته‌های غیرپزشکی این دانشگاه به شاخه‌ آموزش علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی منتقل شده، همچنان بعد گذشت ۴ سال، یکسان سازی در امور مختلف بین این رشته با رشته‌های علوم پزشکی زیر نظر دانشگاه آزاد صورت نگرفته و فقط شهریه‌های دانشجویان این رشته مطابق با شهریه‌ی زیر‌گروه علوم پزشکی شده است که این خود جای سوال دارد!!؟

یکسان‌سازی در مقوله‌ مطرح شده بدین معناست که امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دانشجویان دامپزشکی در دانشکده‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد از بعد سال ۹۷ نه تنها پیشرفت و ارتقا نیافته، که در برخی از واحد‌‌های این دانشگاه به دلیل توجیهات مالی و بودجه‌ای تقلیل یافته است و شرایط آموزشی دانشجویان دامپزشکی در تعدادی از واحد‌های دانشگاه آزاد اصلا با دانشجویان رشته‌ پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی قابل مقایسه نمی‌باشد.

از طرفی در برگزاری آزمون پیش‌درمانگاهی هم به مانند آزمون‌های علوم پایه شرایط برگزاری رعایت نمی‌شود و خبری از آزمون‌های میان‌دوره‌ای در ساختار آزمون پیش‌درمانگاهی وجود ندارد و  دانشجویان رشته‌ دکتری دامپزشکی برای برگزاری مجدد یک آزمون مجبور به از دست دادن بازه‌ زمانی ۶ ماهه و یک ترم خود هستند، در صورتی که دانشجویان رشته پزشکی بعد از مردودی در آزمون علوم‌پایه در کمتر از ۳ ماه با برگزاری آزمون میان‌دوره‌ای علوم‌پایه روبه‌رو می‌شوند که این خود در زمان آموزشی دانشجو وقفه ایجاد نمی‌کند و دانشجو را از فضای آموزشی و تربیتی دانشگاه خیلی دور نمی‌کند.

در نتیجه برای پیگیری این موضوع از مسئولین محترم رشته‌ دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد درخواست دارم تا این موضوع مهم دانشجویان را پیگیری نمایند و آزمون‌های میان‌دوره‌ای را از آزمون‌ بعدی به برنامه‌ آزمون پیش‌درمانگاهی اضافه نمایند.

اما شاید مسئله پربحث و ابهام آزمون پیش­‌درمانگاهی به آزمون پیش درمانگاهی اخیر یعنی اسفند ۱۴۰۰ بازگردد. آزمونی که شاید اتمسفر حاشیه‌ای آن بیشتر از هر آزمون دیگری خودش را نشان داد.

دانشجویان سرگردان و معترضی که برای  احقاق حقوق خود ساعت‌ها و روز‌ها در کنار ساختمان، مرکز آزمون سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به سر بردند اما نتیجه‌ای که حاصل نشد هیچ، پاسخ شفاف و قانع‌کننده‌ای هم بابت این ابهامات به دانشجویان داده نشد.

دانشجویانی که با توجه به تراکم بالای پذیرش این رشته در سال تحصیلی خود در سال ۹۷ در دانشگاه آزاد نه‌تنها از حداقلیات امکانات آموزشی در دوران تحصیل خود در دروس علوم‌پایه و آزمایشگاه برخوردار نشدند و با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا دروس مهم و پایه‌ای دامپزشکی خود مانند فارماکولوژی و پاتولوژی و... را با سامانه‌های مجازی دانشگاه آزاد گذراندند، بلکه طبق نظر اساتید و دانشجویان سخت‌ترین آزمون ادوار پیش‌درمانگاهی از آنان گرفته شد که دیدگاه و هدف این شکل از آزمون همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

اینکه آیا واقعا برای ارزیابی و سنجش علمی صحیح دانشجویانی که شرایط تحصیل دانشگاهیشان مطلوب نبوده سطح سوالات آزمون افزایش پیدا کرده و یا دیدگاه مالی پشت این ماجرا وجود دارد و از ورودی ۹۷ دانشجویان دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به دید قلک در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های آزاد نگاه می‌شود !

البته علاوه بر آزمون به نسبت دشوار اسفند ۱۴۰۰، باید گفت که این آزمون شاکیانی داشته که در برگه‌ درخواست خود به مرکز آزمون دانشگاه آزاد، جوابیه غلط چند سوال آزمون و خارج از سرفصل طرح شدن سوالات آزمون در بعضی دروس را اشاره کردند و خواستار تعیین تکلیف و مشخص شدن وضعیت آزمونشان شدند که متاسفانه آنطور که باید صدای این دانشجویان شنیده نشد و از مسئولین امر هم پاسخی درخور دریافت نشد و پرونده ابهامات آزمون اسفند ۱۴۰۰ بدون نتیجه مشخص بسته شد. (البته که ما همچنان منتظر پاسخگویی جامع و رسمی از طرف مسئولین امر این موضوع در مرکز ازمون دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.)

اما با توجه به نزدیک بودن آزمون شهریور ۱۴۰۱ و آماده شدن دانشجویان برای حضور در آزمون، این موضوع را از دستندرکاران حوزه‌ آموزش دامپزشکی دانشگاه آزاد و بخش امتحانات دانشگاه آزاد اسلامی خواهانیم که آزمون میان‌دوره‌ای را حتما به جریان برنامه‌های آزمون پیش‌درمانگاهی دامپزشکی اضافه‌ کنند و در انتخاب سوالات و تنظیم جوابیه آزمون دقت لازم را به خرج دهند تا دیگر شاهد این‌گونه مشکلات در ساختار آموزش دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی کشور نباشیم و در شرایطی که همه‌ اقشار، بخصوص دانشجو‌ها دغدغه‌های شخصی، خانوادگی و اقتصادی خاص خود را دارند، دانشگاه مسئله‌ و بحران بیشتری بر فضای دانشجویی وارد نکند.»

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
0
3
اینکه میفرمایید فاصله دو امتحان در دانشکده پزشکی 3 ماه است و در دامپزشکی 6 ماه صحیح نیست و آنها هم 6 ماهه شده اند بطوریکه مردودین اسفند 1400 در شهریور 1401 دوباره امتحان میدهند. در مورد غلطهای سولات امتحانی که فرمودید این در پزشکی هم امریست رایج بطوریکه در آزمون پره انترنی سال 1401 نزدیک 20 سوال غلط، داری دو پاسخ مشابه و یا دارای دو گزینه مشابه بود که با اعتراض داشجویان پزشکی روبرو شد و آنها هم به جایی نرسیدند. عدم پاسخ گویی به خواسته های بحق دانشجویان امریست رایج که سبب ایجاد عقده در آنها گشته بطوریکه در نهایت منجر به مهاجرت در آنها پس از فراغت از تحصیل میشود. این رو در رویی آموزشهای دانشکده ها و توقع های زیاده خواهانه از دنشجویان تا کنون ضربه سنگینی به سیستم علمی کشور زده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
2
2
اولا رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مانند دانشگاه های دولتی، زیر مجموعه گروه علوم دامپزشکی میباشد و هیچ ارتباطی به گروه علوم پزشکی و وزارت بهداشت ندارد، دوما، تنها اتفاقی که در دانشگاه آزاد اسلامی افتاده این است که دو معاونت آموزشی و پژوهشی را حذف به جای آن سه معاونت موضوعی شامل:معاونت «مهندسی، علوم و کشاورزی»، معاونت «علوم انسانی و هنر » و معاونت «علوم پزشکی» تشکیل شد، که امور آموزشی و پژوهشی رشته دامپزشکی به معاونت علوم پزشکی سپرده شد. مجددا تاکید میشود، دانشگاه آزاد اسلامی اختیاری در تغییر گروه رشته ها ندارد.
الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
2
به کیفیت آموزشی بپردازید این آزمون رو میدن اون آزمون رو میدن که حرف نشد
نظر شما
ادامه